Moedervogel Geeft Geen Eten Meer Aan Kleine Vogel

Gestart door kaboutertjes, februari 28, 2006, 21:29:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maur@

Ach hemel zeg ongelukjes komen ook nooit alleen. Dan ook nog een gebroken pootje. Hij is echt een beetje een "doem"vogel. Maar soms zijn dat ook hele erge knokkers. Ik wens je heel veel succes met hem. De dierenarts weet in elk geval wel hoe hij hem eten moet geven.

Misschien een tip, ik weet niet of die tip goed is, kenners verbeter me als ik het fout zeg. Als hij de zaadjes niet kan eten, probeer dan gewelde zaden, die zijn veel zachter.

Parkieten-Freak

Ook namens mij veel sterkte, en hou je ons op de hoogte?


kaboutertjes

CiteerMisschien een tip, ik weet niet of die tip goed is, kenners verbeter me als ik het fout zeg. Als hij de zaadjes niet kan eten, probeer dan gewelde zaden, die zijn veel zachter.
[snapback]22792[/snapback]

Ook dit hadden we al geprobeerd, maar hier haalde Dippie zijn snaveltje voor op en wilde dit niet eens proberen.

Maar in ieder geval voor de tip.

Sylvia en een snaveltje van Dippie en Nanoe

Carla


Sonja

Hoi Sylvia,

Hoe is het vandaag met Dippie??

Groetjes, Sonja.

kaboutertjes

CiteerHoi Sylvia,

Hoe is het vandaag met Dippie??

Groetjes, Sonja.
[snapback]22802[/snapback]

Net Dippie van de dierenarts opgehaald.
Ze heeft nu gips om haar pootje heen (roze/rood).
Eerst even in mijn handen gehouden en daarna in haar kooitje gezet.
Eten naast haar neergelegd en ze ging meteen proberen te eten.
We moeten haar nu heel voorzichtig vasthouden, en goed het pootje in de gaten houden, over een weekje moeten we weer de dierenarts bellen.
Deze zei dat het wel weer goed komt, maar dat hij niet met zekerheid kan zeggen dat het pootje helemaal recht komt.

Net nog even gekeken bij dippie en gezien dat hij toch wel wat zaadjes heeft gegeten.

Nu weet ik eigenlijk niet wanneer ik moet stoppen met bijvoeden, want hoe zie je of een vogeltje genoeg heeft gegeten, weet iemand daar iets over te vertellen, want het lijkt mij ook niet goed als ik Dippie teveel voeding geef.


Ik hou jullie op de hoogte hoe het verder met Dippie gaat.

Groetjes van Sylvia en een snaveltje van Nanoe en Dippie

Sonja

#26
Hoi Sylvia,

Wat fijn dat Dippie nu toch wat zaadjes heeft gegeten!

Je kunt aan de krop zien hoeveel ze gegeten heeft. De krop moet goed gevuld zijn, maar mag ook niet te strak staan.
In het begin lukt het nog niet meteen om snel voldoende zaadjes te pellen om het maagje lekker te vullen. Daarom is bijvoeding dan nog wel nodig.
Ook vanwege het vocht wat daarin zit. Heeft Dippie al gedronken? (parkietjes drinken van nature heel weinig, dus de kans dat je dit ziet gebeuren, is niet zo groot)
Als je merkt dat Dippie de zaadjes makkelijker en sneller kan pellen, kun je het bijvoeren geleidelijk afbouwen.
Sommige parkietjes vinden het wel makkelijk om gevoerd te worden, maar daarom is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je niet zoveel pap geeft dat Dippie helemaal geen honger meer heeft. Dan gaat ze het nl. ook niet zelf proberen.
Het is best moeilijk om op te schrijven hoe ik dat zelf altijd doe, ook omdat ik het vogeltje, en zijn/haar gedrag niet kan zien.
De kunst is om het zo te doen, dat Dippie nét genoeg 'trek' blijft houden, om ook zelf aan de zaadjes te gaan, maar ook weer niet zo dat ze echt vergaat van de honger natuurlijk.
Per parkietje is het ook vaak verschillend. Ik heb er al velen met de hand grootgebracht, en de ene blijft maar bedelen, en ik heb er ook gehad die heel makkelijk aan de zaadjes te krijgen waren. Het is ook een kwestie van aanvoelen. Maar zoals ik al schreef, let goed op hoe de krop gevuld is.
Vaak zie je ook dat ze zelf aangeven dat ze niet meer zo graag pap willen, ze nemen dan bv. nog maar een paar, of een enkel hapje(s). ;)

Ik wens je heel veel succes, het komt vast helemaal goed met Dippie. ;)

Groetjes, Sonja.

