Dwangneurose!

Gestart door mirjam125, maart 11, 2006, 13:49:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mirjam125

mijn parkiet herhaalt constant zijn gedrag. Dat is op een bepaalde manier van het 1 naar het andere stokje springen. En dit werd 100 x achter elkaar. Er hangt veel speelgoed in zijn kooi dus ik kan me niet voorstellen dat hij zich verveelt. Ze zitten ook nog eens met zijn tween. Voor de rest is hij gewoon gezond. Iemand een idee wat hiervoor de reden kan zijn?

vlekje

Mijn parkietje doet dit ook vaak. Ik denk niet dat er iets "fout" is want Vlekje is super gezond en speelt, eet en doet alles gewoon. Maar misschien spreek een meer ervaren iemand mij wel tegen :)


Ingrid

#2
Hoi Mirjam,

Ik weet niet hoe oud je parkietjes zijn, maar in ieder geval er is niets aan de hand. Het is speelgedrag en daarbij een manier om energie kwijt te raken ;). Jonge vogeltjes (en oudere vogeltjes ;) ) doen dat wel vaker.

Groetjes, Ingrid

Sara

Hier heb ik 4 parkietjes die soms een soort 'tikkertje' spelen,ze springen dan een hele tijd van stok naar stok.Ik denk dat dat wel normaal gedrag is ;) ,misschien heeft iemand anders hier meer kennis over. :)

groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Meltjuh

#4
Dat gedrag heet stereotiep gedrag... Het is NIET goed maar kan niet zo veel kwaad.
je ziet het ook welis bij andere dieren zoals paarden die weven. ze doen dat eigenlijk uit verveling of stress. bij een beweging die ze herhalen komt er een speciale stof vrij in hun lichaam wat verslavend kan zijn. Het kan dus niet kwaad maar het is geen natuurlijk gedrag. Eenmaal aangeleerd is het moeilijk af te leren :)

Om te verkomen kan je bijv lekker dingetjes verstoppen of de kooi opnieuw inrichten zodat je parkiet op onderzoek uitgaat