Schurftmijt!

Gestart door saartje!, februari 07, 2006, 21:16:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

saartje!

hallo

mijn parkietje (saartje) heeft schurftmijt!!
en ik weet niet hoe ik dat moet behandelen ik ben al ongeveer twee dagen met vaseline bezig maar is er een sterker middeltje??
ze vind het helemaal niet leuk en bijt ons en daarom kunne we haar niet goed insmeren.

maar ik heb ook nog een tweede parkietje(pietje) en ik ben bang dat hij het ook krijgt
moet ik hem voor de zeker heid ook met vaseliene in smeren??

groetjes maria saartje en pietje

Parkieten-Freak

#1
Je kunt gewoon doorgaan met de vaseline, en je kunt gerust je andere parkiet meebehandelen.
Vaseline is een goed, betrouwbaar en onschadelijk middel tegen schurftmijt en heeft zeker de voorkeur boven de veel minder onschadelijke pesticiden!
Hoe te behandelen met vaseline lees je hier
Parkieten vinden het niet leuk, maar het moet echt. De gevolgen van schurftmijt zijn namelijk zeer ernstig :excl:  :excl:  :excl:


saartje!

heey
bedankt
ik ben al 3 dagen bezich met vasline maar hoe snel werkt het
wat is zijn die ergen gevolgenm dan want het staat niet op de site
maar ik hoop dat het werkt maar moeten we ook naar een dierenarts gaan als het te erg word??

Ingrid

Hoi Saartje,

Zoals op de site vermeld staat, is dit ongeveer de behandeling:
Enkele malen per dag kunt u de aangetaste plekjes invetten gedurende ongeveer 1 week. Na deze week moeten de aangetaste plekken nog 1 x per week behandeld worden gedurende enkele weken.

De erge gevolgen waar je naar vraagt staat ook op de site:
Het weefsel gaat woekeren, wordt wit van kleur en vertoont vele gaatjes. Deze gaatjes worden veroorzaakt door de mijten: ze graven als het ware gangetjes door het weefsel. Mijten dringen steeds dieper in het weefsel, waardoor bijvoorbeeld de snavel niet meer normaal gebruikt kan worden. Een en ander kan leiden tot ernstige misvormingen.

Wanneer de snavel niet meer normaal gebruikt kan worden en misvormd raakt, dan zal de vogel niet meer kunnen eten: een zeer ernstig gevolg.

Groetjes, Ingrid

lotte

hoi saartje,

mijn parkietje heeft ook mijt (denk ik)
en ik behandel dat met zalf van beaphar p-zalf heet dat en na een weekje is het bultje/plekje al bijna weg :) dus misschien heb je er wat aan ;)
groetjes Talitha