Kortwieken?

Gestart door Kleintjes, februari 15, 2006, 16:35:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Hoihoi,

Long time no see  ;)

Ik heb laatst uitgebreid met m'n oom gechat die zelf ook parkietjes heeft en vorige zomer 'n nestje had. Ik heb hem verteld dat we sinds n paar weken dus Kyra in huis hebben.

Ik heb hem ook gevraagd of 't misschien veiliger is om Kyra 1 keer te kortwieken ivm met haar/zijn veiligheid. We hebben namelijk 'n groot raam in onze woonkamer en ondaks de lamellen is Kyra er al eens tegenop gevlogen (lamellen waren bijna dicht en licht was aan). Mijn oom zei dat 't voor Kyra's veiligheid misschien beter was.

Ik zou graag jullie mening willen weten of 't misschien toch veiliger is om Kyra 1 keer te kortwieken vanwege dus dat grote raam zodat hij of zij eerst goed kan verkennen zonder dat ie weer tegen 't raam botst.

Ik kortwiek ook niet echt graag, maar als 't om de veiligheid gaat evt. wel. Pino is ook eens gekortwiekt, ook vanwege de ramen (woonde toen nog thuis en dat kortwieken is al bijna 8 jaar geleden). Ik kortwiek niet om ze sneller tam te krijgen of zo, maar alleen voor de veiligheid als 't nodig is.

Ik hoor graag jullie mening, of je nou voorstander bent of niet van 't kortwieken.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Safrena

#1
Hey Kleintjes

Vele zijn hier tegen kortwieken ook ik kijk maar even bij de link ;)
Dit helpt je parkietje niet om tam te maken

Beter kun je iets voor het grote raam hangen /plakken of je parkietje in een andere ruimte laten vliegen

http://forum.parkietenweb.nl/Kortwieken-in...atief-t783.html

Vele groetjes

Kleintjes

Hoihoi,

Ik wil ook niet kortwieken omdat ik hem of haar sneller tam wil hebben, maar vanwege dat raam dus.

Voor 't raam hangen lamellen die DICHT zijn als Kyra los mag. Ondanks dat de lamellen dus dicht waren is ie tegen 't raam gevlogen, dus er hangt al wat voor 't raam. In vliegtijd zijn de lamellen dus gesloten. Ik weet ook niet hoe dat gekkie 't voor elkaar kreeg om toch tegen 't raam te botsen, maar 't is wel gebeurd.

In 'n andere ruimte laten vliegen is ook niet echt 'n succes omdat we nog aan 't opknappen zijn. Boven ligt nog veel materiaal en op de slaapkamer heb ik 't liever niet. Ik woon maar in 'n redelijk apartement, dus echt veel kamers heb ik hier niet. Alleen dus de woon-eetkamer met keuken (helaas open keuken), slaapkamer, kleine badkamer en dan boven 'n grote kamer met dakraam... Echt veel keus heb ik dus niet....

Groetjes van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Annika

volgens mij heeft kortwieken daarvoor helemaal geen zin, want dan zal Kyra niet meer vliegen waarschijnlijk en zodra de pennen weer aangegroeid zijn gewoon weer tegen het raam vliegen, vrees ik.
Meestal vliegen ze een paar keer ergens tegenop en hebben ze dan razendsnel in de gaten dat het pijn doet, dus vervolgens die plek ontwijken, tenminste dat is mijn ervaring met alle parkieten die hier in huis hebben leren vliegen.

Parkieten-Freak

Ik sluit me aan bij Annika. Ook hier heb ik veel glas in de woonkamer. Kortwieken geeft geen garantie dat je parkiet er later niet alsnog tegenop zal vliegen.
Bij mij was de vitrage in het begin helemaal gesloten. Elke dag heb ik die een centimeter verder opengeschoven.
Ik heb Croky ook wel eens opzettelijk voor het raam gehouden, en hem met zijn snaveltje tegen het glas laten tikken. Hij heeft van 10 cm afstand in het begin wel eens geprobeerd om door het glas te vliegen, hetgeen uiteraard niet lukte.
Verder is het altijd goed gegaan, op 1 x na toen hij heel erg schrok. Hij is toen tegen het raam gevlogen, maar dat liep gelukkig goed af.


Sara

Ik zou een vogel hiervoor zeker niet kortwieken.Ook hier ging het afleren van tegen het raam vliegen redelijk gemakkelijk.Bij m'n eerste parkietje (Arno) wist ik nog niet dat hij tegen het raam zou vliegen..Maar op 'n dag heeft hij dat toch gedaan.Gelukkig was het enkel een tikje en vloog hij helemaal niet hard tegen het raam en was er niets aan de hand.Sindsdien heeft hij nooit nog tegen een raam gevlogen.Bij Noah,Pina en Luka heb ik heb gewoon op m'n vinger mee genomen naar het raam en hen duidelijk laten voelen aan het glas en at op het raam geklopt zodat ze wisten dat je er niet zomaar door kan vliegen.Dit werktte uitstekend na een paar dagen dat te doen.Ze zijn er nooit tegen gevlogen.Paco die bekijkt niet eens een raam,hij vliegt altijd boven het raam naar zo'n balk waar de gordijnen aan hangen.

Dus kortwieken zou ik zeker niet doen!

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

henri

Ik zou hem hier ook niet voor kortwieken.. Bij mij zijn coco & rami allebei precies 1 x tegen het raam aangevlogen, en toen hadden ze het wel door! :P

smartie

Mijn parkietje Pino leert net vliegen. Ze is een paar keer tegen de muren opgevlogen, maar nu gaat het steeds beter. Ze landt op de grond, op de kast of op de kooi. Ik heb niet veel ruimte: mijn huis en slaapkamer zitten aan elkaar vast met een glazen schot met deur ertussen. Hier is ze echter nog nooit tegen op gevlogen. De lamellen heb ik uiteraard op een klein kiertje na gesloten. Ik vind dat parkietjes gewoon moeten kunnen vliegen. Ik denk pas dat het kortwieken van belang is bij dominante grote papagaaien/kaketoes. Want die moeten niet denken dat ze de baas over je zijn want als die doorbijten.... AUW!!!