Help

Gestart door smartie, maart 04, 2006, 11:37:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

smartie

Hoi allemaal.

We weten allemaal dat jonge parkietjes soms rare streken uithalen in hun nieuwsgierigheid. Dus toen ik daarnet stond af te wassen dacht ik: laat ik Pino daarbij betrekken dan kan ze lekker uit haar huis. Ze keek wat toe en terwijl ik bezig was met afdrogen van de glazen vloog ze naar het aanrecht en sprong zo het gebruikte afwaswater in (jammer genoeg geen vaatwasmachine). Ze is helemaal nat en stinkt naar de restjes van het afwaswater. Ik heb haar eerst maar even gerustgesteld, want ze was erg geschrokken. Heb haar net een beetje drooggefohnd, want ze was echt compleet NAT! En aangezien ik weet dat ze met dit weer als ze niet snel genoeg opdrogen kou kunnen vatten heb ik haar dus maar een beetje drooggefohnd. Ook heb ik, hoe gemeen, foto's gemaakt want ik denk niet dat ze het nog snel een keer zal doen. Die heeft meteen een water fobie voor de rest van dr leven! Gelukkig is ze zichzelf nu weer aan het poetsen. Ik hoop alleen dat ze ook snel weer gewoon ruikt want dit is echt smerig. En zo vies was het afwaswater nog niet eens: een paar theekopjes, water, 2 bakjes met yoghurt die ik al voorgespoeld had, wat bestek en een plastic bakje waar een kliekje ingezeten had en ook voorgespoeld was. Hoe kan ze dan toch zo naar ruiken ineens? Goed, al met al ben ik natuurlijk allang blij dat ze met de schrik is vrijgekomen, maar wat een stunt zeg!

Safrena

Hey smartie

Beter had je je parkietje eerst even met lauw water "afgespoeld"( laat ik het zo noemen) terwijl ze nog nat was zodat alle zeepresten uit de veertjes waren

kan me voorstellen dat je parkietje heel erg geschrokken is geweest van dit
Beloon haar maar een keer extra met wat trosgierst zodat ze snel weer rustig wordt

vele groetjes

smartie

Ik heb haar inderdaad niet afgespoeld. Helemaal niet over nagedacht. Mijn eerste reactie was: glas en theedoek neerleggen om Pino eruit te kunnen vissen. Gelukkig was dit niet nodig, omdat ze wel met haar buik ondergedompeld werd maar niet kopje onder ging. Ze vladderde zichzelf omhoog en probeerde meteen weg te vliegen. Dat ging toch even wat lastiger. Dus haar op mijn schouder gezet en eerst al pratende gerust gesteld. Toen een lekker stukje trosgierst erbij en na een paar foto's de fohn erbij gepakt en het ergste nat drooggefohnd op rustige stand. Ze bleef er ook gewoon voor zitten. Gelukkig heeft ze zichzelf alweer mooi gepoetst en is ze eigenlijk ook snel weer opgedroogd. De volgende keer dat ik aan het afwassen ga beginnen moet ze toch maar even haar kooi in. Al hoewel ik niet denk dat ze het nog een keer zal doen. Bij de vorige vogel Goofy ook al eens erg geschrokken toen ie op de vriezer landde en doorgleed zo achter de koel/vries combi. Alleen kreeg ik het ding niet over de drempel getild en ik vond tillen ook eng aangezien de parkiet er dan onder kon komen. Sindsdien heeft mijn pa een speciale witte plank gekocht en op maat gemaakt. Deze kan ik over het 'ventilatie'gat aan de achterkant schuiven voor zolang de vogel los is. Ideaal!

Maar helaas vallen niet alle risico's uit te sluiten. Net als met mensenbaby's leren ze door vallen en opstaan. Maar feit blijft dat ze je toch laten schrikken en zichzelf!

Parkieten-Freak

Ik denk niet dat Pino stinkt van het afwaswater.
Vogels hebben vet op hun veertjes (dat halen ze uit de stuitklier) en dat ruikt een beetje ranzig als de vogels nat zijn....... :P
Als een vogel gebadderd heeft in schoon water, ruik je het dus ook. :)



smartie

Parkietenfreak: dank je voor de informatie! Ik heb al een heleboel parkieten gehad maar geen van allen wilden ze in het badje. Af en toe wel spelen bij een zachtjes stromende kraan maar er niet helemaal onder! Ik had deze lucht dus nog nooit eerder geroken. Het was een niet thuis te brengen niet lekkere geur. Mijn afwaswater was nog helder aangezien ik alles al had voorgespoeld. Dus ik snapte eigenlijk niet dat ze niet naar citroentje rook.  ;)

Nu ze helemaal droog is ruikt het ook beduidend minder dan toen ze helemaal nat was. Maar ik ruik het nog wel licht, misschien is dit 'psychologisch'?

