Gedrag

Gestart door Cindy1974, februari 26, 2006, 15:25:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cindy1974

Hallo,

ik heb purlpe nu een kleine 6 maanden. In het begin ging het best goed en kon ik haar aaien wanneer ik bij haar op visite ging in de kooi.
Ik heb haar na een maand of twee en half een keer uit de kooi gelaten en haar rond laten vliegen in een vogelvriendelijke/veilige huiskamer.
Ze deed (zoals elders beschreven in dit forum) nogal onwennig en botste nog wel eens tegen het raam aan. Op een gegeven moment had ze de houten gordijnstok gevonden en zat daar als godin in Frankrijk.

Ik moest na een klein uurtje weg van huis en wilde haar dus weer in de kooi doen.
Hier heb ik denk ik de GROOTSTE FOUT gemaakt.
Heb haar geprobeert te pakken van de gordijnstok maar dat lukte niet. Ze vloog steeds naar de andere kant van de kamer maar kon daar geen landingsplaats vinden (het was de eerste keer en ze had nog niet echt kunnen verkennen) dus elke keer kwam ze terug naar de gordijnstok. De laatste keer dat ze daar vanaf vloog ging ze naar de keuken en daar heb ik haar kunnne pakken. Flink in mijn vinger bijtend heb ik haar toen terug in de kooi kunnen zetten. (Wat zouden wij doen als je ineens weer terug moet)

Nu is ze me vanaf dat moment als ik weer bij haar op visite kom weer gaan bijten. Het is niet hard maar toch, ze komt naar me toe en met snelle beweging bijt ze me. Ik praat vanaf die tijd met haar en vraag haar steeds op een beetje verdrietige toon of ze weer vriendjes met me wilt zijn. Probeer haar ook wel eens over haar rug te aaien en dat laat ze toe maar niet zonder bijten alhoewel ze dan heel erg twijfelt en ik hoor haar denken: hee dit is eigenlijk best lekker.....
Verder dan dit kom ik met haar helaas niet meer.

Vanaf dezelfde tijd is ze ook aan de binnenkant van haar kooi gaan bijten. Ik dacht zelf eerst aan verveling maar er hangen speelballetjes en een schommeltje in haar kooi dus dat kan het toch niet zijn. Ze wil op de een of andere manier trouwens zo snel mogelijk de schommel weer op de grond hebben. Ik hang het steeds weer op maar dat duurt maar een paar seconde of ze heeft hem er alweer afgegooid. De belletjes die eraan hingen heeft ze er inmiddels ook al afgepeuterd.

Mijn grote vraag ALS dit uberhoubt nog goed kan komen allemaal, HOE kan ik dit dan het beste doen.

P.S. Het is niet zo dat ik doordat ze me nu bijt mijn hand terug trek. Ik blijf juist in de kooi en vraag haar of ze mou nog steeds boos op me is. Laat me niet weg jagen.
Alsjeblieft kan iemand mij helpen????
Wil zo graag weer vriendjes worden met purple!!

Groetjes van Cindy

Meltjuh

#1
Hey Cindy,

Je parkietje vertrouwde je en dat is misschien door het oppakken een beetje beschadigd.
Je kan haar weer een beetje lokken met wat lekkers in de kooi en kijken of ze dat van je hand wilt eten. Als je dat vaak genoeg oefend zal je zien dat het vetrouwen weer terug komt.
Haal je parkietje pas weer uit de kooi als ze uit haarzelf op je hand komt zitten in de kooi.

Als je haar weer rond laat vliegen en ze wil niet via je vinger (misschien met behulp van wat lekkers) terug de kooi in, probeer dan de kooi voor haar te houden zodat ze er weer zelf instapt.

Veel succes ermee

Cindy1974

CiteerHey Cindy,

Je parkietje vertrouwde je en dat is misschien door het oppakken een beetje beschadigd.
Je kan haar weer een beetje lokken met wat lekkers in de kooi en kijken of ze dat van je hand wilt eten. Als je dat vaak genoeg oefend zal je zien dat het vetrouwen weer terug komt.
Haal je parkietje pas weer uit de kooi als ze uit haarzelf op je hand komt zitten in de kooi.

Als je haar weer rond laat vliegen en ze wil niet via je vinger (misschien met behulp van wat lekkers) terug de kooi in, probeer dan de kooi voor haar te houden zodat ze er weer zelf instapt.

Veel succes ermee
[snapback]22315[/snapback]


Bedankt voor je snelle reactie ik zal het zeker proberen en volhouden!!!
Kan ik ook nog iets doen aan het bijten aan de binnenkant van de koi? Er zit natuurlijk verf op zo'n kooi en het lijkt me voor haar ook niet echt gezond. (buiten het feit dat het niet altijd gezellig is als je net lekker met je vriendin een film kijkt, laten we eerlijk zijn).

Hoop dat jullie hier iets op weten.

Groet en tot zover al hheel erg bedankt hoor Meltjuh :D

Sonja

Hoi Cindy,

Om het knabbelen aan de tralies van de kooi tegen te gaan, kun je zorgen voor voldoende knaagmateriaal in de kooi, bv. wilgen- of fruittakken (onbespoten, wel goed schoonmaken met heet water voor je ze geeft), lege eierdoosjes e.d.
Op de site kun je ook nog allerlei goede tips vinden. ;)

Groetjes, Sonja.