Parkietentaal

Gestart door eef, maart 01, 2006, 10:56:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

eef

hallo!

nog een vraagje: sinds kort zitten polly (vrouwtje) en mojo (mannetje) samen in een kooi. Nu zie ik dat ze vaak op en neer bewegen (ook met hun kopje) een soort verende bewegingen. Daarna stappen ze op elkaar af en geven ze een tikje met hun snavel. Wat betekent dit "wiebelen"? Ik vind het leuk om een beetje te begrijpen hoe ze met elkaar communiceren, maar onder het item communicatie is dit beknopt beschreven.

Hebben jullie misschien nog meer verhalen over parkietentaal? Wat doet jullie parkiet bijvoorbeeld om aandacht te krijgen en hoe merk je of hij vrolijk, ondeugend, speels enzo is.

groetjes evelien!

Ingrid

Hoi Evelien,

Dat "wiebelen" en snavel tikken wil zeggen dat ze elkaar lief vinden ;).

Groetjes, Ingrid

Hureyra

Aaaahh Wat lief,
Nu weet ik wat dat betekent, Mijn parkieten doet dat ook.
DoeiDoei!

eef

Dat is fijn om te weten, want er wordt genoeg gewiebeld! Helaas pikt polly mojo nog wel eens, vooral als ze de andere kant uit kijkt. Dit gaat er helemaal niet zachtaardig aan toe. Kan ik hier nog iets aan doen? Ik denk dat het jaloers gedrag is, aangezien ik Polly een aantal maanden alleen heb gehad. Ik probeer de aandacht zo goed mogelijk te verdelen, maar polly zorgt altijd dat ik niet rustig met mojo kan kletsen.

Mojo heeft nu een paar beschadigingen op zijn snavel en af en toe vliegt er een plukje veren door de kooi. Ik vind het erg sneu, want het is een heel lief vogeltje. Polly gaat vaker heel indringend naar haar zitten kijken (een beetje bozig) en mojo trekt zich daar dan niks van aan. Polly bijt haar dan wel eens. nog tips?

groetjes evelien

Ingrid

Aan dat gedrag kun je niet veel doen, tenminste wanneer het niet de spuigaten uitloopt, is het normaal gedrag.  Dat Polly Mojo pikt hoeft geen jaloers gedrag te betekenen, het kan ook zijn dat Mojo naar haar idee te opdringerig is.
Wanneer jij Mojo aandacht geeft en Polly laat dat niet toe kan dat beschermingsgedrag zijn? Misschien denkt ze dat jij een poging doet haar ventje af te pakken. Het kan ook te maken hebben met plaatsbepaling in de rangorde. Dat heb ik hier meegemaakt, mijn popje Blizzard was behoorlijk dominant! Lees maar eens hier:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...vechtpartijtjes
Daar staan ook enkele tips die je wellicht zou kunnen toepassen.

Tenslote wil ik nog dit in zijn algemeenheid opmerken:
We moeten oppassen dat we parkietjes geen menselijk gedrag toeschrijven. Het is eigenlijk wel begrijpelijk dat men dat doet, omdat je het vanuit je menselijke beleving bekijkt. Ook ik maak mij daar wel eens schuldig aan ;). In de dierenwereld gaat het er anders aan toe.

Groetjes, Ingrid

eef

hoi ingrid,

bedankt voor je reactie! Ik heb je stukje gelezen en het komt inderdaad erg overeen. Pitbull is Polly's alias  :P

Nu weet ik weer wat dingen die ik kan gaan proberen. Zal binnenkort ook eens op je site kijken. Ik heb hier nog wat dingen ontdekt, zoals het maken van je profiel en een album enzo en ik begin het hier steeds leuker te vinden!

Dus jullie horen nog van me!

liefs evelien

Hureyra

Wat je zegt Eef.
Het is hier fantastisch waneer ik op de computer mag ben ik altijd hier.
Ik ben blij dat jij dat ook zo vind.
Dus veel Ssucces.!!!
DoeiDoei!!! Hureyra