kaboutertjes

Het laatste nieuws van Dippie is dat het weer wat beter gaat met haar.
Alleen had de dierenarts gezegd dat ze zoveel mogelijk moest rusten, maar ze werd alweer zo levendig dat ze met haar gipse pootje probeerde te klimmen in de kooi, dus maar weer de dierenarts gebeld wat hij precies zou bedoelen met rust.
Nou is het dus niet de bedoeling dat ze gaat klimmen dus moesten we haar in een doos zetten, daar de dierenarts een gedeelte van haar vleugels geknipt had omdat dit beter was voor haar dat ze niet kom vliegen, kan dat dus geen kwaad dat ze in een hoge doos zit omdat ze er nu niet uit kan vliegen.
Na tien minuten in de doos te zitten, ging ze al op zoek naar eten en at smakelijk van haar zaadjes.
Ik ga nu dus iets minder bijvoeding geven, want ik heb ze doet hiervoor nog steeds niet zelf haar snavel open, ik moet haar nog steeds dwingen en het echt in haar snaveltje spuiten, dus ga ik het wat minder doen, en hou ik gewoon goed in de gaten hoeveel zaadjes ze eet, gaat nu ook makkelijker nu ze op een warme doek ligt en de zaadjes op een dekseltje.

Ze moet van de dierenarts echt een week in de doos blijven en dan moet ik weer bellen hoe verder.

Sylvia en een snaveltje van Nanoe en Dippie

Sonja

#28
Hoi Sylvia,

Hoe gaat het inmiddels met Dippie?
Wil ze nog een beetje in de doos blijven zitten? En eet ze al helemaal zelfstandig?
Ik hoop dat het nu steeds beter met haar zal gaan.
Als ik heel eerlijk ben, begrijp ik toch niet helemaal dat de dierenarts de vleugels van Dippie gedeeltelijk geknipt heeft. Als ze in de doos zit, kan ze immers ook niet vliegen of klimmen, mij lijkt het dan overbodig om ook nog de vleugeltjes te knippen. Maar goed, ik neem aan dat de dierenarts weet wat hij doet.
Als het goed is, krijgt ze na de rui haar mooie vleugelpennen weer terug.

Sterkte, en hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

kaboutertjes

CiteerHoi Sylvia,

Hoe gaat het inmiddels met Dippie?
Wil ze nog een beetje in de doos blijven zitten? En eet ze al helemaal zelfstandig?
Ik hoop dat het nu steeds beter met haar zal gaan.
Als ik heel eerlijk ben, begrijp ik toch niet helemaal dat de dierenarts de vleugels van Dippie gedeeltelijk geknipt heeft. Als ze in de doos zit, kan ze immers ook niet vliegen of klimmen, mij lijkt het dan overbodig om ook nog de vleugeltjes te knippen. Maar goed, ik neem aan dat de dierenarts weet wat hij doet.
Als het goed is, krijgt ze na de rui haar mooie vleugelpennen weer terug.

Sterkte, en hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.
[snapback]22963[/snapback]


Ja het gaat al beter met Dippie,
ze eet zelfstandig, sinds gisteren hebben we haar geen bijvoeding meer gegeven, ze is erg levendig en zelfs uit de doos probeert ze te komen.We hebben er een handdoek opgelegd zodat ze er niet uit kan, de doos is wel erg hoog, maar toch als het donker is dan is ze wat rustiger.
ze was natuurlijk gewend om er veel uit te zijn omdat we al heel veel met haar bezig waren, maar door haar pootje willen we haar nu zoveel mogelijk rust geven en als ze er wel uit is probeerd ze weleens weg te vliegen.
Dat is denk ik ook de rede waarom de dierenarts haar vleugels heeft geknipt.
We hebben nu een knuffeltje in de doos gelegd en daar gaat ze steeds tegenaan liggen.
heeft ze toch nog een beetje geborgenheid.

IK zal verder wat laten weten als ik donderdag of vrijdag de dierenarts gebeld heb.


Groetjes van Sylvia en een snaveltje van Nanoe en mankepootje Dippie

Parkieten-Freak

#30
Fijn dat het goed gaat met het vogeltje!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit gehoord heb dat men een gebroken parkietenpootje in gipst..... :blink:
Hoe ziet dat er uit? Een foto is van harte welkom!


kaboutertjes

Toen ik de dierenarts opbelde, konden wij ook geen voorstelling maken van gips en zeiden we nog voor de gein zou dippie een kleurtje hebben mogen kiezen  :)
We hebben geprobeerd een foto te maken, hopelijk komt hij over.

Wij zijn ook erg blij dat het goed gaat met Dippie, alleen vind ik het erg zielig om een vogeltje zo in een donkere doos te laten zitten en hoop dat ze snel weer in haar kooitje mag.

Groetjes van Sylvia, Dippie en Nanoe

[verwijderd door de beheerder]

Carla

Gek om te zien zeg ! Dat rode kleurtje staat Dippie wel  :D Hoelang moet dat gipsje errond blijven ? En heeft dat stakkertje er niet te veel last van om rond te trippelen ?
Goed dat dippie nu al zelfstandig eet !

