Ouderdom Of Ziek?

Gestart door boefje, maart 04, 2006, 20:10:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

boefje

Hoi HOi forumleden!

Sinds ong 2 weken heb ik mijn handtamme huisparkiet in de voliere gedaan , want telkens als hij eruit was in de schuur kon hij maar niet weg blijven bij de andere parkietjes! maar ik merk sinds gisteren dat hij erg stil is , vliegt bijna niet meer, slaapt continue of dut in  :blink:  , ik kan ook alles met em doen aaien (alhoewel ij dan wel een beetje bromt..) maar het probleem is dat hij al 7 jaar oud is en ik dus niet weet of het aan de ouderdom ligt of dat ik hij ziek is kan iemand mij dat zeggen?
Ik heb pietje er gister avond eruit gehaald uit de voliere en mee genomen naar de kamer hij stribbelde niet tegen en ging op mijn vinger zitten en trok zijn pootje in en sloot zijn ogen, na een half uurtje draaide hij zijn hoofd om , om het vervolgens in zijn verenpakje te stoppen.
Vandaag toch even gekeken  (had em gisteravond weer terug gedaan in de voliere en begon wel teen oonze oude huisparkiet te praten/ knuffelen dat is een mannetje en dat had ie vanaf het begin al gedaan.
Dus vandaag even zijn verenpakje gecontroleerd, alles was/is in orde alleen aan zijn kontje hing een drolletje , toen weer mee genomen naar binnen even in lauw wter schoon gemaakt en pietje vervolgens op een theedoek bij een krukje bij de verwarming neer gezet. Toen was het etenstijd hij reageerde nergens op (terwijl ik normaal gesproken peitje uit mijnbuurt moet houden anders pikt ie alles in ) toch nog even laten zitten.... Toen ik vanaaf weg moest heb ik weer terug gezet in de voliere en wou absoluut niet van mijn vinger af....  :unsure:  bij het eten onderin de kooi gezet begon hij rustig te eten, geprobeerd om pietje op mijn vinger te zetten maar hij vloog na ee beetje te eten weer op een stokje te gaan zitten en zijn oogjes te sluiten.....

Dit was em, Groetjes Boefje

Parkieten-Freak

Ik zou deze parkiet onmiddelijk uit de voliere halen en behandelen als een zieke parkiet.
Verder moet je grote temperatuurschommelingen vermijden. Zieke vogels hebben warmte nodig, echter niet de droge warmte van een hete centrale verwarming.
Lees deze pagina even door, dan weet je wat je het beste kunt doen.
Laat de vogel voorlopig binnen, ook als hij opgeknapt is! Hij zal weer langzaam moeten acclimatiseren voordat hij naar de voliere terug kan.
Succes!


boefje

Hey bedankt voof je snelle reactie mijn pietje hangt er inderdaad een beetje futloos bij zijn vleugels hangen en hij kotst... ik heb even naar huis toe gebelt en gezegt dat ze pietje eruit moesten halen en een voerbakje moes vullen en waterbakje op het bureau moesten zetten en peitje daarbij zetten , dan weet hij waaar hij eten en drinken kan vinden..
groetjes boefje

riesje

Hey,

ik heb er niet bijster veel verstand van maar wil toch even een opmerking maken;
mijn parkietje begon zich een tijdje geleden ook zo te gedragen, en er kleefte telkens ontlasting aan zijn achterste. Ik ben toen naar een (niet zo goede) dierenarts geweest en die vertelde dat dat ouderdom was. Ik heb m dus ook dagelijks schoongemaakt enzo maar hij bleef zwakker worden, en naief als ik was dacht ik dat dat maar door de ouderdom zou komen. Uiteindelijk begon hij ook over te geven en de volgende dag direct een afspraak gemaakt bij een dierenarts die wel verstand had van vogels (ik had de vogelopvang gebeld voor een adres) Toen ik s'middags thuis kwam was hij in een paar uur tijd enrom verzwakt en een paar uur later was hij dood, de dierenarts heeft niks meer voor hem kunnen doen. Ik las ook iets over kropontsteking op deze site, waarbij ze gaan overgeven (wat vermoedelijk mijn claus ook had) in dat geval moet je er binnen 24 uur bij zijn anders is de kans groot dat je parkietje sterft. Nogmaals ik ben geen expert maar in mijn oren klinkt dit niet goed en lijkt het veel op wat ik heb meegemaakt met mijn parkiet. Ik zou echt ZSM naar de dierenarts gaan!!

Succes ermee!

