Bang Dat Ik Iets Verkeerd Heb Gedaan...

Gestart door brecht, maart 14, 2006, 20:44:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

brecht

Hey allemaal...

heb deze site net gevonden en kom meteen al informeren...
Ik ben Brecht, ben 21 en woon te Evergem. (België)
Ik heb sinds zondag mijn eerste parkiet, Tjoep, en deze is een kruising tussen een engelse parkiet en een baardparkiet.

Op verkeerdelijk aanraden is mijn Tjoep gekortwiekt. (na het lezen van alles op jullie site heb ik daar verschrikkelijk veel spijt van.) Ervoor was hij een speelse parkiet. Nu is hij heel stil.
Nu probeer ik Tjoep handtam te maken. Het probleem dat ik heb is dat hij als de dood is voor mijn handen.
Nu fladdert hij niet als mijn handen in zijn kotje zitten (positief) maar van zodra ik mijn vinger of hand naar hem toe beweeg kruipt hij weg in een hoekje.
Enige manier om hem uit zijn kooi te krijgen is door hem met de volle hand te pakken maar dit doe ik enkel in pure noodzaak , omdat dit niet bevorderlijk kan zijn voor mijn relatie met Tjoep.
Nu hangen er al enkele speeltjes in zijn kooitje.  Maar hij is zo stil.

Wat kan ik doen? ik ben bang dat Tjoep getraumatiseerd is doordat ik hem moest vastpakken ...

Alle raad is zeer welkom.

Alvast bedankt en nog veel succes met dit fantastisch initiatief...

Brecht
(en Tjoep)

Parkieten-Freak

#1
Welkom op het forum Brecht.
Inmiddels heb je al gelezen dat kortwieken heel vaak uitgevoerd wordt met als doel een parkiet tam te maken.
Helaas.
Dat je vogeltje bang is voor je handen is niet zo heel vreemd. De meeste vogels zijn wat bang in het begin, en daarvoor moet je met je vogeltje oefenen.
Hoe dat moet kun je op de website lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php
en lees ook dit even door:
http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php
Daarnaast zul je het "dagboek van een jonge grasparkiet" misschien leuk vinden om te lezen: er zullen zeker herkenbare zaken voor je tussen zitten!  ;)
http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek.php

Succes!


brecht

CiteerWelkom op het forum Brecht.
Inmiddels heb je al gelezen dat kortwieken heel vaak uitgevoerd wordt met als doel een parkiet tam te maken.
Helaas.
Dat je vogeltje bang is voor je handen is niet zo heel vreemd. De meeste vogels zijn wat bang in het begin, en daarvoor moet je met je vogeltje oefenen.
Hoe dat moet kun je op de website lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php
en lees ook dit even door:
http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php
Daarnaast zul je het "dagboek van een jonge grasparkiet" misschien leuk vinden om te lezen: er zullen zeker herkenbare zaken voor je tussen zitten!  ;)
http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek.php

Succes!
[snapback]23661[/snapback]

Wel de reden waarom ik deze topic heb geopend is omdat er in het gedeelte van tam maken staat:
"ls dit gelukt is gaan we over tot de volgende fase: we gaan proberen de parkiet op onze vinger te laten plaatsnemen. Dit gaat op dezelfde manier als hierboven beschreven, alleen nemen we nu een stukje trosgierst in de hand en presenteren dit aan de parkiet. "
Als ik mijn hand in de kooi steek draait hij telkens zijn "mooiste" kant naar mij...
Hoe kan ik dit oplossen?
Het is alsof hij doodbang is :(

Parkieten-Freak

#3
Je zult veel geduld moeten hebben Brecht.
Blijf gewoon oefenen met hem, elke dag een keer of 5. IN de kooi!

Toen ik Croky net had, zette ik hem met kooi en al op de eettafel.
Begon eerst tegen hem te praten. Maakt niet uit wat je zegt overigens. ;)
Vervolgens stak ik gewoon de hand in de kooi, zonder dat hij er op hoefde te stappen.
Van zijn gefladder trok ik me niets aan. Ik kletste gewoon door en deed net of ik niks merkte van zijn gedrag.
Toen het fladderen stopte, mocht hij plaats nemen op de vinger.
Dat resulteerde weer in gefladder, maar ook dat heb ik genegeerd.
Je moet de vogel verbaal belonen als hij iets goed doet: vertel hem hoe geweldig hij is! Trosgierst aanbieden is ook prima als beloning!
Enfin, je snapt al waar ik naartoe wil.
De aanhouder wint. Croky is lekker tam geworden! ;)


brecht

Citeer
Vervolgens stak ik gewoon de hand in de kooi, zonder dat hij er op hoefde te stappen.
Van zijn gefladder trok ik me niets aan. Ik kletste gewoon door en deed net of ik niks merkte van zijn gedrag.
Toen het fladderen stopte, mocht hij plaats nemen op de vinger.
Dat resulteerde weer in gefladder, maar ook dat heb ik genegeerd.
[snapback]23667[/snapback]

