Pepe Vrijt De Hele Dag Met Zijn Spiegel

Gestart door manette, februari 07, 2006, 13:05:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

manette

Pepe vrijt al weken de hele dag met zijn spiegeltje. Het gaat er heftig aan toe, hij weet van geen ophouden. Vorige week was hij een weekje bij mijn vriendin en zij vond het gedrag zelfs genant (haar probleem hoor).

Ik vind het eerder een beetje zielig. Hij paart echt met zijn spiegeltje. Nu ben ik bang dat hij bij mij aandacht en liefde tekort komt. Ik kan Pepe niet de aandacht geven die hij verdient omdat ik veel weg ben en ook een hond heb, die nog steeds de parkiet niet heeft geaccepteerd en die ik dus altijd op moet sluiten als ik met Pepe aan de slag wil.

Ik heb overwogen een parkietje erbij te nemen, maar zie dat eigenlijk niet zitten ivm de hond.

Voor degenen die zich nu al boos af zitten te vragen waarom ik dan een parkiet heb genomen: Pepe was niet gepland. Ik vond hem vorige zomer bij mij in de straat in de bek van een kat. Tja, en wat doe je dan?

De info over dit onderwerp in het archief vond ik wat summier: dus heeft iemand advies? Is het zielig voor Pepe dat hij de hele dag de liefde bedrijft met zijn spiegeltje? Moet ik hem een ander spiegeltje geven (deze heeft een bolletje en een belletje eronder hangen), of moet ik een ander huis voor hem zoeken? Of moet ik het spiegeltje weghalen? Hij heeft nog een spiegeltje hoor, veel kleiner, in een soort klimrek.

Sonja

Hoi Manette,

Ik kan je keuze wel begrijpen dat je het, vanwege de hond, wilt houden bij 1 parkietje, hoewel dit gedrag wel komt door het feit dat Pepe geen partner heeft. Hij is nu helemaal verliefd op zijn spiegeltje.
Het is zeker niet zo dat hij bij jou aandacht en liefde tekort komt hoor Manette, maar een mens kan nu eenmaal nooit een vervanging zijn voor een parkietenpartner.

Wat je zou kunnen proberen is het spiegeltje (tijdelijk) weghalen, en na een poosje weer ophangen. Vaak is het gedrag dan over.
Vroeger had ik een parkietje die altijd zat te paren met zijn "tweety".
Dat heb ik toen ook tijdelijk uit de kooi gehaald, en toen hij het later weer terugkreeg, deed hij het niet meer.

Probeer het maar eens. ;)

Groetjes, Sonja.

Ingrid

Misschien is het in dit verband juist dat dit gedrag ontstaat bij gebrek aan een soortgenootje. Maar ik heb 2 parkietjes en het mannetje, Luna, bedrijft de liefde met hun ringenschommel. Ik krijg het niet voor elkaar om het gedrag te stoppen en hou het in Luna's geval op hormonen.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het niet zeker is wanneer je er wel een parkietje bij zou nemen, dit gedrag zal stoppen.

Groetjes, Ingrid

Carla

Ik weet niet of je veel kan veranderen aan dit gedrag. Ik heb zelfs een parkiet in mijn voliere die dit gedrag vertoont. Hij heeft geen gebrek aan soortgenoten.

manette

Bedankt voor de reacties!

Sonja, ik ga het spiegeltje een tijdje weghalen, kijken wat er gebeurt.

Het is overigens niet zo, dat het gedrag mij stoort. Ik was alleen bang dat hij bij mij iets tekort komt en zou dan zelfs bereid zijn een ander, beter huis voor hem te vinden.

Daarom is het goed te horen dat ook parkieten in gezelschap van andere parkieten dit doen, zoals bij Carla en Ingrid. Dat is voor mij een hele geruststelling.