Praten?

Gestart door paul en pepper theirselves, maart 13, 2006, 13:08:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

paul en pepper theirselves

Ik heb hier gelezen dat parkieten praten kunnen, een vriendin van mij beweerde dat een parkiet niet zomaar kan praten, maar zijn tong daarvoor eerst 'bewerkt' moet worden. Wat weten jullie van deze (mis)handeling?

groetjes
Paul
en Pepper

Sonja

Hoi Paul,

Dit is echt pure onzin, dat je wat aan de tong van de parkiet zou moeten doen, om hem/haar te leren praten. Brrr ik moet er niet aan denken! :(

Hier kun je lezen hoe je je parkietje praten kunt leren:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Bedenk daarbij wel dat niet iedere parkiet zal gaan praten. Dit heeft te maken met de aard van het beestje.
Als je vogeltje wel wil leren praten, kun je dat alleen bereiken met heel veel geduld en herhalen, herhalen, herhalen........ ;)

Op deze manier heb ik mijn 2 parkietjes (1 mannetje en 1 popje) het praten geleerd.

Groetjes, Sonja.

Safrena

#2
Hey paul en pepper theirselves

Een parkietje kan zonder iets aan zijn tong te doen zeker praten

Of je parkietje wil praten hangt af van het karakter en de wil van je parkietje ;)

Vele groetjes

Oeps Sonja
je was met net voor hihi

paul en pepper theirselves

bedankt voor de snelle reacties!

ik vond de bewering ook twijfelachtig, want ik heb er hier nooit iets over gelezen, en hier zitten mensen die er verstand van hebben  :rolleyes:

smartie

Je kunt over een hoop dingen discussieren wat betreft leren praten. Dus over het nut van spreekparels, herhaling, etc. Maar een tong prepareren?

Zonder tong kan geen mens praten en voor dieren lijkt dat mij hetzelfde. Misschien is dit het niet omdat ze de klanken anders nabootsen, maar luister AJB naar de adviezen hier en laat de tong lekker wat ie is!

Veel geduld!!!

paul en pepper theirselves

ik had haar "advies" sowieso al in twijfel getrokken, omdat ik er hier niks over gelezen heb. Zij beweerde dat dit nodig was, omdat, net als bij ons, de tong aan de onderkant "vast zit" en het vermogen tot spreken er zo niet was, maar ik geloofde het al niet. En wij kregen een verhitte discussie, en toen restte mij niks anders dan het hier vragen, want hier zijn mensen die er echt verstand van hebben!

groetjes
Paul
en Pepper

Parkieten-Freak

#6
Tja, wellicht kennen de meesten van jullie wel de uitdrukking "goed van tongriem zijn gesneden"?
Dit wordt wel eens gezegd als mensen lekker vlot en gemakkelijk praten.
Er wordt gesuggereerd dat het lossnijden van het onderste gedeelte van de tong (de "tongriem") het spreken zou bevorderen. Onzin natuurlijk.
De spreekvaardigheid wordt hoofdzakelijk in de hersenen bepaald.
De tong speelt bij het spreken (in fysieke zin) echter wel een rol: zonder tong zou een mens/grasparkiet daartoe niet in staat zijn.

Tja, de ene vogel praat wel, de andere niet. Er zijn verschillende factoren die meespelen:
a. het aantal vogels wat je hebt: hoe meer vogels, hoe moeilijker het wordt.
b. de "wil" en het vermogen om klanken na te bootsen van de vogel zelf.
c. de verzorger: deze moet goed articuleren en langzaam praten. Daarbij wil ik opmerken dat kinderen en vrouwen vanwege hun hogere stem eigenlijk betere leermeesteressen zijn! ;) (Sorry heren :P )


aykoet

hoe kan je weten welke type percies beter is geneigd om te imitatie van de mens welke zijn dat dan ?

Sonja

#8
Hoi Aykoet,

Dat weet je van tevoren niet, want dat hangt o.a. van het karakter van het betreffende parkietje af.

Zelf heb ik altijd wel pratende parkietjes gehad, maar er zat wel verschil in de hoeveelheid woordjes/zinnetjes die ze zeiden, en ook in de duidelijkheid van praten zat verschil.

Wel is het zo dat het belangrijk is om eerst een hechte band op te bouwen met je parkietje, dan, dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring, willen ze eerder de menselijke stem nabootsen. Hiermee verstevigen ze op hun manier de band die ze met je hebben.
Een voorbeeldje hiervan is mijn parkietje Joepie. Hij vindt het geweldig om samen met mij te praten: Ik zeg dan de eerste helft van het woordje of zinnetje, en hij maakt het af, of andersom. Dan zegt hij bv. "Joe" en moet ik zeggen "pie". Of ik zeg: "gaan we" en hij zegt "thee drinken?" , en: "wat een lief" en Joepie zegt "parkietje", enz.
Dat geeft hem waarschijnlijk een gevoel van saamhorigheid. Lekker samen kletsen. ;)

Het is voor mij persoonlijk echter nooit een "must" geweest, ik zie het meer als een leuke bijkomstigheid, want zeg nu zelf: ook parkietjes die niet praten hebben zo verschrikkelijk veel leuke eigenschappen, dat het hoe dan ook geweldig leuke, lieve en grappige huisgenootjes zijn! ;) Iedere parkiet is uniek.

Groetjes, Sonja.

aykoet

hoe lang kan het ongeveer duren voordat ze hun eeste woordje kunnen zeggen want mijn geef soms een naa bootsing van wat ik zeg ik zeg bijv " hallo boncuk " en dan zegt mijne dado zow iets zegt ze dan ongevere maar hoe lang kan het duren voordat ze echt iets gaan zeggen hoe lang kan het duren mijn parkiet is rond de 4 maanden oud

Parkieten-Freak

Praten kunnen parkieten al op jonge leeftijd.
Als je enkele weken intensief met hem/haar oefent, heb je kans dat je vogeltje gaat praten.


kuifje/elvis

hallo wij hebben ook 1 parkiet thuis en hij zeg  zij egen naar het klinkt heel leuk als tip geef ik je moet gedult hebben !!!!!!