De Hele Dag Mee Op Je Schouder

Gestart door janet simone, februari 07, 2006, 17:20:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janet simone

hallo parkieten vrienden,

Onze nieuwe parkiet is nu ongeveer vier weken bij ons. We hebben haar heel jong gekregen en vliegt sinds kort ook door de kamer. Als ze uit de kooi is wil ze maar een ding en dat is bij je zijn. Ze vliegt niet veel speelt niet veel alleen maar op je schouder willen zitten. Eenmaal terug in de kooi speelt ze wel en is vaak gefrustreerd dat ze er niet uit mag. Het is natuurlijk wel fijn als je parkiet graag bij je wil zijn en de hele tijd kusjes wilt geven en je wast maar ik denk dat het ook gezond is voor haar om zelf een plaatsje in huis zoekt waar je kunt spelen en slapen dat is rustiger als de hele tijd op een schouder meedeinen. Als ik haar ergens neerplant op de tafel of kast is het maximaal 5 sec en ja hoor daar is ze weer. Ze ziet ons duidelijk als soortgenoot. Is het misschien beter om nog een parkiet aan te schaffen en wat kan ik zelf aan dit gedrag doen.

Groeten Janet

Sonja

#1
Hoi Janet,

Ik moest glimlachen toen ik je berichtje las. :)
Een van mijn parkietjes is namelijk precies hetzelfde.
Overal waar ik ben, is Joepie. Dat is al zo vanaf het begin, dus nu al bijna 3,5 jaar. Ik vind het zelf enorm leuk dat Joepie zo aanhankelijk is, maar dat is misschien voor iedereen een beetje anders.
Het enige verschil is misschien dat Joepie het ook niet erg vindt, als hij eventjes terug in de kooi gezet wordt.
Als je dit gedrag toch een beetje storend vindt, zou je inderdaad kunnen overwegen om een soortgenootje aan te schaffen voor je parkietje.
Dan zullen ze meestal toch ook naar elkaar trekken, maar bedenk wel dat ook dan ze toch graag bij je zullen komen. ;)
Het zou ook nog kunnen zijn dat dit gedrag na verloop van tijd wat afneemt, als je parkietje wat ouder is. Dat gebeurde nl. met mijn vorige parkiet wel. Maar bij Joepie is het gebleven. ;)

Groetjes, Sonja.