Coco Praat! Maar...

Gestart door Idske, januari 06, 2006, 17:57:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Idske

Hee hallo!

een tijdje geleden dat ik een bericht op het forum heb achtergelaten! Sinds september heb ik een parkietje Coco. Na wat opstartprobleempjes gaat het nu hardstikke goed en sinds kort kan hij ook een beetje praten, we hebben soms gewoon echt de slappe lach van Coco. :lol:
Voorbeeld:

Poesjpoesjpoesje
Cocootje
Waar is poesje?
Coco lief!

Nu is mijn vraag: als hij dus "Coco lief"zegt, heeft een parkiet (in het algemeen) wel het besef dat hij dus Coco heet en in feite zegt dat hij zichzelf lief vind?
Misschien beetje rare vraag maar ik vraag me dit zo af!

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Parkieten-Freak



Sonja

Hoi Idske,

Wat leuk dat Coco kan praten! :)

Een parkiet kan heel goed bepaalde woorden en/of zinnetjes verbinden met een gebeurtenis. Dus als jij Coco roept, weet hij heel goed, dat hij daarmee bedoeld wordt. ;)

Om je nog een voorbeeldje te geven van mijn parkietjes: Iedere keer als ik ze iets lekkers geef, zeg ik daarbij "mmm, lekker!" Op deze manier heb ik ze geleerd dat deze twee dingen bij elkaar horen. Ik kan nu nog geen koekje in mijn mond stoppen, of ik hoor meteen een stemmetje wat zegt:  "mmm lekker!"  :D

Je kunt Coco op deze manier nog van allerlei dingen leren. ;)

Veel plezier met je kleine vriendje, en succes!

Groetjes, Sonja.



Idske

hahah, bedankt voor je reactie! wat leuk om te lezen!
Ik heb vrijdag het eerste gesprekje met Coco gehad.

Coco: Waar is poesje?
Idske: Poesje zit in de garage!
Coco: Oohhhh

Het was een kort gesprek maar echt heel erg leuk!  :D
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

thexfile

tis soms inderdaad best wel vreemd....

ik heb bij de mijne dus ook gemerkt dat ze dondersgoed beseffen wat ze zeggen , en ook de betekenissen er van weten....

bijv als ik zit the msn-en zien mijn vogels dat uit de kooi....
dan vraagt blauw dikwels "wat doe je"
waarop ik hem vertel kletsen met mensen , waarop meneer dan vraagt "wie"
en ik moet zeggen das die en die , waarop hij dan "o"zecht en weer met sandy gaat spelen.... best wel grappig , maar vind het soms belagelijk dat ik verandwoording moet afleggen als ik al naar de wc ga.... :-S

dus ja het heeft ook zijn na delen....

maar ze weten dondergoed wat ze zeggen volgens mij


Idske

Hee!
Lijkt me juist leuk dat ze dat vragen! Ik heb Coco sinds 15 september en het gaat stukje bij beetje dat hij steeds meer leert en zegt, lijkt me lachen als ik straks echt een gesprek met hem heb en dat hij nieuwsgierig is enzo. :D Als Coco nu mijn naam roept dan reageer ik met "ja?" of "wat is er?" Maar bij Coco heb ik nog niet echt het idee dat hij alles ook beseft want hij roept regelmatig alles door elkaar en achterstevoren van zinnetjes en woordjes wat ik hem geleerd heb. Hij zegt ook dikwijls overdag of sochtends: "coco slapen" Dan zeg ik "nee je hebt al geslapen je gaat vanavond weer slapen" etc. "Weltrusten en Coco lekker slapen " zeg ik alleen als ik ook in mijn bed stap en het licht uit doe enzo. Dan op een gegeven moment zal hij die verbintenis ook wel gaan leggen en dat hij dan reageert met "weltrusten"of "lekker slapen".
Het zijn verassende beestjes!  :D
Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

thexfile

#6
is ook wel leuk , maar ze zoeken in die zin de grens van wie is de baas wel erg op...

ik blijf immers de baas en als ze  1x weten dat zij invloed kunnen uitoefenen en dus de baas worden dan is het net als met honden het ver te zoeken....

dus in die zin ga ik ook niet in op somige dingen anders loopt het fout....

misschien gaat coco het later wel snappen want ja mijne doen het ook nu en ze hebben het maar in 6 maand op gepakt....

bijv gister dan zat ik weer lang te chatten en ja ze willen eigenlijk dat om 10 uur het licht uit gaat , maar dat wilde ik niet , en ja als het 2 uur later word gaat meneer wel rakelings over mijn hoofd vliegen zo van "nu dat licht uit"

maar wat ik wel garppig vind is dat als ik ze beloon ik altijd zeg " en wat zeg je dan ???? dankjewel blauwtje" dat doe ik nogsteeds....

het grappige is dat hij dat nu tegen mij zecht.
dus als ik wat voor hun doe zecht hij "dank je wel"

het frapante is nu dat hij sinds 2 maand het ook tegen sandy het vrouwtje zecht als die hem bijv eens lekker knuffeld of een zoen geeft....

dus in die zin begrijpt hij duidelijk wat de betekenis van "dank je wel " is.....

weet niet of coco dat gaat zeggen maar je kan het proberen....
zou wel leuk zijn....

waar ik wel achter be gekomen is dat woorden die erg melodieus klinken eerder worden op genomen.....

dus woorden met een grote vershijdenheid tussen de lettergrepen......

bijv : dank - je - wel ==>> laag - hoog - laag
        wat - doe - je ==>> laag - hoog - laag

