Heel Vaak In De Rui!

Gestart door Joske, februari 13, 2006, 10:57:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joske

Ons mannetje Gigi (bijna 2 jaar) is erg vaak in de rui. Elke 2 maanden heeft hij wel "pennen" op z'n koppie waar dan nieuwe veertjes uitkomen. Is dit normaal?

Nu heeft hij nog iets gekkers: zijn koppie is een beetje kaal, er zitten wel pennetjes, maar er lijkt ook bloed onder te zitten. Is hij gepikt door zijn vrouwtje Kiwi?

Sonja

Hoi Joske,

Normaal ruien parkietjes die binnen gehouden worden zo'n 3 a 4 keer per jaar, deze rui duurt dan ca. 4 weken.

Hier kun je nog meer over dit onderwerp lezen:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=3579&hl=

Normaal gesproken wordt een parkietje niet kaal tijdens de rui.
Is het echt bloed wat je ziet op het koppie van Gigi, of kan het zijn dat het zijn huid is? (die is nl. ook roze-rood)

Tot slot nog een paar vraagjes aan jou:

Is het alleen Gigi die zo vaak in de rui is, of heeft Kiwi er ook last van?
Wat krijgen ze beiden voor voer, geef je ze ook fruit/groenvoer?
Wat is de plaats van de kooi?

Daar kan het ook mee te maken hebben maar: dan zouden beide parkietjes het moeten hebben.

Groetjes, Sonja.

Joske

Hoi Sonja,

Gigi ruit vaker dan 3 of 4 keer per jaar. Wel duurt het 4 weken of minder. Kiwi heeft er geen last van! Zij is nog nooit in de rui geweest in de tijd dat we d'r hebben (nu bijna 4 maanden).

Ik heb Gigi's koppie bestudeerd, en het lijkt me inderdaad geen bloed, maar gewoon zijn huid. Maar normaal is hij ook niet zo kaal als nu, want dan zit er direct een hulsje met een nieuw veertje.

Voer: Xtra Vital en het huismerk van de dierenwinkel (afgewisseld). Ze krijgen ook af en toe wat fruit (mandarijn, appel, banaan) en groente (wortel, sla), maar niet heel vaak. De kooi staat redelijk dicht bij de verwarming en bij het raam (maar die is nooit open).

Groetjes Joske

Sonja

Hoi Joske,

Je zou eens kunnen kijken of je je parkietjes toch niet een ander plekje kunt geven, want vlakbij een raam tocht het vaak, en ook bij de verwarming is niet de beste plek.
Ze staan op deze manier bloot aan (te) grote temperatuurverschillen en daar kan het zeker door komen dat een van je parkietjes zo vaak in de rui is.
Zo kun je bovendien voorkomen dat je andere parkietje het ook krijgt.

Tot slot vind ik het persoonlijk het beste dat je je parkietjes 1 soort parkietenzaad geeft, waarbij dan XtraVital de voorkeur heeft.
Daar zit echt alles in wat je kleine vriendjes nodig hebben. Wel is het hierbij belangrijk dat je ze dagelijks een afgepaste hoeveelheid geeft, omdat ze anders alleen het lekkerste eruit gaan eten, waardoor ze alsnog vitaminegebrek kunnen krijgen.

Groetjes, Sonja.

Joske

Hoi Sonja,

De kooi verplaatsen is wel een optie ja. Het proberen waard!

Over het voer: dat doen we pas sinds een paar weekjes nu, en het probleem is er al langer. Ik ben van mening dat het niet uitmaakt als je het voer afwisselt: ze eten van beide soorten even goed en een beetje variatie is nooit verkeerd.

Groet Joske