Overnieuw Beginnen

Gestart door Irisje, januari 25, 2006, 15:37:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Irisje

Hoi,

Ik heb Puckie nu 4 dagen. In deze 4 dagen heb ik bereikt dat ik mijn hand in de kooi mag doen en dan gaat hij ook uit mijn hand eten. Vandaag dacht ik. Kom ik doe het kooite even open, dan kunnen ze (Puckie en Pietje) even hun vleugels strekken.
Nu ging Puckie wel uit de kooi, maar daarbuiten was ze wel weer heel angstig voor mijn hand. Ik kreeg hem uiteindelijk ook weer moeilijk in de kooi. Ze ging wild weg vliegen.
Is Puckie nu in 1 keer het vertrouwen kwijt (het was niet veel, maar al wel een begin) of vergeten ze dit soort dingen gauw en komt ze de volgende keer als ik mijn hand in de kooi doe weer gewoon bij mij?
:rolleyes:
Groetjes Iris(je)

Ingrid

Hoi Iris,

Vier dagen is nog te kort om je parkietjes vrij te laten vliegen, het vertrouwen is nog niet groot genoeg. Dat ze in de kooi op je hand komen is natuurlijk al wel een goed teken.
Maar het is te snel om buiten de kooi al te mogen verwachten dat ze op je hand komen. In de eerste plaats zullen ze hun kooitje nog als vertrouwd en veilig huisje moeten gaan beschouwen.
Het is belangrijk dat je ze voldoende handtam maakt voordat je ze vrij laat vliegen. Daar staat niet een bepaalde tijd voor omdat ieder parkietje anders is. Vier dagen is echter erg kort.

Misschien heb je dit allemaal al gelezen maar toch nog een keer de link:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Groetjes, Ingrid

bluebird23

CiteerHoi,

Ik heb Puckie nu 4 dagen. In deze 4 dagen heb ik bereikt dat ik mijn hand in de kooi mag doen en dan gaat hij ook uit mijn hand eten. Vandaag dacht ik. Kom ik doe het kooite even open, dan kunnen ze (Puckie en Pietje) even hun vleugels strekken.
Nu ging Puckie wel uit de kooi, maar daarbuiten was ze wel weer heel angstig voor mijn hand. Ik kreeg hem uiteindelijk ook weer moeilijk in de kooi. Ze ging wild weg vliegen.
Is Puckie nu in 1 keer het vertrouwen kwijt (het was niet veel, maar al wel een begin) of vergeten ze dit soort dingen gauw en komt ze de volgende keer als ik mijn hand in de kooi doe weer gewoon bij mij?
:rolleyes:
Groetjes Iris(je)
[snapback]20317[/snapback]
hallo Irisje,

Ik zit er ook over te denken om brammetje (ik heb hem  nu 6 dagen, buiten de kooi te laten vliegen, maar na jou verhaal wacht ik maar even..
Die van mij is nu ook handtam. hij springt trouwens niet voor de lol op mijn hand,
ik moet hem wel 'dwingen', dat wil zeggen, mijn vinger voor het stokje , zodat hij erop gaat zitten, hij wil er vrij snel af..
Ik wacht toch maar effen, ook de berichtjes  af, die misschein nog komen gaan, op deze topic.

bluebird23

bluebird23

Irisje..

Hoe gaat het nu? Zijn ze weer en beetje rustig?
Ik heb toch vanmorgen maar even geprobeerd om Brammetje uit de kooi te laten..
Nou daar had hij niks mee..
kroop gewoon weer naar binnen, rechtsomkeerts..
Ik hem er weer uit halen, (op mijn hand) hij vloog met een rotgang door de kamer, de voor en achter kamer...
toen liep ie langzaam over de grond..
Nou goed, ik dacht, ik doe hem weer in de kooi.
lokken met trosgierst, en op mijn hand dwingen..(met mijn vinger tegen  zijn borstje aanraken) Hij liet zich gewilig naar de kooi brengen.
Later nog weer proberen of hij erui wilde, nee geen zin.
Het is voor zijn gevoel te onveilig.. Ging met zijn rug naar de opening zitten, hahaha.
Heb ik het weer een beetje goed proberen te maken, (vertrouwen winnen) door hem te voeren met trosgierst.. dat hielp, hij ging weer anders zitten.

Het is een rustige afwachtende parkiet. Wel prettig.. geen schreeuwlelijk, haha

Ik denk als hij ergens vanschrikt, jou vogel, dat je weer opnieuw, moet leren je hand te vertrouwen, dat denk ik echt.
wees voorzichtig, en geduldig..

