Tweety

Gestart door denise20, maart 21, 2006, 09:53:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

denise20

Hallo,

laatst vertelde ik dat tweety eerst op m'n vinger kwam zitten maar als ik hem los liet vliegen dat hij boven op de kast bleef zitten en nooit meer terug naar z'n kooi wilde. Ik ben inderdaad niet zo slim geweest om hem los te laten terwijl hij nog niet tam is. Nu heb ik hem sinds 2 dagen niet mee uit z'n kooi en hij is erg boos op me dat hij er niet uit mag, hij probeert op allerlei manieren m'n aandacht te trekken en uit z'n kooi te komen. Hij is verschrikkelijk druk en duidelijk niet blij dat hij er niet uit mag. De keren dat hij eruit is geweest deed hij net zo lang druk en lawaaierig tot ik hem eruit liet, is hij nou zo slim om dat te onthouden en dat nu weer te doen tot ik het deurtje dan toch maar open zet? En is het een goed idee om hem erin te laten tot hij echt handtam is, hij zal op een gegeven moment de moed toch wel opgeven om te ontsnappen...?
Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Denise en een hele drukke Tweety  :P

Sonja

#1
Hoi Denise,

Je parkietje is inderdaad zo slim om te onthouden dat hij, door zo druk te doen, zijn zin krijgt en dus uit de kooi mag. Parkietjes zijn hele intelligente diertjes, die dit soort dingen heel snel doorhebben! ;)

Je kunt dit gedrag het beste negeren, en hem, als hij rustig in de kooi zit, veel aandacht geven.
Laat hem er in ieder geval niet uit, als hij zo doet.
Het is, zoals je zelf al aangeeft, het beste om hem er pas uit te laten als hij goed handtam is.

Hou vol, wees consequent, dan komt het weer allemaal goed. ;)

Groetjes, Sonja.

thexfile

ik zou er nog bij willen voegen dat je met hem moet praten.

vertel hem in een rustige maar oprechte toon dat het allen maar voor zijn  eigen best wil is.... dat je niet wil dat hem wat over komt als hij gaat vliegen , en dat hij daarom pas uit de kooi mag als hij hand tam is...... dat als hij zo snal mogenlijk wil vliegen dat het in zijn eigen intresse is om mee te werken , des te sneller verloopt het proses en des te eerder mag hij vliegen.....

klinkt allicht stom , maar als je hem dit verteld op oognieveau , en diepin zijn ogen kijkt en je hem dat rustig verteld dan begrijpt hij dat echt....

ik heb het bij "sponge" geprobeerd en die was binnen 2 weken hand tam.
tis ee pientere jongen  ;)

hij leerd nogsteeds dingen die de andere noooid deden op zo een korte termijn....

trouwens jalozie werkt ook fantastisch....
in de zin van "kijk die doet het wel , die is lief" of "als x dat kan dan kan jij dat vast ook wel"

doe dat met de andere zo van "kijk sponge durvede het wel , die is lief , dat kan jij ook vast blauwtje / sandy"

nou je zal zien dat het werkt.... tenminste bij mij wel....

starkte er mee verder

Caradow

lol


het enige dat effect heeft gehad van die preek die je gehouden hebt, is dat het positieve aandacht is... dat werkt altijd.. maar woordelijk ben je echt niet begrepen hoor X

Veel praten tegen je vogel, ja daar ben ik het helemaal mee eens, maar ga niet geloven dat ze je woordleijk verstaan...

Ze kunnen de intonatie wel begrijpen, een boos nee is negatief, een rustige nee betekend dat de grens nog niet bereikt is. maar dat het woordje nee, nee betekend, dat snappen ze niet. Vertel maar een vrolijk verhaaltje, waarin je het woord nee veel laat vallen, zolang jou stem vrolijk blijft, is nee niet negatief...



Leika

Hoi Denise,

tja ze staan te poppelen om er uit tekomen.
het is maar net wat jij met de vogel wilt.
kijk als de vogel eruit is geweest en zelf zijn kooi weer heeft gevonden zal dit de volgende keer ook zo gaan. hij hoeft dus niet helemaal tam te zijn om hetuit de kooi te halen. mijn loeki en piet zijn ook niet tam, maar staan ook op springen als ik in de buurt van het poortje kom. Weet je dat je binnen een bepaalde tijd weg moet zou ik het deurtje niet open doen je moet er wel de tijd voor nemen.
als ik maar even thuis ben gaat alleen luca eruit die is wel geheel tam.

en ook al zijn ze tam en ze willen er niet in als je ze er in wilt hebben doen ze het toch niet, ze zullen altijd de eigen zin doen, ook als ze tam zijn.

kijk maar wat jij wilt het is ook niet zo dat ze niet meer tam worden als ze eruit gaan hoor. als hij schikt zal hij toch of naar zijn kooi gaan of naar jou

Groeten Tanja

denise20

Hoi leika,

Thanks voor je berichtje. tweety is vandaag per ongeluk uit de kooi ontsnapt toen ik hem eten wilde geven. Maar was absoluut niet van plan om terug te komen dus heb ik hem maar even laten gaan, toen ik even in de keuken was hoorde ik hem vliegen dus ik ging even kijken en jawel hoor, hij zat in zijn kooi te eten. Ik heb hem complimentjes gegeven en een stukje trosgierst en het deurtje dichtgedaan. Na een uurtje of 2 heb ik het deurtje weer opengezet en hij vloog er gelijk uit, en weer na een uur ofzo is hij uit zichzelf teruggegaan, ik denk dat hij gewoon teruggaat als hij het zat is ofzo. Van mij moet hij echt nog niks hebben verder, hij blijft uit de buurt, maar goed dat is ook niet het belangrijkste, hij kan tenminste even zijn vleugels strekken en weet zijn kooi weer te vinden, dat vind ik veel belangrijker!

groetjes Denise