Vraag Over Gedrag Pietje

Gestart door Wendy, januari 19, 2006, 14:21:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wendy

Hoi,

Ik heb een dringende vraag over het gedrag van mijn parkiet Pietje.
Piet is een heel intelligent parkietje van 3 jaar oud.
Tot en met november vorig jaar woonde ik en Pietje nog bij mijn ouders en broer.
Sinds november woon ik op mezelf en omdat hij mijn parkiet is, ging hij met mij mee naar mijn nieuwe optrekje.
De eerste paar weken gedroeg hij zich nog wel redelijk normaal.
Maar zo rond de feestdagen ging hij gestoord gedrag vertonen: hij smeert overal zaadjes aan, aan zowat alles wat er in zijn kooi zit (stokken, voerbakjes, een nepparkietje). Als hij uit de kooi is gaat hij ook overal zaad aan geven (de spiegel, de kraan, de pannelappen, noem maar op).
Hij is de laatste tijd ook opvallend stil.
Ik weet dat hij wat mist, namelijk mijn en ZIJN oude thuis.
Maar ik dacht, misschien mist hij wel een speelmaatje, een ander parkietje dus.
Maar ik twijfel eraan of dat de oplossing is.
Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Ik denk niet dat Pietje terug naar mijn ouders brengen een optie is, want dan mist hij mij weer. Hij begint al zielig te piepen als ik een uurtje weg ben geweest.
Dus nee, dat is ook geen optie.

Zou de oplossing een 2e parkietje erbij zijn?
Went hij daar dan nog wel aan, na 3 jaar alleen in een kooi te hebben gezeten??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Wendy (en Pietje)

Sonja

#1
Hoi Wendy,

Ook een parkietje van 3 jaar kun je nog heel blij maken met een soortgenootje hoor! :)
Dat zal zeker een aanwinst in zijn leventje zijn!
Wel heb je dan een tweede kooi nodig, waarin het nieuwe parkietje dan eerst ca. 2 weken kan zitten, zodat ze allebei vanuit hun eigen omgeving aan elkaars aanwezigheid kunnen wennen.
Daarna kun je ze eens samen laten, liefst op een dag dat je er zelf bij kan blijven, om evt. in te grijpen als het nodig is.

Pietje is waarschijnlijk een beetje eenzaam en het kan goed zijn dat hij zijn vertrouwde omgeving mist.

Het voeren wat Pietje doet, is normaal. Hij voert bij gebrek aan een partner, allerlei voorwerpen.
Wel moet je er goed opletten, dat er geen vies ruikend slijm bij zit, want dat zou kunnen betekenen dat Pietje kropontsteking heeft.
Als dat zo is, is een dierenartsbezoek nodig, waar hij antibiotica voorgeschreven krijgt.
Kijk maar even hier voor meer informatie hierover:

http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php

Laat je nog weten wat je hebt besloten?

Groetjes, Sonja.

Wendy

CiteerHoi Wendy,

Ook een parkietje van 3 jaar kun je nog heel blij maken met een soortgenootje hoor! :)
Dat zal zeker een aanwinst in zijn leventje zijn!
Wel heb je dan een tweede kooi nodig, waarin het nieuwe parkietje dan eerst ca. 2 weken kan zitten, zodat ze allebei vanuit hun eigen omgeving aan elkaars aanwezigheid kunnen wennen.
Daarna kun je ze eens samen laten, liefst op een dag dat je er zelf bij kan blijven, om evt. in te grijpen als het nodig is.

Pietje is waarschijnlijk een beetje eenzaam en het kan goed zijn dat hij zijn vertrouwde omgeving mist.

Het voeren wat Pietje doet, is normaal. Hij voert bij gebrek aan een partner, allerlei voorwerpen.
Wel moet je er goed opletten, dat er geen vies ruikend slijm bij zit, want dat zou kunnen betekenen dat Pietje kropontsteking heeft.
Als dat zo is, is een dierenartsbezoek nodig, waar hij antibiotica voorgeschreven krijgt.
Kijk maar even hier voor meer informatie hierover:

http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php

Laat je nog weten wat je hebt besloten?

Groetjes, Sonja.
[snapback]20014[/snapback]

Hoi Sonja,

Bedankt voor je reactie.
Pietje is al een heel stuk bijgedraaid sinds ik zijn kooitje aan een haak aan de muur heb gehangen zodat hij overal overheen kan kijken. Hij stond een beetje teveel in een hoekje. Nu kan hij alles overzien.
Dat voeren doet hij nog steeds. Het ruikt niet, maar je moet wel telkens een heel bergje zaad opruimen want 9 van de 10 keer eet hij het niet meer op.
Een 2e parkietje heb ik er nog niet bij gekocht. Maar het kan dus altijd nog.
Bedankt voor je tips!! Ik heb er veel aan gehad.

Groetjes Wendy (en Pietje)

Sonja

Hoi Wendy,

Fijn dat Pietje zijn draai een beetje gevonden lijkt te hebben. :)

Toch zou ik graag nog even in willen gaan op het feit dat hij nog steeds zoveel aan het voeren is.

Mijn vorige parkietje Droppie deed dit ook, en ook bij hem lag er echt een hoopje met uitgespuugde zaadjes.
Helaas wist ik toen nog niet dat hij kropontsteking bleek te hebben en was ik er, erg genoeg, te laat bij. Droppie is op de terugweg van de dierenarts naar huis, in mijn handen overleden. :(

Ik zou je dan ook op je hart willen drukken: Hou Pietje heel goed in de gaten! Je kunt beter een keer voor niets naar de dierenarts gaan, dan te laat.
Zelf kan ik het nog steeds moeilijk krijgen als ik het, net zoals nu, over de dood van Droppie heb. Als ik eerder in had gegrepen, had ik mijn lieverdje nog langer bij me gehad.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus ik hoop dat je mijn raad ter harte wil nemen. ;)

Groetjes, Sonja.