Bluebird23

Irisje

#4
Hoi bluebird23,

Ze zijn weer een beetje rustig.
Pietje komt ook nog gewoon op mijn hand zitten als ik met trosgierst de kooi inkom. Alleen Puckie (heb ik nu 1 week) die blijft voor me weg kruipen.  :angry:
Alleen ze beleven ook wel veel want ze hebben sinds gisteren een nieuw huis gekregen. Deze kooi is veel groter dan die ze hadden (ik heb echt het beste met ze voor).
Ik had vandaag wel het idee dat ze zich prettig in de kooi voelen. Ze eten en drinken gewoon, ze spelen in de kooi. Alleen vrijwillig uit de kooi, Nee dat doen ze echt niet. :blush:
Pietje haalde ik er vandaag ook uit en net als Brammetje ging hij heel snel weer de kooi in.
Maar ja geduld schijnt het toverwoord te zijn, maar soms is het zo moeilijk want je wilt eigenlijk dat ze gelijk tam zijn en gezellig bij je komen zitten.
We zullen daarop noch even moeten wachten. Wel zijn de twee vogels nu aan elkaar gewend. Gisteren betrapte ik ze erop dat ze elkaar kusjes aan het geven waren, missschien komt dat ook wel opeens dat ze tegelijk in een nieuwe kooi terecht zijn gekomen en dat Pietje, Puckie niet meer als een indringer ziet.

Groetjes Iris

bluebird23


ontzettend leuk, 2 vogels, lijkt me.
lekker een ruime kooi, spelen samen, wanneer je een angstige en een niet-angstige parkiet hebt, lijkt het me lastig, want de een wil niet en de ander wil wel..en dan weer schrikken..
Gaat vanzelf wel goed.

Ik heb onze brammetje voor de 2e keer eruit gelaten, uurtje geleden,snel eruit, kooi dicht, pech Brammetje, dacht ik, nu moet je wel..een half uur 3 kwartier eruit geweest. Ik heb hem nog een keer op mijn schouder gezet..later vloog hij weer weg..

Toen na 3 kwartier, met een beetje moeite hem weer in de kooi gedaan.
Mijn zoon (17) zei: ik ben bang voor dat gevladder..ik wil er niet bij zijn, haha, hij reageerde boos..

Weet je Brammetje is rustige afwachtende vogel,  en ik wil gewoon dat ie af en toe eens uit de kooi kan, omdat ie alleen is. Ik wil niet dat ie, van eenzaamheid, aan zijn veren gaat plukken, vandaar, en dan koan hij zijn energie ook eens kwijt, strakjes wordt ie nog te dik in de kooi, dus ook een reden om eventjes de 'vleugels te strekken'.
Maar nog stees gaat hij niet graag op mijn hand zitten. Moet hem ertoe zetten.
Succes ook toegewenst! met je twee.

Bluebird23


Irisje


Dank je wel.

Wel een leuk verhaal over jouw vogel.

Hiervoor heb ik 1 parkiet gehad. Fritsie was zijn naam. Ik heb hem 8 jaar gehad.
Fritsie was er altijd uit. Dag en nacht stond zijn kooi open. Hij was heel tam.
Je kon zelfs de schuifpui open laten staan en dan nog ging hij er niet vandoor.
Ik mis dat wel nu. Want zover zijn mijn nieuwe parkieten nog lang niet.


Succes

Iris

bluebird23

#7
CiteerDank je wel.

Wel een leuk verhaal over jouw vogel.

Hiervoor heb ik 1 parkiet gehad. Fritsie was zijn naam. Ik heb hem 8 jaar gehad.
Fritsie was er altijd uit. Dag en nacht stond zijn kooi open. Hij was heel tam.
Je kon zelfs de schuifpui open laten staan en dan nog ging hij er niet vandoor.
Ik mis dat wel nu. Want zover zijn mijn nieuwe parkieten nog lang niet.
Succes

Iris
[snapback]20557[/snapback]
Ach joh, je went aan je vogel toch? Lijkt me lastig, helemaal opnieuw, maar natuurlijk doe je dat met veel liefde. Geweldig wat je schrijft! Ik kan me voorstellen dat je dat mist, en de ene vogel is de andere niet, he?

Brammetje heb ik nu 14 dagen, is aan mij gewend, ik praat altijd druk met hem. Hij heeft er nog geen echte behoefte aan om uit te vliegen, ik haal hem er soms uit, maar dan vliegt hij een rondje en gaat ergens bovenin in de keuken zitten.
Ik ben blij met trosgierst...als ik dat niet had zou het moeilijker gaan.

Op zich is hij nog steeds rustig, als ik zoals vanmorgen muziek opzet, en meezing, is hij 'uitgelaten'.. en fluit vrolijk mee. Ik merk dat het een gezelschapsdiertje is.
Als ik tegen hem praat, reageert hij, door zijn vleugels te strekken, of te schudden, of naar de zijkant van de kooi te komen, gek is alleen dat hij bang is voor mijn zoon.(17) Als rene er langs loopt  raakt hij in paniek (Brammetje de parkiet)

Mijn zoon ook voor hem, hij heeft hem niet laten schrikken dat weet ik zeger, alleen rene is naturlijk niet altijd thuis. een 'vreemde' voor hem.
Ik zeg al tegen rene, praat eens met hem.. hahahaha

Ik vind het bijzonder dat je zo'nband kan hebben met een parkiet. omdat ik er maar een gekocht heb, is hij natuurlijk op ns gezelschap aangewezen.. heb ji ook gemerkt met fritsie..
veel succes met je parkietjes..
Bluebird23