Rare Veertjes

Gestart door Brigitte, januari 31, 2006, 14:00:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brigitte

Hallo allemaal,
Sinds juni 2005 heb ik een hele leuke parkiet, Billy.
Een paar maanen geleden is hij zijn eerste grote rui ingegaan. Hij heeft veel veren verloren, wat normaal is. Nu is mijn probleem dat hij niet uit de rui lijkt te komen. Hij krijgt geen lange pennen meer: aan zijn start heeft hij er 4 of 5 keer een misvormde gekregen, die elke keer weer naar een poosje eraf viel en aan zijn vleugels groien er geen een. De veren zien er een beetje raar uit, ze lijken wel gekruld.
Billy eet goed. Hij krijgt gewoone voer vermengd met Xtravital, trosgierst om de 2 of 3 dagen (anders zou hij niets anders eten, zo gek istie erop!), een blad sla of witlof (zijn favoriet) om de 2 dagen, verse water elke dag. In zijn kooi (die elke week wordt verschoond) hangt er ook een mineralblokje, waar hij vaak aan knabbelt en een spiegel met een belletje. Billy is een vrolijk en fit vogeltje, die het ook leuk vindt om op mijn schouder te zitten.
Ik vind wel dat hij regelmatig aan zijn lijfje krabbelt (met pootje of snavel). Ik maak me een beetje zorgen ondanks zijn vrolijkheid. Wat denken jullie? Heeft Billy gewoon moeite met uit de rui te komen of moet ik hem naar de dierarts brengen? :huh:
Bedankt alvast voor jullie antwoorden!
Groetjes, Brigitte

Ingrid

Hoi Brigitte,

Welkom op het forum :).
Problemen met de rui kunnen veroorzaakt worden doordat een parkietje teveel te maken krijgt met temperatuurschommelingen, een tochtige of juist heel warme plek (bijv. bij een tochtig raam of naast de verwarming), of verkeerde voeding. Dat laatste lijkt mij niet het geval, maar denk er wel om dat hij niet teveel trosgierst krijgt, maximaal een halve stengel per week. In trosgierst zit namelijk veel vet en de kans bestaat dat je parkietje te dik wordt wanneer hij er teveel van eet.

Het zou misschien kunnen zijn dat Billy kruiperziekte heeft??
Kijk maar eens hier:
http://www.parkietenfreak.nl/z-kruipersziekte.php

Plaats anders hier eens een foto van Billy, dan kunnen we bekijken hoe zijn verenpakje eruit ziet.

Groetjes, Ingrid

Maur@

#2
Dit is voor mij een heel bekend verhaal, zoals al eerder opgemerkt in een reactie, kruipersziekte. Ga maar een keer op de link kijken en ik denk dat het je dan snel duidelijk zal zijn. Ik heb zelf een kruipertje gehad, knuffel hem en geniet van hem. En helaas de dierenarts heeft hier ook geen genezing voor. Kruipersziekte is een virus en je kunt er niets aan doen.


PS, onder mijn naam zie je de foto van ons kruipertje, Hompeltje. Geen vliegpennen en geen staart.

Berichtje samengevoed ;)
Je kan dit doen door op de
edit knop te klikken
gr safrena

Brigitte

Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie antwoorden. In mijn eerste bericht, ben ik vergeten een heel belangrijke informatie over Billy te geven. Toen ik hem kocht, was hij een paar weken (6 of 8, meen ik) uit de nest en hij was helemaal 'compleet' met mooie pennen en al. Hij heeft toen vaker door mijn kamer heel mooi gevlogen. Een paar maanden later is hij in de rui gekomen en weer mooi teruggekomen, met uitzondering van de pennen.
Hij heeft er wel een paar aan de start maar de langere zijn misvormd en vallen weer af. Aan zijn vleugels heeft hij geen lange pennen meer.
Wat ik gemerkt heb, is dat hij een soort 'grijs kapje' kreeg, midden op zijn rug, die hij eerder niet had. Deze veertjes zijn heel dun (de rest is mooi vol). Ik zie hem ook regelmatig krabben en vanochtend zag ik dat hij onder zijn vleugeltjes een klein kaal randje heeft (maar misschien hoort het zo, ik ga me nu van alles inbeelden...).
Billy is verder echt heel vrolijk en actief. Hij spreekt zelfs een paar woorden, die ik hem geleerd heb (Billy, schatje  :P )
Ik heb zijn rantsoen trosgierst streng gereduceerd, want ik gaf hem veels te veel (afgaande van jouw advies, Ingrid).
Ik heb een foto van hem gemaakt waar zijn 'punk startje' te zien is, maar ik moet het formaat gaan reduceren om deze te kunnen plaatsen. Dit komt dus nog.
Maar kan er nog sprake zijn van kruipersziekte wanneer een vogel een aantal maanden gevlogen heeft?
Ik probeer de foto snel te plaatsen.
Bedankt nog.
Groetjes,
Brigitte