Idske

Die melodieuze manier van spreken ga ik zeker eens uitproberen! Ik doe dat al wel betreft het bijten, Coco is nog steeds een pitbull hij kan flink hard bijten. Dan ben ik echt aan het brommen en kijkt hij me echt zo aan van oeps... En ja inderdaad wat betreft het zoeken van de grens "wie is de baas" heb je inderdaad gelijk in, maar ik vind het leuk om te lezen dat jouw parkietjes inbreng hebben van "ja doe nu dat licht maar uit!"  :P  ;)
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

thexfile

CiteerDie melodieuze manier van spreken ga ik zeker eens uitproberen! Ik doe dat al wel betreft het bijten, Coco is nog steeds een pitbull hij kan flink hard bijten. Dan ben ik echt aan het brommen en kijkt hij me echt zo aan van oeps... En ja inderdaad wat betreft het zoeken van de grens "wie is de baas" heb je inderdaad gelijk in, maar ik vind het leuk om te lezen dat jouw parkietjes inbreng hebben van "ja doe nu dat licht maar uit!"  :P  ;)
[snapback]19890[/snapback]

hihih ja das inderdaad wel grappig....

nou in de zin van ik ben nooid een fan geweest en ben ik ook niet van een doek over de kooi van een vogel te gooien....

mijn mening is nogsteeds dat het de aanvoer van lucht en afvoer van afvalstoffen verslechterd....

daarom heb ik hun ook altijd laten wennen aan mijn gedrag omdat ze bij mij in de kamer staan en ja ik slaap ook in die kamer ( klein behehuist ) ....

het grappige is dus nu dat mijn eigen regelmatige gedrag tot frustraties kan lijden bij hun...

normaal ga ik inderdaad door de weeks om 10e in bed omdat ik al vroeg naar mijn werk moet... en ja nu als ik wat langer door ga word mij dus de les gewezen.....

is opzig wel grappig , al ga ik er dus nagenoeg niet op in omdat ze dan de gedachten kunnen krijgen dat zij door dit tog best "stoute"gedrag mij kunnen beinvloeden.....

moet zeggen ze hebben inderdaad soms wel gelijk dat ik inderdaad moet gaan slapen.... maarja ik ben ook eigenwijs hahahhah ;)

hoop dat het lukt met het praten....

Idske

Dat gaat dus zeker wel lukken, hij leert echt heel snel. Na een paar dagen heeft hij wel weer wat nieuws opgepikt.
Duurde even maar computer was kaduuk dus kon niet reageren.
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

thexfile

#10
CiteerDat gaat dus zeker wel lukken, hij leert echt heel snel. Na een paar dagen heeft hij wel weer wat nieuws opgepikt.
Duurde even maar computer was kaduuk dus kon niet reageren.
[snapback]20066[/snapback]

hihih grappig om te horen inderdaad... misschien klopt het dan tog wat ik denk hhihiih  :D

maar wat ik ook heb gemerkt dat als je zoals ik doe gewoon met ze praat... waar ik heen ga , wat ik op een dag gedaan heb ,  dat ik van ze hou en zo....

dat ze aandachtig luisteren en zelf ook mee gaan praten....

het rare / grappige is dat ik ze dus niets aan leer , maar ik zeg net als bij kleine kinderen dingen die ik graag hoor zoals dankje wel zeggen en zo , en zeggen als ik naar mijn werk ga dat ze lief moeten zijn tegen elkaar als ik weg ben en zo...

nou af en toe hoor je echt dingen van , ben ik nu gek of hoor ik dat nu...
woorden die  ik ze dus absoluut niet leer , maar ze van de radio of tv af pikken of zo..... soms een hele zin....

laaste wat blauw zij toen ik ging slapen van de week was "slaap lekker"

en toen moest ik ook best wel slikken.... en neeeeee ik verzin dit niet , alhoewel vele het soms denken.... en ik leer ze dat niet.... zijn gewoon woorden die ik gebruik die ze nu op de juste momenten herhalen....

vind dit zelf erg plezierig omdat ik het gevoel hebt dat ze het als tegenprestatie doen zeg maar.... ik geef hun aandacht en eten en een goed tehuis en zij doen de moeite om af en toe met woorden te komen... ook om aandacht te trekken.....

je moet goed luisteren , want wat ik al veel gezecht hebt het klinkt meer phonetisch dus de klanken van de letters in toon hoogte klopt wel , maar tis niet zo als wij praten.....

is net als dat je met een blokfluit zeg maar woorden zecht door middel van toonhoogte te varieren..... maar ik kan het er uit halen , en ja vind het prettig....

kan voor mijn gevoel tog een dialoog volgen met hun en ondanks dat ik dan gek gevonden word ben ik er na een korte tijd achter dat deze diertjes ver van dom zijn...

blijkt ook wel uit die parkiet van vorig jaar in japan die zijn naam en adres kon zeggen en zo.....  lijkt me sterk dat dat een grap was....

wij hadden kennisen ( inmiddels overleden ) die 2 ara's hadden die presies hetzelvde deden toen ze terug gevonden werden en dat was ze noooooooooid geleerd hadden ze gewoon opgepikt , die zijden gewoon ik ben x mijn baas is y ik woon op z het tel nr is  xxxx ....

dus tis zeldzaam..... maar komt wel voor dus...

Idske

#11
Hahaha mijn vader en ik zeiden van de week nog tegen elkaar: Huh? zegt Coco nou "koekje?" . Dat is ook iets wat ik hem niet geleerd heb maar savonds ben ik nog wel eentje die vraagt aan pa of ma "koekje?" En vandaag zat hij ook weer ontzettend te kwebbelen, wat hij allemaal zei...Geen idee!  :blink:  Maar volgens ons waren dat ook dingen die we hem niet geleerd hadden

Let op dat dit geen Chatten wordt
Dit doen we in de daarvoor bestemde
Chat box ;)
gr safrena
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!