Geslacht Bepalen

Gestart door janet simone, februari 10, 2006, 12:37:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janet simone

Hallo parkietenvrienden,

Deze vraag zal vast al vele malen zijn gesteld maar ik kan niks op de site ervan vinden. De vraag, wanneer is de snavel zodanig gekleurd dat je kunt zien dat het een mannetje of vrouwtje is. Hoeveel maanden oud moet een parkiet daarvoor zijn.

groeten Janet

Safrena

Hey  Janet

Bij een mannetje kan je dat al zien na de eerste rui rond de 3 à 4 maand.
Bij sommige popjes kan dit langer duren tot 7 à 8 maand ;)

Bij een jong mannetje is de neusdop roze / tot paars & wordt blauw behalve bij de ino's dan kan de neusdop roze/paarse blijven
Bij een jong popje is de neusdop lichtblauw met witte randjes rond de neusdop tot een witte neusdop en deze wordt altijd bruin

vele groetjes

smartie

Hmm, maar bij jonge vogeltjes is het dus nog niet te bepalen? Laten we zeggen van 6 weken als je ze bij de kweker ophaald? Ik zie roze/paars/lichtblauw met wit rond de neusdop. En aan het bijtgedrag (bijt hard en snel) denk ik aan een popje. Moet daar echt aan wennen. Goofy beet nooit, de parkiet ervoor ook niet. Beide waren mannetjes en stapel op mij. Kon kusjes geven en doen en alleen Goof heeft 1x naar me gepikt toen ik medicijnen ging toedienen, maar dat was heel zacht snavel - huid contact. Deed dus geen zeer. Deze kleine hangt echt in de meest gevoelige plekken: tussen duim en wijsvinger, onderarm, kin. Ik blaas zachtjes in het gezicht en kijk het beestje dan heel boos aan en zeg: NEE, dat is niet lief! En laat dan 2x overstappen op mijn vinger. Waarschijnlijk zij laat dan ook niet los tot ik haar pak. Waarom dit nare gemene gedrag? Ik begin het beest minder leuk te vinden zo. Gewoon consequent blijven toepassen en dan moet het minder worden???

Annika

#3
CiteerBij een jong mannetje is de neusdop roze / tot paars & wordt blauw
[snapback]21066[/snapback]

en toch klopt dit volgens mij niet altijd  :rolleyes:




tenzij de eerste foto geen roze neusdop is en de tweede geen popje  ;)





Sonja

Hoi Smartie,

Zoals Safrena al in haar berichtje schreef, hebben jonge popjes witte randjes om de neusgaatjes. ;)
Een popje durft vaak wat eerder te bijten dan een mannetje, maar je kunt haar dat afleren hoor, kijk maar even hier:

http://www.parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php

Uit je berichtje begrijp ik dat je je parkietje vastpakt als ze niet los wil laten. Hoe moeilijk misschien ook, als je het bijten af wilt leren kun je toch beter proberen dat niet te doen.
Zelf heb ik ook een popje en een mannetje. Het popje kon in het begin ook behoorlijk bijten, maar dat heeft ze inmiddels afgeleerd. Heel belangrijk is hierbij dat je consequent blijft zodat je parkietje weet waar ze aan toe is.
(zoals je zelf al schrijft  ;) )

Over dit onderwerp is overigens al ontzettend veel geschreven. Met de zoekfunctie van het forum kun je hier nog veel meer info over vinden:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?act=Search&f=

Groetjes, Sonja.