Tam Maken

Gestart door bernadet, februari 10, 2006, 14:31:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bernadet

hallo!

ik heb  een vraag ik heb mijn parkietje 4 weken geleden gekocht en toen was hij rond de 8 weken. het tam krijgen ging in het begin vrij snel! het beestje kwam al heel snel op mijn hand zitten en het gaat eigenlijk allemaal best goed! je merkt dat hij nu wel lekker in z'n vel zit! lekker te kibbelen enz. maar het probleem blijft dat wanneer hij op mijn hand zit en ik hem eruit wil halen om even lekker uit te fladderen, hij gelijk terug gaat in de kooi, als ik maar iets te dicht bij de uitgang van de kooi in de buurt kom wipt hij terug op zijn stokje. verder gaat het goed het beestje eet uit mijn hand enzo maar ik heb geen idee hoe ik hem gewo0n rustig uit zijn kooitje kan halen!

alvast bedankt!

(ps. die van mij is echt een vreetzakje, is dat normaal?ik geef hem dagelijkse aanbevolen portie maar merk wanneer hij honger heeft hij bij zijn bakje gaat schetteren en onrustig word tot ik hem eten geef..)

Sonja

Hoi Bernadet,

Welkom op het forum! :)

Je hebt je parkietje nog maar 4 weken, wat nog niet zo heel erg lang is.
Daarom kiest hij nu (nog) voor de veilige omgeving van zijn kooitje, waar hij zich geborgen voelt.
Je kunt het zo af en toe eens proberen, maar forceer het niet.
Je zou wel bijv. eens wat lekkers, bv een stukje trosgierst bij het deurtje kunnen ophangen.
Je zult merken dat je parkietje op een gegeven moment toch nieuwsgierig zal worden en de verleiding om te gaan vliegen niet meer kan weerstaan. ;)  Heb nog maar wat geduld.

Hier kun je meer lezen over het tam maken en over het vliegveilig maken van de kamer, voordat je je kromsnaveltje laat vliegen:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Hoeveel en wat voor voer geef je je parkietje?
Als je XtraVital geeft, wordt 1 tot 1,5 maatschepje per vogel per dag aanbevolen, op deze manier eten ze alles op, en niet alleen het lekkerste eruit.

Hier kun je meer info vinden over voeding:

http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Veel plezier met je gevleugelde vriendje. :)

Groetjes, Sonja.


bernadet

jah ik heb indd XtraVital, en doe dan ook 1 schepje per dag.. dus dat zal dan wel goed zitten.. Dankje Wel! :D

Sonja

#3
Hoi Bernadet,

Als je parkietje zijn voer helemaal op heeft aan het einde van de dag, kun je hem 's avonds nog een half schepje erbij geven hoor.  Eén schepje XtraVital is dan misschien net iets te weinig voor jouw parkietje. Ik heb 2 parkietjes en de ene eet altijd wat meer dan de andere, het is een beetje uitproberen. Hier krijgen ze ook 's avonds nog een half schepje extra.
In totaal krijgen ze zo'n 1,5 schepje per dag.
Zo gaan ze met een lekker vol maagje slapen. ;)

Groetjes, Sonja.

bernadet

heyy

was ik weer
het gaat nu hartstikke goed ik verplaats de trosgierst steeds een stukje opzij(buiten de kooi) en puk klimt er zelf ook echt uit, en 2 keer is hij even gaan vliegen en weer terug zijn kooi in gegaan
op dit moment heb ik geen trosgierst meer hangen want hij smult het zo op! en op het moment  zit hij bij de uitgang te koekeloeren of er ergens nog iets lekkers hangt..
maar ik las dus dat je maar halve trosgierst per week mag geven anders worden ze te dik... moet ik dan af en toe (paar keer per week) een stukje aan de kooi hangen om puk eruit te krijgen of gewoon helemaal op laten eten en als het op is heeft hij pech?want als hij eenmaal aan het eten is is hij niet meer te stoppen!haha!

groetjes

smartie

Ik heb ook zo'n klein vreetzakje. Ik geef haar 2x per dag te eten. Dus in totaal 1 a 1,5 schepje XtraVital en een theelepeltje Harrisons. 's Ochtends geef ik haar eten en 's avonds ook rond mijn etenstijd. Als ze me de kamer in ziet komen in de ochtend begint ze echt te piepen. Net of ze zeggen wil: ik heb honger, schiet eens op! In de avond precies hetzelfde. Toch laat ze het Harrisons liggen, dus binnenkort ga ik ExtraVital korter aanbieden en Harrisons de hele dag.

Trosgierst beperk ik heel erg. Ze krijgt een paar hapjes als ze eruit is en netjes overstapt van de ene vinger op de andere. Zo krijgt ze iedere dag een of twee stukjes (zo'n klein bolletje die je van de sliert trosgierst af kan trekken) zodat ze ook d'r gewone eten nog eet. Ook bied ik elke dag een stukje goed gewassen sla/paprika of fruit aan. Maar ze lijkt het nog niet echt te waarderen (nog geen 1 x van gegeten) terwijl ik het zelfs voor gedaan heb met smakgeluidjes die ik ook met eten geven maak. Heb nu het weekend is ook vers sinaasappelsap door het water gedaan. Benieuwd wat ze daarvan vindt!

bernadet

haha erg komisch om te zien hoe hard het nu ineen keer vooruit gaat!
puk komt nu zelf uit zijn kooi en de kooi laat ik gerust open staan en dan vliegt hij een paar keer en gaat dan op zijn kooi zitten, nu zelfs zo erg dat waneer puk in de kooi zit hij echt zit te dringen dat hij eruit mag..! af en toe heeft hij zelfs kuren dat hij op je hoofd wil gaan zitten! wel een goed teken lijkt mij want hij is nu ook veel meer op zijn gemak en niet meer zo'angstig,echt super dat het zo snel gaat in een keer!
met eten ben ik nu indd helemaal op de hoogte! bedankt voor alle tips!

paul en pepper theirselves

ExtraVitaal, of hoe heet het, is echt heel erg fijn, met het schepje er bij.. en ik kan lang doen met de doos, ook al geef ik Pepper elke dag anderhalf schepje. En deze week weer salaris, dus even nieuw pak als het andere op raakt. Super uitvinding! Hij vindt het ook heerlijk, want eerst had ik een zakje voer gekregen van een vriend die ook twee (niet tamme) grasparkieten heeft, maar dat liet ie staan de eerste paar dagen.
Moest natuurlijk ook nog wennen, maar toen ik lekker Extra Vitaal in zijn kooitje strooide, knabbelde hij heerlijk aan het fruit en wat zaadjes enzo.. en eigenlijk na een paar dagen al, probeerde ik alleen het voerbakje te vullen en daar at hij gelijk al uit, dat was echt super!

Paul
met een snavelkus van Pepper