Beginnen Tam Maken Van Jong Parkietje 3,5 Week

Gestart door kaboutertjes, februari 15, 2006, 20:31:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaboutertjes

Zoals ik al bij het stukje over broeden heb geschreven hebben wij een baby parkietje uit het ei gekomen op 22 januari.
Onze parkiet Nanoe begon eitjes te leggen  op de bodem van de kooi (we hadden alleen haar en geen mannetje) van een kweker hebben we drie bevruchte eitjes gekregen en deze in de plaats gelegd voor de eitjes die Nanoe gelegd had,en daar is één eitje van uitgekomen.
Onze Nanoe is vrij tam (vooral mijn man kan niks verkeerds doen in haar ogen)
Ze zorgt in haar ééntje erg goed voor Dippie (zo hebben we het kleine parkietje genoemd).
Nu zijn we bezig om Dippie al aan onze handen te laten wennen, en Nanoe vind dat best.
Maar als we Dippie nu eruit halen dan probeert ze elke keer in onze elleboog holte weg te kruipen en piept dan best flink. Is het wel goed om haar nu al uit de kooi te halen, is het piepen angst?
Als ze in de kooi zit kijkt ze wel steeds over de rand naar boven als we bij de kooi staan.
Wat nu dus mijn grootste vraag is is of het wel goed is wat we doen om Dippie al nu aan onze handen te laten wennen en of het piepen geen kwaad kan.

groetjes en een snaveltje van Nanoe en Dippie

Annika

piepen kan soms wat angst zijn, maar ik denk ook vooral roepen om eten. In principe kan het geen kwaad om Dippie nu al aan je handen te laten wennen, zolans de 'moeder' het ook geen probleem vindt.
Hier gaat het altijd goed, de kleintjes zijn al gauw gewend aan mensenhanden, niet bang als je ze later een keertje beet moet pakken en zodra ze uit het blok komen (hier dus) gaan ze al heel gauw op je vinger zitten, omdat ze gewoonweg niet bang zijn.

kaboutertjes

Bedankt voor je snelle reaktie.
We zullen zeker doorgaan met Dippie regelmatig te pakken.
En nee, Nanoe vind het niet erg als we Dippie eruit pakken, want ze zit er zelfs bij als we het kleintje vasthebben.
Ze piept ook als we haar pakken als ze net te eten heeft gekregen van Nanoe.
Het zal dus wel wat angst zijn, maar ik ga er nu vanuit dat als we haar regelmatig vastpakken dat dat wel weg zal gaan.
We hebben altijd parkietjes gehad van een week of zeven dus geen ervaring met zo een kleintje.
Heb je misschien nog een tip hoe vaak we haar moeten pakken of moeten we Dippie er maar een keer per dag eruithalen.

Annika

ik zou zeggen niet te vaak, dus misschien twee keer (lekker warm houden) maar als ze dadelijk weer een weekje ouder is en misschien richting stok gaat lekker bezig gaan met tam maken, trosgierst voorhouden en op de vinger etc.  Veel plezier, maar dat gaat vast en zeker lukken.
Is er inmiddels al kleur te zien? Hier is het kleintje blauw, maar jij zei dat beide ouders wit zijn?

kaboutertjes

Ja ik dacht dat de eitjes bij twee witte vogeltjes vandaan kwamen, maar nu Dippie wat meer veren krijgt begin ik toch te twijfelen, het staartje word volgens ons nu heel licht blauw en het borstje voor wat er tot nu toe aan veren opzitten (er zitten bijna alleen nog maar pluisjes op) is het ook denk ik heel licht blauw aan het worden, maar voor de rest is ze zwart en wit.
Ik heb ook de foto's op je site bekeken van jou jonge parkietje en gezien dat het één dag ouder is dan Dippie, maar als ik het zo zie dan groeien de veren van Dippie iets minder snel als ik het met de zelfde dag vergelijk.
Ik zal kijken of het lukt om een foto erbij te zetten en anders probeer ik het in het fotoboek te plaatsen.
Ik zet hem in het fotoboekpagina, want het lukt niet. ik weet niet waarom!
Sylvia en een kroel van Nanoe en Dippie

Parkieten-Freak

#5
@Kaboutertjes:
Als het niet lukt, plaats dan hier maar even een (niet al te grote) foto. ;)


Annika

wat een schattige foto's. Volgens mij is het een mannetje trouwens, donkerpaarse randjes om de neusdop? Dat had Joey ook  :D