Wat is de spanwijdte van een parkiet?

Gestart door ethan, april 12, 2006, 20:23:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ethan

hi

Parkieten vliegen meer in de breedte dan in de hoogte toch?
Daarom was ik van plan om zelf een kooi te bouwen van 70 x 30 x 45
Lx bx h. Maar nu vroeg ik mij af wat de spanwijdte van een parkiet was, kan hij wel vliegen in als de kooi maar 30 cm breed is?
Ik heb namelijk een kastje waar hij op kan staan maar als ik de kooi breder maak ben ik bang dat hij instabiel wordt.
Valt op zich ook nog wel wat op te verzinnen hoor, maar de vraag speelde al in mijn hoofd, dus dacht ik, ik vraag het toch maar even. ::)

alvast bedankt
groetjes karin

Ingrid

Hoi Karin,

Ik heb het even voor je opgezocht:

"De grasparkiet behoort tot de kleinere papegaaien, doch zijn lange staart doet hem groter lijken dan hij in werkelijkheid is.
Zijn lengte bedraagt 20 tot 22, zijn spanwijdte 26 tot 27, de vleugellengte 9, de staartlengte bijna 10 cm."

Bron: http://www.psittaciformes.nl/docs/park/01.%20De%20grasparkiet%20in%20de%20wildbaan.htm

Groetjes, Ingrid

Carla

Parkietjes houden er echt wel van om lekker 'hoog en droog ' te zitten. Ik denk niet dat ze zullen 'vliegen ' in een kooi met de afmetingen die jij zegt.

ethan

Oke

Dus de kooi moet in ieder geval breder, maar ook hoger?
Is 45 cm niet hoog genoeg??
Wat kun je me dan aanraden voor maten?? :)

Bedankt voor het opzoeken in ieder geval ;D

Groetjes Karin


Sonja

Hoi Karin,

Parkietjes houden niet alleen van vliegen, maar klimmen ook heel graag.
Daarom vind ik 45 cm. te laag voor een parkietenkooi, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Zoals Carla ook schreef, zitten vogels graag lekker hoog. ;)
En in de kooi komen ook voer- en drinkbakjes, speelgoed en zitstokken. Dat neemt ook ruimte in beslag, dus daar moet je van tevoren rekening mee houden.

Hoe groter de kooi, hoe fijner voor je parkiet, bedenk dat een kooi wel te klein kan zijn, maar nooit te groot. Hoe meer bewegingsruimte je kleine vriendje heeft, hoe beter. Dat komt zijn gezondheid alleen maar ten goede.
Hoewel ze lekker vrij rondvliegen in de kamer natuurlijk het allerleukste vinden! ;) En dat hebben ze ook nodig, dat ze dagelijks even lekker hun vleugeltjes kunnen strekken.

Groetjes, Sonja.

ethan

hi sonja

Ja ik snap dat een kooi nooit te groot kan zijn, maar hoe hoog is jouw kooi dan?
Ik zou graag een beetje een richtlijn hebben.

alvast bedankt.

Groetjes karin

Sonja

Hoi Karin,

Nou, ik heb voor mijn 2 gevleugelde vriendjes een kamervoliere, dus hier hebben ze helemaal de ruimte. :D
Maar dat is niet per se noodzakelijk hoor. ;) Het is moeilijk te zeggen hoe groot een kooi moet zijn minimaal. Het hangt er ook wel een beetje vanaf hoe vaak je parkietje vrij rond mag vliegen per dag.
De kooi die ik had toen ik Joepie nog alleen had, was ca. 70 cm. hoog en breed, en de diepte was ongeveer 50 cm. Daarbij stond de hele dag het deurtje van de kooi open en kon hij zoveel rondvliegen als hij wilde.
Misschien heb je hier iets aan?

Groetjes, Sonja.


ethan

ja hier heb ik zeker iets aan ;D
Bij jou hebben ze zeker de ruimte, lekker hoor!

Hier zouden ze 's middags en/of 's avonds minimaal 2 uur los mogen vliegen dus dat komt wel goed denk ik.
Waarschijnlijk zelfs wel langer zodra ik thuis ben kunnen ze lekker los.
Het ligt er ook een beetje aan hoeveel tijd ik van huis ben met mijn volgende studie. Maar 's avonds ben ik in ieder geval thuis.