Nieuwe Parkiet

Gestart door Gülay, februari 03, 2006, 20:38:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gülay

Hallo!

Wij hebben vandaag een 1 maand oud parkietje gekocht..
Nu heb ik nog nooit een vogeltje gehad..dus alles nieuw en vooral veel lezen op internet voor informatie..

Nu las ik op internet dat het dagen duurt voordat het parkietje went..

Nu hebben wij hem vandaag eind van de middag gekocht..en eigenlijk na 2 uurtjes toen ik me hand in het kooitje deed..en mijn vinger bij zijn pootjes zat ie zo op mijn vinger..hij was eigenlijk heel rustig..
Hij moest in het begin wel heel erg wennen aan zijn nieuwe plek en was vrij bang..maar hij is nu eigenlijk best rustig..wanneer we onze hand in het kooitje doen is hij niet bang fladder niet weg..en gaat soms ook gewoon op me vinger zitten..
Hij zat eerst wel de hele tijd stilt en hij kijkt voornamelijk in het spiegeltje :)
Hij begon eigenlijk net vanuit zichzelf een beetje te vliegen en geluidjes te maken (eindelijk na zijn zin? )en hij zat ook te knarsen met zijn snaveltje..las op een website dat dat betekent dat hij het naar zijn zin heeft?

Toen ik las over een filmpje met kanarie geluidjes had ik die gedownload en aangezet en ja hoor...meteen fladderen en geluidjes maken..
maar toen ik daarna mijn arm in het kooitje deed fladderde ie steeds weg..
Is ie soms onrustig geworden door de geluiden? heeft het hem bang gemaakt?
Of is dat gewennings proces?
Sowiezo werd ons gezegt dat hij 2 weken in zijn kooitje moet blijven voordat je hem laat vliegen..klopt dit?

En we gaan binnenkort verhuizen..hiervoor moeten we 6 uur in de bus zitten..waar kan ik hem het beste in doen? en voorkomen dat hij buiten kou vat?

birdy

Hoi Gulay,is het parkietje pas 1 maand oud,volgens mij mag hij dan nog eigenlijk niet helemaal bij de ouders weg,kan hij al wel zelfstandig eten dan,volgens mij mogen ze pas bij de ouders weg als ze zon 6a7 weken oud zijn ,ik zou er wel even opletten dat  hij zelf eet ,want volgens mij wordt een parkietje van 1 maand oud ook nog gevoed door de vader, ik wens je veel plezier met je parkietje,groetjes jolanda

Safrena

Hey Gülay

Welkom op het forum

Een parkietje van 1 maand = 4 weken is veel te jong om nu al bij de ouders weg te halen :(

Het beste kun je dit kleintje terug bij de ouders doen tot het parkietje 6 à 7 weken is zodat je parkietje zelfstandig eet en alle nodige vitaminen van de ouders mee krijgt

vele groetjes

Gülay

De man zei dat het parkietje een maand bij hem was..en dat hij daardoor wist dat hij een maand was...maar goed ik kan nu sowiezo niet zien of hij eet..hij eet niet wanneer ik kijk..
Maar volgens mij was hij vannochtend gewoon aan het eten..
Alleen het water heeft hij nog niet aangeraakt..
Hij zit de hele dag op het zelfde stokje..voor zijn spiegeltje..
En hij is niet piepklein ofzo..gewoon normaal vogeltje..of ze groeien zo snel?
Maar goed..ik zal zien hoe het gaat..

Gülay

Als ik hem terug zou brengen heeft het geen enkele nut..zijn vader en moeder waren daar niet..
Hij zat met een aantal jonkies in een kooitje en daar hebben we hem gekocht..
die man zei als jullie er aan denken om nog een vogeltje erbij te doen..dan moet je er eentje van dezelfde leeftijd kopen..deze is nu een maand..
Maarja..wie zegt dat hij de waarheid spreekt..dat weet ik niet..

Ohja en nog een vraagje..
Ik dacht gister echt dat het stukje boven zijn snaveltje roze was ik ben er eigenlijk van overtuigd..en vandaag is het blauw??
Word ik nu gek of kan dat?

Safrena

Hey Gülay

Zoals je beschreef leek het of het parkietje nog maar 4 weken is ;)

Nu is het wel zo dat als de man zegt dat je parkietje al 4 weken bij hem is en ze hebben je parkietje pas in de winkel gebracht bij zes weken dan is het parkietje  nu 10 weken of tweeënhalve maand jong ;)

Dit is dus wel een goed leeftijd voor je parkietje.

