Het Beste Voor Mijn Parkietje

Gestart door Gülay, februari 04, 2006, 18:43:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gülay

Zoals jullie misschien al gelezen hebben heb ik gister een parkietje gekocht..hij heet trouwens chito.

Ik wil echt het beste voor hem en wil dus weten of hij nu ook het goede krijgt..of ik hem niet tekort doe of iets.


De foto van mijn vogeltje en zijn kooitje staat hiernaast en staat in mijn profiel.
in het hokje zitten 2 plastikken stokjes van gelijke grote en breedte, ik hoorde dat hout beter was..maar daar moet ik dan nog even voor gaan zoeken. (hout van fruitboom als ik het goed heb, fruitbomen genoeg in turkije dus dat scheelt)
Verder hebben we een spiegeltje en aan dat spiegeltje zit ook weer een stokje waar hij op kan zitten en zichzelf bekijken..daarbij een drinkbakje dat aan zijn hokje hangt en twee etensbakjes.. en een stokje waar het voer aan zit.
Op de vloer ligt een krant en we hebben ook wat voer op de vloer gegooid.
Ik ga op zoek naar iets anders wat ik op de vloer kan strooien..maar weet niet of ik het kan vinden hier..
schelpenzand las ik..en houtstrooisel. Wat is het verschil tussen schelpen zand en gewoon zand?

Verder gaan wij dus deze week verhuizen en gaat het vogeltje mee..6 uur in de bus zitten..maar we gaan snachts zodat het donker is en rustig in de bus zodat hij kan slapen..
maar toch ben ik een beetje bang..ik wil dat hij het goed heeft.
Nu gaven ze een kartonnen doosje zo hebben we hem mee naar huis genomen en nu zei mijn man dan doen we hem daar in, nou dat vertik ik..ik stop zo'n vogeltje toch geen 6 uur in een kartonnen doosje..
Wat voor opties heb ik om hem te vervoeren?
Zodat ik hem bescherm tegen de kou buiten..en zodat hij niet super veel ruimte in neemt?
Een kartonnen doosje (groter formaat natuurlijk!!!!) met gaatjes erin misschien?
Ze verkopen hier dus echt geen reistassen voor dieren dat kun je vergeten..
Wat kan ik zelf in elkaar fixen?
En iemand anders nog tips hoe ik het beste voor mijn nieuwe vriendje kan zorgen?

umut parkiet

hoi gülay

eerst over het vloerbedekking het verschil tussen schelpenzand en zand is dat er in schelpenzand aroma's is teogevoed en nog andere stoffen dat goed is voor je parkiet en in een zand zit gewoon zand :glare:  maar schelpenzand is toch veel beter omdat het speciaal ontwikkelt is voor vogeltjes je kunt ook houtstrooisel gebruiken maar doe geen krant ofzo dat vind ik zielig voor de parkiet dat deed me moeder altijd omdat schelpenzand altijd rotzooi ofzo maakte en dat ze veel moest schoonmaken :glare: maar ja ik gebruik toch schelpenzand want ik wil ook het beste voor mijn parkietje.

over je verhuizing het is natuurlijk moeilijk om met een parkietje te gaan reizen want ja zo een klein diertje waar moet je die verplaatsen in een auto? geen doos in ieder geval want mischien overleefd het parkietje niet (niet van datie gelijk dood gaat hoor) maar ja 6 uur is toch best wel lang en wat je man zei over die doos dat zou mijn vader het zelfde gezegt hebben :P maar ja mischien kan je gewoon met de kooi meenemen en gewoon naast je zetten in de auto weet je wel anders ja als jullie echt met dit probleem zitte dan kan je ook aan iemand geve die ook zo graag een parkietje wilt en wanneer jullie met alles klaar zijn dus met de verhuizing enz dan neem je nog zo een parkietje toch? maar ja ik snap best wel dat je jeparkietje heel graag wilt houwe hoor

Gülay




Ik doe natuurlijk niet mijn parkietje weg..ik heb hem net gekocht..dat is dus geen optie..
Ik doe een doek over zijn kooitje denk en neem hem met kooi en al mee in de bus (of auto) Er is geen andere keus.Hopen dat ie niet gestrest raakt..
Het is sowiezo snachts..en het zal stil zijn in de auto..dus hopen dat ie kan slapen.



bosco

CiteerIk doe natuurlijk niet mijn parkietje weg..ik heb hem net gekocht..dat is dus geen optie..
Ik doe een doek over zijn kooitje denk en neem hem met kooi en al mee in de bus (of auto) Er is geen andere keus.Hopen dat ie niet gestrest raakt..
Het is sowiezo snachts..en het zal stil zijn in de auto..dus hopen dat ie kan slapen.
[snapback]20771[/snapback]


Heb je misschien een fleecedekentje of een warme trui of zoiets want het lijkt me best koud voor hem 's nachts in de auto.  :huh:

Denk je er ook aan dat er in de auto NIET gerookt mag worden!!!! Is erg giftig voor je parkietje. Kan er echt aan dood gaan!  :excl:  :o

Wat de houten zitstokken betreft, ik heb zelf bij de bouwmarkt een lange stok (2.40 meter) gekocht van zo'n 12mm doorsnee en daar precies op maat zitstokken van gemaakt. Maar als ze  bij jullie veel bomen hebben zijn takken natuurlijk beter, vooral wilgen, maar let er op dat ze niet vlak naast een weg gestaan hebben (uitlaatgassen) of bespoten zijn.

Veel succes,
Anke     ;)

Chantalleke

Hallo Gulay,

Zes uur is een lange reis! :unsure: Maar ja, dat is nu eenmaal niet anders. Misschien dat als je ooit nog eens in zo'n situatie komt je beter pas het vogeltje aanschaft ná de verhuizing  ;)
Mijn parkietjes reizen voor hun logeerpartijtje een uur, dus eigenlijk kun je het al niet vergelijken. Maar mijn tip is inderdaad een grote warme doek (zoals een fleece-deken) om de kooi te doen als je hem mee naar buiten neemt. Je kunt de kooi eventueel nog in een grote doos zetten, maar maak dan wel voldoende ventilatiegaatjes!!! Ik neem aan dat het in de bus vanzelf wat warmer wordt en dan zou je de deken (voor een deel) weg kunnen slaan.
Haal wel de speeltjes uit de kooi waaraan je vogeltje zich zou kunnen bezeren.
Water zal misschien door de bewegingen van het rijden uit het bakje slaan. Parkietjes drinken niet zo veel, maar voor de zekerheid zou je een steriel gaasje (waarmee je bij jezelf wondjes schoonmaakt of afdekt) in het water kunnen leggen. Het gaasje blijft dan vochtig genoeg en mocht je vogeltje dan eventueel dorst krijgen dan kan hij toch wat vocht uit het gaasje zuigen  ;)
Blijf (vooral in het begin) zachtjes tegen je vogeltje praten. Hij zal heel bang zijn en kan wel wat troost gebruiken.

Heel veel succes! enne laat je weten hoe het gegaan is?

Chantal


saartje!

heey gulay
ik had mijn parkietje ook moeten verhuize in een rit van 2 uur
ik had gewoon de kooi naast me gezet en een deken er over gedaan
toen het wat warmer was deed ik het er half af
je moet je parkiewtje heel erg geruststellen
-xxx- veel succes
saartje