Ik moet zeggen ik steek mijn hand in zijn kooi maar hou ik die op 1 vaste plaats of moet ik naar Tjoep toe bewegen ? want dan kruipt hij nog harder weg...
Ik hoop echt dak hem van zijn schrik kan afhelpen, want hij is duidelijk bang van handen. Gewoon van mijn gezicht is hij absoluut nie bang. Maar hem pakken lukt echt niet.
Alle tips zijn welkom.
Het enige dat hij aanneemt is trosgierst. Maar enkel als ik het tot bij hem breng. Hij zal er niet naartoe kome, ook al ligt het al 10 minuten op mijn hand.
Sinds gistere maakt hij ook heel stille "kreunende" geluidjes. Is er iets mis met hem ?
En wat me ook al is opgevallen. Hij beweegt zijn staart constant op en neer. Is er iets mis?
Sorry dat ik zoveel vraag..

Alvast bedankt.

Brecht

Sonja

#5
Hoi Brecht,

Je schrijft in je allereerste berichtje dat je Tjoep pas hebt vanaf zondag.
Dat is dus nog heel erg kort, en ook de reden dat hij nog stilletjes is. ;)

Bedenk dat alles helemaal vreemd is voor hem, hij herkent helemaal niets uit zijn oude omgeving, en dan ook nog zo'n "enge" hand die de kooi inkomt.
Hij moet nog leren dat je te vertrouwen bent, en dat kost nu eenmaal veel tijd en vooral geduld. Dat hij niet meer fladdert als je met je hand de kooi inkomt, is al een eerste stap in de goede richting.
Volg de tips die PF je gaf, goed op en hou vooral vol! ;)

Je kunt hem beter niet vastpakken, want dat is heel erg bedreigend voor Tjoep, en zeker niet bevorderlijk voor het tam maken.

Als hij de trosgierst uit je hand durft te eten, zou je eens kunnen proberen of hij op je vinger wil gaan zitten.
Haal je hand nooit weg als hij gaat fladderen, dan denkt hij dat hij je hand op die manier verjaagd heeft, en blijft hij zo doen.

Geef je kleine vriendje maar wat tijd, met veel geduld en liefde komt het echt wel goed. Wees ook consequent, dan weet Tjoep goed waar hij aan toe is.

Als Tjoep kreunende geluidjes maakt, en zijn staart steeds op en neer gaat bij het ademen, zou dat eventueel kunnen duiden op problemen met de luchtwegen. Let er eens op, of hij dat alleen doet in jouw bijzijn, of ook als hij (denkt dat hij) alleen is. Het kan misschien ook te maken hebben met de stress van al het nieuwe om hem heen. Maar hou het goed in de gaten!
Vertrouw je het echt niet, dan is het het beste om contact op te nemen met de dierenarts.

Enne Brecht......het is juist goed dat je zoveel vraagt, beter een vraag teveel, dan een te weinig. Daar is het forum immers voor he. ;)

Groetjes, Sonja.

brecht

CiteerAls Tjoep kreunende geluidjes maakt, en zijn staart steeds op en neer gaat bij het ademen, zou dat eventueel kunnen duiden op problemen met de luchtwegen. Let er eens op, of hij dat alleen doet in jouw bijzijn, of ook als hij (denkt dat hij) alleen is. Het kan misschien ook te maken hebben met de stress van al het nieuwe om hem heen. Maar hou het goed in de gaten!
Vertrouw je het echt niet, dan is het het beste om contact op te nemen met de dierenarts.
[snapback]23836[/snapback]

Het is inderdaad specifiek als ik in de buurt ben. Wanneer mijn zusje aan de kooi staat doet ie het niet.
Eigenlijk enkel maar als hij mijn handen ziet. Dus ik vrees dat ik hem getraumatiseerd heb door hem vast te pakken toen ik hem in zijn kotje stak.

Hij begint wel al meer te fluiten. Dus denk wel dat dat een positieve evolutie is.
In ieder geval hebben we nog een lange weg te gaan.
Ik laat trouwens zijn kooi constant open staan. Hij durft er niet uit te komen.
Maar op het einde van zijn deurtje ligt er trosgierst. Een extra aanmoediging voor de stap toch te wagen. Is dit een goeie aanpak ?

Bedankt voor de snelle reactie daarnet.

Sonja

#7
Hoi Brecht,

Als Tjoep enkel en alleen maar zo doet als jij bij de kooi bent, lijkt het me dat het met stress te maken heeft. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om hem goed in het oog te houden. ;)
Praat geruststellend tegen hem, dat vinden parkietjes heel erg fijn.