Parkieten-Freak

Parkieten hebben eigenlijk altijd wel een beetje een "luchtje". :)
Echter, als ze nat zijn dan ruik je het pas echt goed. ;)


kaboutertjes

blij om te horen dat niet alleen bij ons ongelukjes gebeuren.
Wij hebben op het moment een extra parkietje omdat een vriendje van mijn dochter jarig is volgende week en hij (in overleg met zijn ouders) graag een parkietje wilde.
Nu is hij net zes weken geweest en het vliegen gaat nog wat moeizaam.
Hij kwam na de eerste dag al op onze vinger zitten en na dat een paar dagen gedaan te hebben, hebben we hem uit de kooi gehaald, hij bleef een hele tijd op onze vinger zitten tot hij er vandoor vloog wat niet goed ging, hij miste het keukenkastje en gleed na beneden net in een schaal spaghetti saus.(afgekoeld)( het hele aanrecht was vrij maar hij moest net in die bak vallen).
Wij hebben hem dus meteen met lauw water afgespoeld maar daar de saus met gehakt was klaargemaakt, was deze vettig.
De veren zijn nu iets oranjeachtig, maar het ergste is vandaag qua kleur wel weg.
Hebben jullie enig idee hoe we de vettige laag van de saus van de veren af kunnen krijgen of moeten we die gewoon laten zitten.
En hebben jullie een tip hoe we het beste kunnen handelen om ongelukken met vliegen te voorkomen. Alles is verder veilig in huis en we laten nu ook geen bakken met eten meer staan, doen alle gordijnen dicht dus ramen zijn ook geen probleem maar hij vliegt wel steeds tegen de muren enzo op.

groetjes Sylvia en een snaveltje van Dippie, Nanoe en ons kadoparkietje (nieuwe eigenaars zijn nog een naam aan het verzinnen).

Kleintjes

Hoihoi,

Tjonge. Ben blij dat er meer van die stunt-parkietjes zijn.

Toen ik nog thuis woonde is Pino n keer in de caramel-pudding gedoken, hij dacht dat t zijn badje was.

Is namelijk zo: We hadden n stuk of 4 plastice bakjes in verschillende kleuren. Pino ging altijd in t groene bakje in bad en dus (logischer wijs) dacht hij dat er in dat groene bakje, wat mijn ma nu dus voor de pudding had gepakt, water zat.  :blink: Kleine beesje was helemaal caramel bruin maar schijnbaar smaakte t wel, hij zat er n beetje van te snoepen. We hebben hem wel afgespoeld en lekker laten drogen in mijn trui. Ik had hem eerst vast in de hand met n lekker warme doek om hem heen maar meneer vond de mouw van m'n trui leuker en knusser. Hij heeft dik 2 uur in mijn mouw liggen slapen, terwijl ik gewoon door t huis liep enzo :P . Schijnbaar is n voorgewarmde fleece-trui erg lekker, en geef hem eens ongelijk. En lekker zacht en lekker voorgewarmd, is toch ideaal?

@ Kaboutertjes:

Meestal gaan vettige laagjes er vanzelf af met poetsen van de veertjes. De smeerkeesjes kunnen er ook wat van, vooral als ze n stukje kaas hebben gehad, dan zit ook alles onder. Door t poetsen van de veertjes halen ze alle viezigheidjes eruit en smeren ze er n nieuw vetlaagje op (hun eigen vet) om de huid en veren te beschermen tegen alle 'niet parkiet-eigen' zaken zoals water, vuil e.d. Denk niet dat je je erg zorgen hoeft te maken, zelfs spaghetti-saus gaat er wel vanaf. Ook ervaring mee gehad, Pino wilde mee-eten maar gleed weg op t bord. Blauw parkietje met oranje kop, was net n voetbalsupporter voor t wk of wat t ook alweer was toen :mellow:

In ieder geval: Geen zorgen en groetjes aan alle stuntpilootjes!!!

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses