Hoofd Zitten

Gestart door douwe, februari 19, 2006, 19:41:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

douwe

ik heb een mannelijk parkietje van ongeveer 15 weken oud en is ongeveer 9 weken bij mij in huis. in het begin hartstikke leuk beest en was al snel gewend aan mijn hand en zat na 4 dagen al op de schouder. in de loop der tijd is hij steeds vaker op mijn en mijn vaders hoofd gaan zitten, hoe vaak we hem er af vegen/maaien/halen hij blijft het doen.
als hij uit zijn kooi is laat hij zich ook niet pakken en krijg k hem ook nauwelijks op mijn vinger. als ik hem uit de kooi wil halen gaat dit al heel wat makkelijker. ook krijg ik hem met geen mogelijkheid in de kooi terwijl dit in het begin geen probleem was.

nou heb ik hem echt niet meer in de hand en heb ik hem een paar dagen in de kooi gehouden maar hij blijft het toch doen als ik hem even er uit haal.

speeltjes heeft hij zat in zijn kooi en beneden in de kamer zelfs ook een eigen speel boom met waterbadje en speeltjes.

heeft iemand en idee wat ik met hem aanmoet??

douwe

Sonja

Hoi Douwe,

Welkom op het forum! :)

Je parkietje is nu bijna 4 maanden, en op die leeftijd komen ze in de puberteit. Ze gaan dan uitproberen hoever ze kunnen gaan.
De puberteit duurt ongeveer tot je parkietje ca. 1 jaar oud is.
Het is belangrijk dat je consequent bent, zodat je kleine vriendje goed weet waar hij aan toe is.

Over de puberteit is veel geschreven, o.a. hier:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act...te=puberteit%2A

Veel parkietjes zitten graag op hoofden, daar is denk ik weinig aan te doen. Mijn 2 boefjes zitten ook heel graag op mijn hoofd, lekker te rommelen in mijn haar. :P

Je kunt misschien proberen hem wat af te leiden door een spelletje met hem te doen, maar doorgaans vinden ze het toch erg fijn om op je hoofd te zitten. Het is natuurlijk ook een mooie uitkijkpost he.... ;)

Veel plezier met je kleine vriendje. ;)

Groetjes, Sonja.

smartie

CiteerVeel parkietjes zitten graag op hoofden, daar is denk ik weinig aan te doen. Mijn 2 boefjes zitten ook heel graag op mijn hoofd, lekker te rommelen in mijn haar. :P

Je kunt misschien proberen hem wat af te leiden door een spelletje met hem te doen, maar doorgaans vinden ze het toch erg fijn om op je hoofd te zitten. Het is natuurlijk ook een mooie uitkijkpost he.... ;)

Groetjes, Sonja.
[snapback]21797[/snapback]

Ik denk wel dat je parkieten dit kunt afleren. Zeker als je een dominant exemplaar hebt is dit van belang want als ze dan hoger dan ooghoogte zitten kunnen ze zich nog dominanter gaan gedragen (bijvoorbeeld bijtgedrag).

En bovendien vind ik het niet prettig om vogelpoep in mijn haar te hebben. Ik heb een dikke bos met lang krullend haar. En woon alleen. Dus komt het dier vast te zitten dan heb ik er A) geen zicht op waar ie zich precies bevindt en hoe ie vastzit B) moet ik 'em er maar op de gok proberen uit te trekken waarbij ik het dier hoogstwaarschijnlijk pijn doe omdat ik niet kan zien wat ie aan het doen is (zelfs niet met een spiegel). Dus ik probeer het mijn parkiet zo snel mogelijk af te leren. En zelfs nu blijft ie af en toe vasthangen en moet ik heel voorzichtig trekken omdat er slierten haar om de pootjes zitten. Dus de parkiet moet leren dat vingers en op schouders/op been zitten = oke, maar niet op hoofd/niet haren!
De aanhouder wint en dat ben ik in dit geval!!

douwe

ok bedankt nou is er weer een sprankje hoop. ik was al bang dat hij dit zou blijven doen.
hij is inmiddels al weer uit zijn kooi en heeft niks anders dan lol(behalve als hij weer van mijn hoofd gemaaid wordt  :P )

hartelijk bedankt

douwe

noe heb ik nog een specifiekere vraag..... ik weet nu dat hij van alles uitprobeerd en dat geld nog steeds voor het uit zijn kooi blijven. nou wil ik natuurlijk consequent blijven dus wil ik hem ook in de kooi kunnen zetten want dit lukt echt maar 1 op de 15 keer. heeft iemand mischien wat tips waarmee ik hem makkelijker met de hand in de kooi kan zetten, met snepjes ofzo. en zijn er mischien dingen die ze superlekker vinden die je gewoon ook in de supermarkt kan kopen zonder dat het slecht is voor hem, want bij de speciaalzaken bij mij in de buurt hebben ze alleen standaard voer, trosgierst en kräcker (waar ik overigens een behoorlijke voorraad van heb...aanbieding :P ).

Gabri

hallo Douwe,

Wat je ook kunt doen is ongeveer een uur voordat je parkiet los gaat, het eten uit zijn kooi halen. En pas weer terug doen als hij een tijdje los heeft gevlogen. Meestal hebben ze dan wel trek en gaan ze de kooi weer in.
Wat ik zelf veel in het begin heb gedaan is met trosgierst op mijn hand in de kooi gaan. Als de parkiet dan op je hand komt, rustig je hand bewegen en uit de kooi halen. Als ie lekker zit te eten kan je ook een paar keer je hand in en uit de kooi doen als ie erop zit (rustig aan) of je hand stil in de opening houden. Zo went ie eraan dat je hand beweegt als ie erop zit. Terwijl je dit doet, blijf je tegen hem praten.
Ook als ie los is, een keer met trosgierst op je hand voor hem houden. Als ie er dan op komt te zitten en eet, dan ook langzaam je hand bewegen en desnoods richting kooi gaan.
Zo went de parkiet eraan dat ie ook op je hand kan zitten, zonder dat je hem meteen in de kooi wil doen.

Succes  :D,
Gabri.


Cutie_lover

Hallo

Is dat niet hard? Het beest laten uithongeren zodat hij weer in z'n kooi gaat? { oké uithongeren is overdreven.. } Ik persoonlijk zou het niet doen hoor...  ;)


Parkieten-Freak

#7
Een uurtje zonder eten is toch geen uithongeren......:blink:
Daarnaast is het eigenlijk helemaal zo slecht nog niet, de krop is dan goed leeg. ;)


smartie

CiteerEen uurtje zonder eten is toch geen uithongeren......:blink:
Daarnaast is het eigenlijk helemaal zo slecht nog niet, de krop is dan goed leeg. ;)
[snapback]22337[/snapback]

Precies. Mijn vogel krijgt zijn 1 schepje XtraVital met 1 schepje Harrisons verdeeld over 2 x per dag. Dus zijn voerbakje is 's ochtends meteen ontdaan van de lekkere zaadjes en mocht ie honger hebben dan heeft ie nog Harrisons over en daar moet ie dan maar mee doen tot de avond. Verder krijgt ie wel altijg een stukje fruit/groente/walnoot/kaas voordat ik wegga van huis.

Ik zou mijn parkiet toch echt niet zielig willen noemen omdat ie niet de hele dag beschikking heeft over voedsel (wat ze lekker vindt in ieder geval). Waarschijnlijk is ze het daar niet mee eens, ze doet echt super druk: ze wil meer ZAAD. Ze is gewoon aan het bedelen. En ik moet sterk zijn: niet toegeven!!

Gabri

CiteerHallo

Is dat niet hard? Het beest laten uithongeren zodat hij weer in z'n kooi gaat? { oké uithongeren is overdreven.. } Ik persoonlijk zou het niet doen hoor...  ;)
[snapback]22307[/snapback]



Nou nee, dat is niet hard en ook geen uithongeren hoor  ;). Mijn parkieten eten echt niet de hele dag door en als het zaad een keer op is en ik heb het niet in de gaten, dan duurt het ook een tijdje voordat het weer bijgevuld wordt. Bij mijn parkieten werkt het prima zo, alhoewel ze nu ook vanzelf de kooi ingaan, of er nu voer in is of niet. Ze gaan dan op hun favoriete stek zitten, zichzelf wassen en ondertussen kletsen/praten op zijn parkiets. Meestal is dat na een half uurtje vliegen al.

Gabri.