Rui? Of Toch Wat Meer? Kruipersziekte?

Gestart door Funky, maart 20, 2006, 21:37:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Funky

Mijn schattige Funky heeft 4 slagpennen verloren aan de linkerkant, dit is geweest toen ik een dag van huis was dus ik heb dit ook pas gezien toen ik thuis kwam.
Eerste instantie viel het me niet op tot dat hij wel heel ongecoordineert zijn kooi uit vloog.
Hij is nu bijna 2 jaar en hij heeft ook nog nooit in zijn rui zo slecht gevlogen dus ik had me al bedacht dat dit ook doordat het maar aan een kant is niet normaal is.
Ik heb niet echt bloed aan de pennen zien zitten, dus vandaar ook mijn twijfel.
Hij blijft wel regelmatig ruien.. stekeltjes.. twee staartveren.. maar nog nooit dit.
Zou dit Kruipersziekte kunnen zijn? Ik heb geen andere parkiet of vogel waar hij de laatste tijd mee in aanraking is geweest.
En als dit kruipersziekte is moet ik dan met hem naar de dierenarts of kan ik er van uit gaan dat deze pennen terug groeien? Hij lijkt wel soms met zijn vleugeltje te trekken. En landen gaat ook nu met een zeer slechte coordinatie.
Nou sorry voor het zoveelste zelfde verhaal, maar tenslotte willen we allemaal het beste voor deze eigenwijze schatjes!

Parkieten-Freak

#1
Lijkt me geen kruipersziekte. Kruipersziekte ontstaat voornamelijk vlak na het uitkomen van de eitjes, niet na 2 jaar.
Ik denk dat je te maken hebt met een flinke rui.
Het is een veelvoorkomend feit dat vogels die in huiskamers gehouden worden, wat vaker ruien. Ik zou het even aankijken. Als hij met zijn vleugel blijft trekken, dan zou ik een keer naar de dierenarts gaan.


Funky

Als hij blijft trekken met zijn vleugeltje ga ik natuurlijk zeker langs een dierenarts.
Ik heb aan mijn kastdeur een wasrekje/ parkietenrek hangen hier komt hij nu net opgevlogen, dus ik denk dat hij ook zal moeten wennen aan zijn tijdelijke handicap.
Verder een vrolijk ventje dus die ongecoordineerde landingen op mijn hoofd kan ik hem wel vergeven.
Kan het zijn dat bij een zware rui zijn pennen ongelijkmatig uitvallen aangezien er nu alleen links 5 pennen zijn uitgevallen?
Verder zal ik me wel gewoon zorgen maken, maar ik ben dan ook er dol op dat kleine beestje..

Fijne avond voor nu en slaap zo lekker!


Maur@

Een kruiper wordt besmet met het virus nog in het ei of als het jong net uit het ei komt. Als de vogel nu problemen krijgt, op deze leeftijd is het, denk ik 100%, geen kruiperziekte. Wat het wel kan, zijn dat laat ik aan andere deskundige over.

Parkieten-Freak

#4
Citeer......Kan het zijn dat bij een zware rui zijn pennen ongelijkmatig uitvallen aangezien er nu alleen links 5 pennen zijn uitgevallen?....
Fijne avond voor nu en slaap zo lekker!
[snapback]24133[/snapback]
Ja, dat kan. Het kan goed zijn dat bij een volgende rui de andere vleugel "aan de beurt is".
enne...welterusten terug! ;)