Schadelijk Voor Mensen

Gestart door lucas, januari 22, 2006, 20:33:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lucas

hoi
heb ergens een verhaal gehoort dat parkeiten schadelijk zijn voor mensen  :o
vanwege dat de parkieten hele kleine veertjes laten vallen die wij ver volgens inademen en dat zou dan weer slecht voor onze longen zijn.
dus nu is mijn vraag of het waar is of niet.
als het waar is dan zet ik de parkiet in ieder geval niet op mijn slaapkamer :mellow: .

bobie nog steeds niet geboren :(

groetjes :rolleyes:

boefje

Volgens mij alleen schadelijk vooor mensen die astma hebben tenminste die worden benauwd van de stofjes en wat vervelend voor Bobie dat hij of zij er nog niet is ... ze wil vast in het eitje blijven wonen  :) groetjes boefje

esther

#2
De kleine stofdeeltjes die uit het verenpak van de parkiet komen zijn inderdaad niet echt gezond om in te ademen. Het is daarom belangrijk elke dag de kamer te ventileren en te zorgen voor frisse lucht.

Omdat een slaapkamer vaak klein is en er soms niet genoeg gelucht kan worden, kunnen de stofdeeltjes zich ophopen en je kan er last van krijgen.
Zorgen voor frisse lucht (geen tocht!) en de kamer goed schoon houden is belangrijk. Ook voor de parkietjes!

Groetjes Esther

Chantalleke

#3
Hoi,

Ik wil even iets uit de wereld helpen Boefje! Parkietjes zijn niet, maar dan ook absoluut NIET, per definitie schadelijk voor mensen met astma  :excl:
Ik zelf heb astma en dus 2 parkietjes (en nog een konijn ook) Zoals Esther schreef is het voor iedereen veel gezonder om regelmatig de kamer te luchten. (daar zijn nu ook veel reclamespotjes voor!!) Bij ons wordt er misschien wat vaker gestofzuigd vanwege mijn astma, we zorgen dat er contine frisse lucht in ons huis komt (zonder dat het tocht uiteraard) en in het weekend zetten we vaak de achterdeur even een uurtje helemaal open (waarbij we de kooi van de parkietjes heel even toedekken uiteraard :P )

Een allergie voor vogels is trouwens ook niet veel voorkomend. Ik raad dan ook aan dat als je een vermoeden hebt een allergie te hebben dit eerst uitvoerig te laten testen, voordat je overhaaste conclusies trekt uit jezelf en misschien zelfs dan wel besluit om geen parkietjes te nemen of afstand van je vriendje(s) te doen, terwijl die helemaal niet de oorzaak zijn van een allergische reactie! :(

Mensen met astma zijn extra gevoelig voor prikkels van buitenaf. De huidschilfertjes van parkietjes zouden zo'n prikkel kunnen zijn. Maar zoals gezegd...dit komt eigenlijk helemaal niet zo vaak voor. Wanneer je te weinig frisse lucht in huis laat en te weinig schoonmaakt heb je dus meer van die huidschilfertjes in huis, die ook weer eens een lekkere voeding zijn voor huisstofmijten.... en zo creƫer je dus zelf een minder gezonde omgeving.

Ik zou zeggen gewoon lekker je huis luchten, mensen met astma weten denk ik zelf wel welke maatregelen ze zelf nog extra kunnen nemen  ;) (www.astmafonds.nl kun je ook altijd benaderen voor vragen  :rolleyes: )

Groetjes
Chantal

Om even mijn reply wat te ondersteunen:
Op deze link meer informatie wat een allergie precies is eenvoudig uitgelegd:
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlan...ehuisdieren.htm
De volgende link is wat uitgebreider, maar misschien wat moeilijker te volgen:
http://www.anafylaxis.net/wat_is_anafylaxie.htm
Hier kun je ook lezen dat in nog zeldzamere situaties mensen allergisch kunnen zijn voor de uitwerpselen van vogels (duivenmelkersziekte)

En ook bij de link http://www.uzleuven.be/UZroot/files/webeditor/allergie.pdf wordt vermeld dat een allergies voor vogels zeldzaam is :)