In Kooi Plaatsen

Gestart door eef, februari 28, 2006, 15:30:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

eef

hallo allemaal,

ik heb al heel veel op deze site gelezen en hele nuttige informatie opgedaan, bedankt daarvoor!

Toch heb ik nog een vraag en ik kon dit niet als topic vinden. Jullie hebben het bij het tam maken vaak over de parkiet terug in de kooi plaatsen. (als consequentie als ze iets niet goed doen ofzo) Maar ik vroeg me af hoe jullie dit aanpakken. Ik heb namelijk een erg eigenwijs, slim en opstandig vrouwtje genaamd polly. Haar favoriete hobby is hard bijten (liefst tot bloedens toe), wat ik haar aan het proberen ben af te leren (met tips van dit forum). Maar als ik haar in haar kooi wil zetten vliegt ze gewoon weg en gaat verder met waar ze zin in heeft. Ik heb al vanalles geprobeerd.  Met trosgierst in mijn hand wil ze wel eens op mijn hand blijven zitten en in de kooi terecht komen, maar op een gegeven moment heeft ze deze truc ook "door" en vertikt ze het gewoon. Ze kan echt heel lief zijn, maar ze heeft volgens mij het gevoel dat ik haar mindere ben en daar word ik wel eens moedeloos van.

Ik heb haar het commando "op " geleerd en ze mag ook pas uit de kooi als ze netjes op commando op mijn hand gaat zitten. Bij het teruggaan lukt het "op" ook, maar zodra ze ziet dat ik richting kooi loop is ze pleite. Ik heb een nieuwe parkiet Mojo erbij die goed luistert, maar ben bang dat deze de onhebbelijkheden van Polly over gaat nemen.

Bedoelen jullie met het terug in de kooi zetten het met de hand pakken van een parkiet?(ik doe dit niet omdat er ook gewaarschuwd voor het angstig worden van je pietje) Of lukt het bij jullie wel gewoon door ze op je hand te laten zitten? Verder nog tips hiervoor?

alvast bedankt!

groetjes evelien

birdy

Hoi Evelien,nee dat bedoelen we hier niet hoor ,met de hand pakken,daar worden ze zoals je al schreef bang van,en ze raken het vertrouwen in je kwijt,ik heb ook zon parkietje gehad(helaas overleden)die wou ook de kooi niet in ,terwijl zij altijd wel op mijn hand ging zitten ,maar als ik met haar naar de kooi liep op mijn hand dan ging ze er ook vandoor  :D ik heb het toen met een stokje gedaan ,en als ze daar dan op zat, ging ik heel lief tegen haar praten en dan bleef ze wel zitten,en dan kon ik haar zo de kooi in doen,en als ze dan in de kooi zat, gaf ik haar een stukje trosgierst of een stukje fruit als beloning,verder zou ik het zo niet weten ,hoe je het anders kunt doen,maar mischien heeft iemand anders nog een idee,ik wens je veel succes, groetjes Jolanda

Sonja

#2
Hoi Eef,

Hoe oud is je parkietje nu? Met een maand of 3 a 4 komen ze in de puberteit en proberen dan uit hoever ze kunnen gaan.

Bij deze link vind je ook nog allerlei tips om het bijten af te leren:

http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php

Het is belangrijk dat je consequent bent naar je parkietje toe, want als het bv. een keer niet lukt om haar de kooi in te krijgen, en je laat het er bij zitten, dan 'wint' je parkietje. (om het zo maar even te noemen), en zal de volgende keer weer wegvliegen. Dat werkte immers de vorige keer ook?
Het is een kwestie van volhouden, dat heb ik gemerkt bij mijn parkietjes tenminste. Ook zij wilden nog weleens wegvliegen in het begin, maar door vasthoudendheid van mijn kant, gaven ze het op den duur op, en begrepen ze dat het 'menens' was.
Dat heeft eventjes geduurd, maar nu weten ze het, en als ze nu iets gedaan hebben wat niet mag, dan laten ze zich (al is het niet van harte) toch binnen zetten.

Parkietjes zijn echt heel slim, en voelen het heel goed aan wanneer je bv. aarzelt en onzeker bent.

Tot slot: als je parkietje je gebeten hebt, zet haar dan niet dmv trosgierst binnen, want dan beloon je haar in feite voor ongewenst gedrag, en dat is niet de bedoeling.

Probeer het goed vol te houden, en dan zul je merken dat jij de aanhouder bent, die wint. ;)

Veel succes.

Groetjes, Sonja.

eef

#3
Dat met het stokje en het daarna belonen van de vogel dat heb ik ook geprobeerd. Meestal lukt dit inderdaad wel. Maar als Polly geen zin heeft, dan doet ze het gewoon niet. Ik probeer inderdaad consequent te zijn. Dan ben ik een half uur bezig met "op de stok" en weer naar de vogel lopen als ze wegvliegt, maar dit ziet ze alleen maar als een soort spelletje. Ze houdt dit dan ook erg lang vol. Hetzelfde geldt voor het bijten. Als ik "nee" zeg en hier boos bij kijk, dan maakt ze zelfs een bijtbeweging naar mijn gezicht, ik maak helemaal geen indruk.

Ik denk dat ze voelt dat ik er moedeloos van word. Ik ben echt een super dierenvriend en ik heb alles voor ze over, maar af en toe weet ik echt niet meer wat ik met haar aan moet. (ondanks alle dingen die ik al geprobeerd heb)

in ieder geval al bedankt voor jullie reacties, dat doet wel goed.


o nog vergeten: Polly is ongeveer 7 maanden, Mojo is nu denk ik 3 maanden


Berichtjes samengevoegd ;)
Je kan je berichtjes aanpassen
door op de edit knop te klikken ;)
Gr safrena