Diversen

Gestart door riesje, maart 06, 2006, 00:57:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

riesje

Hallo mensen,

Ik heb sind een viertal dagen een nieuw parkietje. Hij lijkt t erg naar zijn zin te hebben en is vrolijk, went snel en al behoorlijk tam! Eergisteren is ie echter tijdens zijn eerste vlucht tegen de muur of iets anders aan gevlogen. Had alle nodige maatregelen die op dit forum te vinden zijn in acht genomen maar helaas het ging toch mis :unsure: ; hij/zij heeft nu precies in het midden van zijn neusdop en verticaal soort van barstje/sneetje. Het heeft niet echt gebloed maar er zit dus wel een soort van korstje op. Verder lijkt hij dus prima te pas! Zijn vliegcoordinatie is ook al veel beter! Ik zag in het dagboek van Croky ook dat hij zijn neus bezeerd had en dat het in principe niet ernstig hoeft te zijn (en na zijn verdere gedrag te oordelen is dat t niet) , maar ik wou toch voor de zekerheid nog even vragen of ik er nog wat aan moet doen? Ik las ook ergens weer iets over vaseline...  En dan nog een ander vraagje, namelijk de kleur van de snavel zelf (dus niet de neusdop); is daar ook wat uit af te leiden wat betreft geslacht? En dan de laatste; (ik weet dat er veel over de neusdop geschreven is maar kon t zo niet vinden, dus vergeef me als ie al eens gesteld is!) Mijn vorige parkietje heb ik 8 jaar gehad en was overduidelijk een popje tot de laatste paar maand; haar neusdop veranderde van harstikke bruin in knalblauw!!!! :blink:  :huh:  Kan iemand mij vertellen hoe dit in vredesnaam kan  :blink: ?

Alvast bedankt!

Groetjes Richelle, Winky en Willem

Carla

Dat de neusdop van kleur verandert kan te maken hebben met hormonen. Uit de kleur van de snavel zelf kan je het geslacht niet bepalen zo heb je parkietjes met een echt gele snavel en andere hebben dan weer een donker bekje. Hou je parkietje goed in de gaten hij kan namelijk een hersenschudding hebben. Kijk ook of je parkietje nog goed de zaadjes kan pellen. Mss is het interessant om een foto van je parkiet zijn snaveltje te plaatsen dan kunnen we een beter oordeel vellen. Vaseline is doeltreffend tegen schurft niet voor scheurtjes in de snavel.

riesje

Hey bedankt voor de snelle reactie. Mijn vorige parkiet had een hele andere kleur snavel daarom vroeg ik het me af...
Nou heb ik een bijster slechte camera en ik ben zelf ook niet zo'n beste fotograaf...maar ik heb het geprobeerd! Aan Winky lag het niet want die bleef netjes zitten! De foto is dus vaag maar goed als ik hem verder af zou nemen of met de zoom was er helemaal niks van te zien dus ik hoop dat je er wat mee kunt! Zaadjes pelt ie als de beste; een stuk trosgierst is zo verslonden en zijn vlieg- en landkunsten zijn ook best goed, gezien het zijn 3e dag is! Hij land al zonder aarzeling op het gladde oppervlak van de tv en gaat vanaf boven tv kijken  :P ! Hij slaapt nog wel veel en maakt soms wel gaapbewegingen maar denk eerder dat dat komt van alle inspanning. Verder heeft hij geen symptomen van een hersenschudding. Maar goed, ik ben natuurlijk wel bezorgd! Nou als het echt niet te zien is laat het maar weten dan zal ik even een camera van een kennis te leen vragen!


[verwijderd door de beheerder]

Carla

De foto is inderdaad niet erg duidelijk maar voor zover ik kan zien is het de neusdop die is beschadigd en niet de snavel zelf. Daar moet je verder niets aan doen ! Veel plezier verder met je parkietje. Een heel mooi vogeltje trouwens

riesje

Hey Carla,

Bedankt (ook namens Winky, hij is het er helemaal mee eens dat ie erg knap is :P  :D)! Nee klopt aan zijn snavel heeft hij niets! Nou ik ga er maar van uit dat het zich vanzelf weer hersteld! hij is verder harstikke actief en vrolijk dus lijkt me wel in orde!