Groetjes Richelle en sinds 3 dagen mijn nieuwe maatje Winky

boefje

CiteerHey,

ik heb er niet bijster veel verstand van maar wil toch even een opmerking maken;
mijn parkietje begon zich een tijdje geleden ook zo te gedragen, en er kleefte telkens ontlasting aan zijn achterste. Ik ben toen naar een (niet zo goede) dierenarts geweest en die vertelde dat dat ouderdom was. Ik heb m dus ook dagelijks schoongemaakt enzo maar hij bleef zwakker worden, en naief als ik was dacht ik dat dat maar door de ouderdom zou komen. Uiteindelijk begon hij ook over te geven en de volgende dag direct een afspraak gemaakt bij een dierenarts die wel verstand had van vogels (ik had de vogelopvang gebeld voor een adres) Toen ik s'middags thuis kwam was hij in een paar uur tijd enrom verzwakt en een paar uur later was hij dood, de dierenarts heeft niks meer voor hem kunnen doen. Ik las ook iets over kropontsteking op deze site, waarbij ze gaan overgeven (wat vermoedelijk mijn claus ook had) in dat geval moet je er binnen 24 uur bij zijn anders is de kans groot dat je parkietje sterft. Nogmaals ik ben geen expert maar in mijn oren klinkt dit niet goed en lijkt het veel op wat ik heb meegemaakt met mijn parkiet. Ik zou echt ZSM naar de dierenarts gaan!!

Succes ermee!

Groetjes Richelle en sinds 3 dagen mijn nieuwe maatje Winky
[snapback]22887[/snapback]

Hej wat vervelend voor jouw parkietje ma het kotsten deed mijn pietje voor de tijd ook al maar dit was echt omdat ie verlieft op me was... sinds hij in de voliere zit praat hij liever tegen mannetjes dan een vrouwtjes ! en het poepje dat heb ik vanmiddag pas ontdekt ook goed schoon gemaakt enzo , ik wil er morgen nog even tegen aan kijen want als hij kotst dan stinkt het niet en dat is meestal bij krop ontsteking wel zo... hoe pietje zit nu gedraagt is ook niet goed en maak me ook echt zorgen z'n handtamme parkiet doet je heel veel.... ik hou jullie op de hoogte van men parkiet hoop wel da hij er bovenop komt !

riesje

hmm, ja dat soort 'braken' ken ik inderdaad ook, dat deed de parkiet van mijn opa ook heel vaak. Hij maakte er zelfs hele sculpturen van in zijn kooi :blink: .
En inderdaad stinkt het een beetje bij kropontsteking, bij mijn parkietje rook het ook wat zurig...Maar wat mij het meest verbaasde is dat dat beestje zo snel achteruit ging. Vandaar dat ik het ook schreef, in zo'n geval moet je dus wel snel handelen. Maar zo te lezen heb je er wel verstand van en komt het hopelijk goed!


boefje

Hej... ik vind oook niet dat je niet aan een parkietje moet beginnen als je er niks vanaf weet.... zou het erg fijn vinden dat k de onkosten voor de d/a achterwege kan laten maar ik doe er alles aan om mijn pietje beter te laten worden.
\BEdankt voor je medeleven. Ik dach eerst toen hij voor het eerst ging braken dat hij te snel had gegeten ... :) maar hij was gewoon verliefd hihihi

boefje

Heeej vanmorgen pietje bekeken ! hij zat te pruttelen tegen zichzelf!
Zonet weer gekeken en alles bleek weer in orde te zijn hij is weer ondeugend wil graag uit de kooi is niet meer zo dik maar nu slluiten zijn veren mooi aan! dus alles gaat weer z'n gangetje gelukkig  :D

dus er mag van mij een slotje op :)

Sonja

Hoi Boefje,

Fijn dat het weer beter lijkt te gaan met je parkietje.
Ik wil je toch nog de raad geven om hem goed in de gaten te houden de komende tijd. Bij kropontsteking worden de veertjes nl. glad gedragen.
Het feit dat Pietje weer ondeugend is, is gelukkig ook een goed teken. ;)

Wel is het belangrijk om Pietje niet ineens weer terug in de voliere te zetten (zoals PF al schreef). De overgang van warm naar koud is dan veel te groot, waardoor hij ziek zal worden.
Een ziek dier moet ten alle tijden direct naar binnen gehaald worden, maar eenmaal hersteld, is het belangrijk om hem geleidelijk te laten acclimatiseren.

Groetjes, Sonja.


en bij deze dan een slotje. *klik* ;)