Drinken doen parkietje weining maar hou goed in het oog dat je parkietje ook eet. De eerste dag kan het best wel zijn dat je parkietje nog niet eet. Je parkietje moet nog aan alles wennen.
Strooi ook wat eten op de bodem van de kooi misschien eet je parkietje liever daar nog even tot ze het eetbakje heeft gevonden ;)

Als je nog een nieuw vriendje bij wil voor je parkietje hoeft dit zeker niet dezelfde leeftijd te zijn hoor. Jong en oud komen heel goed met elkaar overeen. Mijn meisjes verschillen ook zes maanden in leeftijd en bij sommige andere leden hier zelfs soms nog veel meer.

De neusdop bij parkietjes veranderd na de eerste rui (3à4 maand) inderdaad.
Bij mannetjes wordt die van roze/paars naar blauw en bij een popje van lichtlauw met wit/wit naar bruin


Vele groetjes

Gülay




Ik weet het natuurlijk niet..maar de man sprak over een maand..
We hebben sowiezo wat eten ook op de grond gestrooid dat zei de man in de winkel ook al..
hij zit nu in het kleine drinkbakje dat aan het kooitje hangt..ofwel zijn pootjes hangen er in..

Ik heb trouwens nog een vraagje..kan ik mijn parkietje meenemen op bijv. vakantie?
We gaan sowiezo binnen een week verhuizen..dan moet ie iniedergeval 6 uur in de bus zitten..
En zomers gaan we naar mijn schoonouders..die 14 uur verder wonen..
Thuis laten is natuurlijk geen optie..maar kan een vogeltje het aan om mee te reizen of zou de steeds verschillende omgeving hem gek maken?


Ingrid

Wat zou je zelf denken? Als je logisch nadenkt, kun je wel nagaan dat 14 uur in een bus niet te doen is voor een vogeltje  :blink: .
Het was beter geweest als je over dit soort dingen had nagedacht voordat je tot aanschaf van een vogeltje zou overgaan.
Het zal voor je parkietje ook de nodige stress opleveren wanneer je gaat verhuizen. Ten eerste 6 uur in de bus, terwijl hij misschien net is gewend aan zijn nieuwe omgeving.

Groetjes, Ingrid

Gülay



Volgens mij is zo'n hard antwoord nergens voor nodig..het was puur een vraag..
We hebben het in verschillende winkels gevraagd en die 6 uur in de bus hoeft geen probleem te zijn..zowiezo gaan we dan snachts..en hij zal gewoon kunnen slapen..
Men heeft tegen ons gezegd dat het geen probleem was..
Men sprak hier ergens op het forum zelfs over vogeltje mee op vakantie nemen..

Safrena

Hey Gülay

Nou moet ik jammer genoeg wel bevestigen zoals ingrid al zei en wat zeker niet cru bedoeld is dat dit niet goed is voor je parkietje

Verhuizen en vakantie brengt heel veel stress mee bij je parkietje en daarom dat wij nooit aanraden om zulke dingen te doen

Dierenwinkels tja tja dat is ook weer wat

Die hebben vaak veel te weinig kennis van de diertjes en vinden dus gewoon maar alles kunnen. Zij denken enkel aan het geld.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=358&hl=

Wat beterft het topic over die vakantie zul je ook kunnen lezen dat we het heel fel afraden om een parkietje mee te doen op vakantie. Beter is om je parkietje dan bij familie of vrienden of buren te doen.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...447&hl=vakantie

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=729&hl=

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=1297&hl=

vele groetjes

Gülay

Ik heb het speciaal nagevraagd bij de dierenwinkel..en omdat ze daar zeiden dat het geen probleem was..hebben we er toch nu eentje gekocht..
Jammer dus dat ze er geen kennis van hadden eigenlijk..
maarja ik ga mijn vriendje natuurlijk niet weg doen omdat we gaan verhuizen..er zit niets anders op..
We zijn bezig met een auto te kopen..als dat lukt voordat we verhuizen..kunnen we met de auto en zal het beter zijn voor het vogeltje..dan kan ik hem meer aandacht geven..en zal het relaxer voor hem zijn..
maarja het blijft 6 uur natuurlijk..
Ik heb trouwens een topic geopend over mijn vraagjes over mijn vogeltje hihi..ik heb zoveel vraagjes dat ik er maar een aparte topic voor heb geopend..
misschien dat je daar mijn vragen kunt beantwoorden? Is wat overzichtelijker..

Nogmaals ik heb het beste met mijn vogeltje voor..en ik vind het jammer dat ik dit niet wist anderes hadden we hem niet gekocht..maar ik ga hem echt niet meer wegdoen..