Last Van Pootje

Gestart door hanske, februari 28, 2006, 10:32:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanske

Hoi hoi

Groenie, één van mijn twee grasparkietjes heeft sinds zaterdag last van zijn pootje.
Hoe het begon:
Op een gegeven moment ging ik wat babbelen met mijn vogeltjes en schrok verschrikkelijk toen ik zag dat groene haar pootje helemaal onder't bloed zat en tevens druppeltjes bloed verspreid lagen over de hele kooi.
Gelukkig stopte het bloeden en ze leek er niet veel last van te hebben. De volgende dag echter merkte ik op dat ze niet of amper niet op het zere pootje kon steunen en iets later op de dag zag ik dat de aanzet van haar pootje wat gezwollen uitzag.
Verder eet ze en drinkt ze redelijk normaal, ze brengt haar pluimpjes in orde, dus dat zit wel goed denk ik.
Ben gisteren, maandag dan toch maar naar een dierenarts geweest omdat ze nogal sukkelt bij het 'zich verplaatsen'.
Volgens hem is het pootje niet gebroken, maar verstuikt. Ik moet haar nu gedurende enkele dagen een druppeltje Metacom geven.
'k maak me toch een beetje zorgen. Heb haar apart gezet in een kleiner kooitje, zodat het bruut geweld van haar vriendin haar niet te veel verstoord.
Iemand enig idee hoe ik haar pijn kan verzachten of haar snel weer gezond maken, misschien met vitamientjes of zoiets?
Groetjes

Chantalleke

Hoi Hanske,

Goed dat je naar de dierenarts geweest bent!
Ik zou verwachten dat die je ook wel de tip had gegeven dat je Groenie het beste zo weinig mogelijk speelgoedjes kunt geven om te voorkomen dat ze te veel heen en weer gaat klimmen en doen in de kooi en dus haar pootje zelf te weinig rust geeft. Hang gewoon 1 spiegeltje of een ander favoriet speeltje op en ook niet te veel stokjes (zodat ze wel rustig op een plekje blijft) Je zou eventueel als ze zich echt niet lekker voelt en wat bol gaat zitten een warmtelamp bij de kooi kunnen plaatsen.

Vitamientjes kun je geven door wat roosvicee in het water te doen.
Maar met jouw goede zorgen komt ze er vast weer snel boven op

Beterschap!

Sonja

#2
Hoi Hanske,

Welkom op het forum. :)
Het beste wat je kunt doen (en eigenlijk al gedaan hebt) is je parkietje  rust geven. Dat is in ieder geval prima.
Je kunt ervoor zorgen dat ze makkelijk bij haar eten en drinken kan, zodat ze haar pootje zo min mogelijk hoeft te belasten.
Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om haar een zittouw te geven, de meeste parkietjes zitten daar graag op, en het is wat zachter aan de pootjes dan een houten zitstok.

Als je wat extra vitamientjes wilt geven, kun je wat roosvicee in het drinkwater doen (vruchtenmix, fles met gele dop). En groenten en fruit is ook heel goed voor haar.

Verder heeft het gewoon eventjes tijd nodig om te herstellen.

Veel beterschap voor je kleine kromsnaveltje. ;)

Groetjes, Sonja.

Oeps Chantal, je was net ietsje eerder ;)

hanske

Bedankt alvast voor jullie reactie.
Ga straks Roosvicee halen. Kende ik nog niet. Ne mens kan soms wat bijleren hé.
Groetjes en ik hou jullie op de hoogte!

Parkieten-Freak

Ne mens kan zeker wat bijleren, Hanske. :D
Hopelijk is je parkietje weer snel opgeknapt! ;)


Chantalleke

Let bij de roosvicee wel op dat je die met de gele dop neemt! Maar hier over kun je meer vinden via de zoekfunctie.

Groetjes