Het lijkt me beter dat je (zoals PF ook al aangaf) eerst Tjoep goed handtam maakt IN de kooi, voordat je hem de mogelijkheid geeft tot rondvliegen in de kamer. Goed handtam is hij pas, als hij zonder aarzelen op je hand komt zitten.
Probeer niet teveel te willen ineens, maar geef Tjoep de tijd om eerst lekker op zijn gemakje te wennen aan zijn nieuwe huisje en zijn nieuwe mensenvrienden. ;)
Tam maken gaat in kleine stapjes, dus neem er uitgebreid de tijd voor en oefen iedere dag met hem.

Pas als hij gewend is, en goed handtam, is de tijd daar om hem eens de kamer te laten verkennen, daarvoor is het nu nog wat te vroeg.
Als het zover is, lees dan de site (bij "tam maken") eerst zorgvuldig door, want het is belangrijk dat je eerst de nodige voorzorgsmaatregelen neemt voordat je Tjoep laat rondvliegen.
Ik had trouwens begrepen dat Tjoep gekortwiekt is? Hij kan dan alleen wat fladderen, en de kans dat  hij zich buiten de kooi zal bezeren is dan niet denkbeeldig.

Tot slot: Dat Tjoep wat meer geluidjes begint te maken, is een teken dat hij zich al wat meer op zijn gemak begint te voelen. :)

Veel succes met tam maken! ;)

Groetjes, Sonja.

brecht

Daarnet bleef hij zelfs al minuutje zitten toen ik mijn hand vlak naast hem hield...
En sinds vandaag fluit hij merkbaar meer...
We zullen er wel komen denk ik...

Bedankt alvast hé

Sonja

Hoi Brecht,

Zo zie je maar: de aanhouder wint!
Het komt helemaal goed met Tjoep. ;)

Veel succes verder.

Groetjes, Sonja.

aykoet

mijne had ook die gedrag en heeft het ook soms is tie erg bang en soms ook nie maar ik doe de deurtje open en hij springt gelijk op me hand maar ik zit niet met hand in de kooi dan is hij erg bang of soms ook agresief maar ik doe de kooi deurtje open en gaat aan de rand vliegt gelijk op me schouder en zow speel ik met hem want in de kooi kan je hem alleen met vaste hand pakken anders gaat het echt moeilijk of ik moet hem erg goed door dringen

dus kijk maar hoe tie het gaat doen bij mij was het in iedergeval zo

veel gr aykoet

brecht

Citeermijne had ook die gedrag en heeft het ook soms is tie erg bang en soms ook nie maar ik doe de deurtje open en hij springt gelijk op me hand maar ik zit niet met hand in de kooi dan is hij erg bang of soms ook agresief maar ik doe de kooi deurtje open en gaat aan de rand vliegt gelijk op me schouder en zow speel ik met hem want in de kooi kan je hem alleen met vaste hand pakken anders gaat het echt moeilijk of ik moet hem erg goed door dringen

dus kijk maar hoe tie het gaat doen bij mij was het in iedergeval zo

veel gr aykoet
[snapback]23855[/snapback]

Daarnet een doorbraak gehad.
Zoals eerder vermeld staat het kooideurtje altijd open.
Hij zette daarstraks de eerste stap buiten en zat bovenop zijn kooitje. Na 5 minuutjes kroop hij er terug in.
Een half uurtje later kroop hij uit zijn kotje en is op verkenningstocht door mijn kamer getrokken, terwijl ik er tegen praatte en hij terugpiepte.
Uiteindelijk kwam hij zelfs tot aan mijn voeten (4 meter van zijn kooitje) en stond voor de eerste maal toe dat ik hem met de schepbeweging op mun vinger nam. (schepbeweging : vinger onder de buik naar de pootjes bewegen)
Hij zit ondertussen terug in zijn kooi. Ook zijn piepen klinkt steeds meer als "Tjoep"
Het gaat zeker en vast de goeie kant uit.

In bijlage een foto van daarnet.
(don't mind my ugly face...)

De rare geluidjes zijn ook geminderd.

Brecht

[verwijderd door de beheerder]

Carla

Leuk toch he als een parkietje zo voor het eerst bij je komt. Komt zeker in orde doe zo voort !!!!

aykoet

#13
het is het zelfde als de mijne is percies het zelfde het gaat dan bij jouw ook de goede kant op want dat is bij mij nu ook ik doe de deur open en ik heb een zilveren arm band en als tie die ziet is hij er dol blij en komt dan in 1 sec op me hand als hij mijn arm band zit als je zow door gaat kan het je goed lukken ga zow door doe ik ook altijd anders krijg ik hem er nooit op en het is ook percies een zelfde soort zelfde kleuren parkiet als de mijne

Je berichtjes zijn moeilijk te lezen, daarom verzoek ik je om in je berichten interpunctie (komma's, punten, hoofdletters, e.d.) te gebruiken. Dat komt de leesbaarheid ten goede. Let er ook even op dat je geen MSN taal gebruikt! Gr. Ingrid