Coco Voor Het Eerst Naar De Dokter!

Gestart door Idske, februari 09, 2006, 10:24:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Idske

Heehee,

Vandaag gaat Coco naar de dokter toe, ik ben bang dat hij schurftmijt heeft. Hij zit af en toe te krabben, zijn neusdopje is niet mooi egaal en boven zijn neusdopje lijkt het alsof de huid kapot is. Dit heb ik gisteren ontdekt en ben toen even op deze site gaan kijken naar de symptomen. Ook hoor ik hem soms een beetje piepend ademen. Ik moet gewoon even kwijt dat ik er best tegen op zie en dat ik wel een beetje bang ben en dat kan ik hier doen omdat hier serieus gereageerd wordt. Zoals ik net in een ander topic las kan het nog wel eens zijn dat als je verteld dat je parkiet ziek is dat er nogal lacherig of onverschillig over wordt gedaan. :angry:  Maar gelukkig is Coco nog wel heel levendig en babbelt er lekker op los.  :) Heb gister nog samen met hem voor de grote spiegel gezeten.
Groet Coco en Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Chantalleke

He wat naar dat Coco ziek lijkt te zijn.
Piepend ademen zou ook kunnen betekenen dat Coco een infectie in zijn luchtwegen heeft. Dan heeft hij zeker antibiotica nodig, dus je doet er heel verstandig aan naar de dierenarts te gaan!  :thumbsupsmiley:
Praat onderweg gewoon zachtjes tegen Coco, dan zal hij minder bang zijn.
De dierenarts zal je zeker serieus nemen. Hoe klein je diertje ook is, voor de dierenarts is elk dier gelijk, ongeacht de grootte (zo hoort het te zijn althans :P )

Heel veel beterschap met Coco
Chantal

Idske

Nou ik ben net terug met Coco van de dokter. Het bleek inderdaad een soort parasiet te zijn waar hij last van had, veerluis noemde ze het. Toch gek omdat hij zo ontzettend zit te babbelen en levendig is! :blink:  Ook heeft ze naar Coco's ademhaling geluisterd. Coco zat ook veel te krabben de laatste dagen. De dierenarts heeft onder de vleugels en in de nek van Coco medicijn gegeven zodat het weg moet gaan en ik heb vitaminedruppels meegekregen. Dat zijn neusdopje er niet goed uit zag en de huid die iets kapot leek boven het dopje was ook daardoor. Als het niet over ging moet ik over twee weken terug komen. Coco vond het autoritje niet erg hij zat lekker te tjilpen achterin. Maar dat vasthouden van de dierenarts en mij vond meneer niet zo leuk! Maar dat moet hij maar even voor lief nemen...  :) Gelukkig maar dat we gegaan zijn, want ik vertrouwde het toch niet!  :D
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

Hoi Idske,

Goed dat je met Coco naar de dierenarts bent geweest! :thumbsupsmiley:

Coco komt er vast weer helemaal bovenop hoor. ;)

Je kunt hem in de toekomst extra vitaminen geven in de vorm van fruit, groenvoer e.d. Dan kun je voorkomen dat hij vitaminegebrek krijgt. ;)

Veel beterschap voor je kleine vriendje.

Groetjes, Sonja.

Idske

Hee Sonja,

Ja ik ben zeker erg blij dat we er heen zijn geweest, die arme stakker! Wat moet hij een jeuk hebben zeg... :(

Ik heb Coco regelmatig fruit aangeboden maar dat eett hij echt niet!  :huh:  

Dus heb ik voor vorige week bij de dierenwinkel van dat vitaminevoer gekocht. En dat eet hij gelukkig wel! :D

Maar zijn vitaminedruppels dan een goede vervanging voor fruit? Want als de voorraad van de dierenarts op is kan ik dat wel blijven doen.

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

#5
Hoi Idske,

De vitaminedruppels die je van de dierenarts hebt gekregen zou ik in ieder geval geven, zoals voorgeschreven, maar het lijkt me niet goed om dat altijd te blijven geven.
Wat bedoel je precies met vitaminevoer?