Sonja

Hoi Sylvia,

Och die Dippie met haar pootje in het rode gips..... ;)
Zoiets heb ik nog niet eerder gezien.

Hoe gaat het inmiddels met haar?
Mag ze alweer in de kooi, en wanneer mag het gips eraf?

Groetjes, Sonja.

kaboutertjes

Gisteren de dierenarts gebeld, dat had hij gevraagd, ze wilde graag weten hoe hij het verder deed.
Ze waren ook blij voor ons dat hij inmiddels al zelf eet.
Hoe lang het gips erom moet blijven weet ik niet.
Dippie moet in iedergeval nog even in de doos blijven, ik blijf dat zielig vinden, omdat we er wel een handoek overheen moeten leggen omdat ie er anders uit probeert te komen.
We hebben haar er zoveel mogelijk uit en ze probeert dan wel eens weg te vliegen, maar merentijd vraagt ze om gekroeld te worden, als je dan stopt dan knabbelt ze met je snavel net zo lang aan je vinger tot je weer begint, dus al met al gaat het de goede kant op.

Halverwege volgende week moet ik weer de dierenarts opbellen om verder te horen hoe of wat , en dan laat ik het weer weten.


Groetjes van Sylvia, en een snaveltje en kroeltje van Nanoe en mankepootje Dippie

(we gaan steeds meer twijfelen of het toch geen mannetje is)

Sonja

Hoi Sylvia,

Het is inderdaad wel sneu voor Dippie dat zij/hij nog in de doos moet blijven, maar rust zal toch het beste zijn.
Je moet maar zo denken: hoe meer rust hij/zij krijgt, des te sneller het herstel zal gaan.
Het is hartstikke fijn dat hij nu zelf eet, dat is toch ook al een grote stap vooruit! :)
En of het een mannetje of een popje is.....de tijd zal het leren. ;)
Wat lief dat het zo'n kroelkontje is. :wub:
Geniet er maar lekker van! ;)

Veel sterkte met Dippie, en ik ben benieuwd hoe het verder gaat!
(het is wel heel fijn dat de dierenarts zo meeleeft!)

Groetjes, Sonja.

kaboutertjes

Toch weer eerder een berichtje dan verwacht.
Dippie is weer voor in iedergeval een nachtje bij de dierenarts logeren. :(
Vanavond zag ik dat hij aan het gips zat te knagen en het er probeerde af te halen.
Ook was hij erg onrustig in de doos.
Dus toch maar even opgebeld naar de dierenarts en die adviseerde langs te komen.
Hij houdt hem deze nacht daar en zei dat we tussen tien en twaalf morgen langs kunnen komen (op ziekenbezoek).
Morgen horen we meer. als Dippie eraan blijft knagen krijgt hij een kraagje om (het moet niet gekker worden hoor) maar hij waarschuwde ons wel dat dat wel naar zou zijn omdat hij dan moeilijk zou kunnen lopen daar mee en om zou kunnen vallen.

Morgen meer.

Groetjes van Sylvia, Nanoe en mankepootje Dippie

smartie

Ach gossie. Heeft Dippie al zo'n zielig ogend gips pootje en krijgt hij/zij misschien ook nog een kraagje om. Ik hoop voor Dippie dat dat niet nodig zal zijn. Dat zou er wel heel zielig uitzien denk ik...

Laat je ons nog weten of het nodig is of niet?

Liefs van Pino en haar bazinnetje

Safrena

#38
Hey kaboutertjes

Ach wat zielig is het toch voor Dippie

Ik kan je wel vertellen dat het ook een heel zielig zicht is als je parkietje zo een kraagje aan krijgt.
Ze houden dan heel moeilijk hun evenwicht en kunnen inderdaad dan wel moeilijk stappen of vliegen

Ik weet dit uit ervaring met onze kleine winnie. Toen zij geopereerd is geweest bleef ze in haar wonde pikken en moest ook zij zo een klein miniscul kraagje om.
Het lieverdje probeerde steeds weer het kraagje eraf te halen maar dat ging niet natuurlijk. We hebben haar dan op de bodem van haar huisje gezet omdat ze heel moeilijk evenwicht kon houden.
Gelukkig was ik thuis toen ze met de kraag toch probeerde te stappen het schatje viel gewoon voorover met de pootjes in de lucht en haar  koppie in op de bodem.
Klinkt nu misschien wel grappig maar kan je zeggen dat dit op dat moment zeker niet grappig was.
Ik weet dat het niet mag maar vond het zo zielig dat ik de kraag er onmiddelijk heb afgehaald. Sindsdien heeft ze ook niet meer in het wondje kunnen pikken dat hield ik dan wel extra in het oog ;)

Hoop dat dippie snel opgeknapt is en lekker kan vliegen en zo geen kraagje moet dragen

vele groetjes

kaboutertjes

Klinkt erg zielig, ik hoop dat het bij dippie niet nodig is, maar morgen weten we meer, dan laat ik het weten


Sylvia, Nanoe en mankepootje Dippie