XtraVital is een heel goed voer waar alles inzit wat je kleine vriendje nodig heeft, zelfs het eivoer zit er al doorheen.

Je kunt je parkietje wel (maar pas nadat de vitaminekuur van de dierenarts is afgelopen) 1 a 2 keer per week wat roosvicee door het drinkwater geven. (vruchtenmix, fles met gele dop) Daar zitten ook heel veel vitaminen in en de meeste parkietjes vinden het nog eens heel lekker ook. ;)

Wat groenvoer en fruit betreft is het een kwestie van blijven aanbieden, of er zelf in het bijzijn van je parkietje van eten en zeggen hoe lekker het is. Vaak worden ze dan toch nieuwsgierig. ;)

Mocht dit allemaal niet werken, dan zou je eventueel kunnen denken aan het overstappen op pellets. Daar zit alles in wat een parkietje nodig heeft, en ze kunnen niet kieskeurig zijn.
Je parkietje zal daar echter wel heel geleidelijk aan moeten wennen, dus de omschakeling zal de nodige tijd in beslag nemen.
Je kunt hier, als je dat zou willen natuurlijk, het beste pas mee beginnen als Coco weer helemaal beter is. ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...1783&hl=pellets


Groetjes, Sonja.

Idske

#6
Hoi Sonja,

Het vitaminevoer wat ik bedoel heet "fruitcocktail" van vitakraft, dat is me aangegeven bij de dierenwinkel.

Dat met de roosvicee ga ik zeker doen maar is dat niet veel te zoet, ookal verdun ik het met (veel) water?

Er werdt ook gezegd dat als je je parkiet een lang en gezond leven wil geven je het beste alleen droogvoer kon geven en geen groente en fruit ivm het bespuiten ervan e.d.
Klopt dit eigenlijk? :blink:

Oja, de dierenarts zei ook nog dat Coco een beetje aan de droge kant is hoe kan ik er voor zorgen dat hij meer drinkt?
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Sonja

Hoi Idske,

Fruitcocktail is geen volledig parkietenvoer, maar meer bedoeld als lekkernij af en toe tussendoor.
Je kunt dit dus beter niet als hoofdvoer aan je parkietje verstrekken :excl:

Dat het beter voor je parkietje zou zijn om hem/haar uitsluitend parkietenvoer te geven, heb ik nog nooit gehoord. :blink:
Wel is het heel belangrijk dat je het fruit/groenvoer heel goed afspoelt en daarna een beetje droogdept, voordat je het aan je parkietje geeft.

Hier kun je nog meer lezen over een goede evenwichtige voeding voor je kromsnaveltje:

http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Groetjes, Sonja.

Chantalleke

#8
Om het berichtje van Sonja nog wat aan te vullen....
Mijn dierenarts wilde dat wij onze parkietjes ging overzetten op pellets, omdat de oudste geen groenten en fruit eet. Hij wil het niet, maar hij heeft het juist wél nodig. Want zelfs als je XtraVital gebruikt, het beste parkietenzaad wat er is naar mijn mening (en ook volgens anderen  ;) ) is het eten van verse groenten en fruit echt een 'must'! En juist als Coco wat droog is zou bijvoorbeeld een sappig stukje appel of mandarijn hem wat meer vocht kunnen geven  ;)

De fuitcocktail moet je meer zien als een lekkernij die je af en toe door het gewone voer kunt mengen.

Groetjes
Chantal

Idske

#9
Hallo Sonja en Chantal,

Eerst wil ik jullie nog even bedanken voor de hulp!

De dierenarts vertelde me dat die parasiet overal vandaan kan komen. Het kon zelfs in het voer of in de houtsnippers zitten. Is het verstandig als ik het voer dan weggooi en vervang voor nieuwe? Ook heeft mijn vader geholpen met de houtsnippers (hij kreeg een idee), we hebben de houtsnippers die nog in de zak zaten in delen in een bakje in de magnetron gedaan, 1 minuut verwarmd op de hoogste stand.  Dus hopelijk door de hitte weer helemaal schoon van eventuele parasieten.

Normaal steekt Coco zijn koppie in zijn vleugeltjes als hij gaat slapen, dit is vannacht niet gebeurd, ook zat hij nog steeds (of alweer) wakker op zijn stokje toen ik vannacht even wakker was, heb zelfs het idee dat Coco helemaal niet geslapen heeft. :huh:
Kan het zijn dat het te maken heeft met dat luis wat er zit dat hij zijn koppie niet in zijn vleugeltjes steekt?

Verder zat meneer weer vrolijk te kletsen vanmorgen en zelfs een paar keer flink hard kwetteren. :D

Ook betreft het fruit ga ik aan de slag met Coco.


In ieder geval bedankt voor het goede advies en de hulp!

Groetjes Coco en Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Idske

#10
Coco heeft in ieder geval baytril (anti biotica) mee gekregen maar Coco drinkt erg weinig heb ik het idee. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij meer drinkt? Want als ik hem vastpak om te kijken begint hij behoorlijk te bijten en te protesteren. :(


Nog een vraagje! Ik maak nu ook vaker de kooi schoon (vanzelfsprekend) dit is nu om de dag ipv om de 5 dagen en elke dag tralies e.d. afnemen en losse veertjes enzo verwijderen. Is in dit geval heet water en afwasmiddel voldoende? Of moet ik een ander schoonmaakmiddel gaan gebruiken?
Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Ingrid

#11
Hoi Idske,

Parkietjes drinken niet zoveel, misschien kan je Coco verleiden meer te drinken door wat roosvicee (fles met de gele dop) door het drinkwater te doen? Stel je deze vraag omdat je zijn medicijntjes door het water moet doen? Het is beter dat je het hem rechtstreeks toedient, ook al levert dat protest op, maar zo weet je dat hij ook daadwerkelijk genoeg binnenkrijgt.
Wat betreft het schoonmaken van de kooi en tralies, volgens mij is afwasmiddel wel afdoende hoor. Wel goed naspoelen met heet water.

Groetjes en beterschap voor Coco!
Ingrid

P.S. ow, ik zie net dat je het advies van roosvicee al eerder hebt gekregen ;).

Idske

Hoi Ingrid!

De medicijnen die ik voor Coco heb meegekregen moest ik met 1 liter water verdunnen en dat moet ik als drinkwater aan Coco geven. Deze kuur moet ik volledig afmaken. Daarna ga ik inderdaad af en toe roosvicee door zijn water mengen.

Ik heb nog goed nieuws! Coco at helemaal geen fruit (hij negeerde het steeds), maar ik heb hem gister een stukje appel toegestopt en hij heeft er van gesmuld! :D

Alleen heb ik wel het idee dat Coco nog steeds niet slaapt snachts. :huh:

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Chantalleke

Hoi Idske,

Wat fijn dat het beter lijkt te gaan met Coco  :D

Als je zelf de kooi echt wilt ontsmetten kun je bij een willekeurige drogist of apotheek een fles dettol halen  ;) Heb je maar een klein beetje van nodig! Wel wat Ingrid zegt, met goed warm water grondig naspoelen!

Veel beterschap nog verder

Chantal

Sonja

Hoi Idske,

Wat fijn dat het toch een klein beetje de goede kant op gaat met Coco! :)

Hartstikke goed dat hij toch een beetje appel wil eten nu!
Zo zie je maar weer, de aanhouder wint! ;)

Veel sterkte verder en veel beterschap voor Coco.

Groetjes, Sonja.

Idske

Heehee!

Ben zelf ook erg blij! De rode plekken die Coco had van het krabben beginnnen nu weer dicht te groeien er zitten allemaal "pinnetjes" op zijn koppie! :D Ennehhh...we hebben vanochtend gezellig samen weer een appeltje opgepeuzeld! :P
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!