Mijn Parkietje Is Erg Bang....

Gestart door Loved One, januari 14, 2006, 13:47:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Loved One

Hoi allemaal!

Ik wil als eerste graag tegen de oprichters van deze site zeggen: 'ga zo door', want ik vind het echt een geweldig informatieve site! :)

Maar goed, ik vroeg me af wat ik hiermee aan moet (schaam me ook een beetje), but here goes:
Ik heb een parkietje genaamd (Raja = koning) en hij heeft sindskort zijn vrouwtje verloren (Rani, de blauwe op de foto, = koningin) op 1 januari nog wel! Ik heb de 2 al sinds mijn verjaardag (februari afgelopen jaar) en heb ze gekregen via een vriend van mijn pa.

Rani was altijd de sterkste en de moedigste van de 2. Zij kwam ook altijd het dichtstbij mijn hand en was ook de nieuwsgierigste. Raja integendeel kwam al helemaal niet en dat is nog erger geworden sinds oktober. Wij hadden toen last van een muis die zich telkens in de kooi van mijn vogeltjes verschanste. Hij at dan hun voer op (elke keer verschoonde ik hun voerbakje, want ik was als de dood dat die muisbacteriĆ«n ze zouden doden) en liep heen en weer in de kooi. Gelukkig is dat rotdier dood, maar mijn vogeltjes waren sindsdien bang geworden. Zelfs Rani keek bang en was wantrouwend.  We besloten het maar zo te laten (je kunt het immers niet forceren dat ze je na zo'n ervaring meteen vertrouwen). :unsure:

Gelukkig vertrouwde Rani ons na een maand of 2 weer, maar ja, toen ging ze dood! Ik heb altijd het idee gehad dat ze een soort stimulans voor Raja was (af en toe aansporen om te eten, te spelen etc.) en nu ze overleden is, is hij een stuk rustiger geworden. Wij proberen hem gerust te stellen door tegen hem te praten en trosgierst aan te bieden, maar het is niet dezelfde vogel als vroeger meer. Af en toe roept ie heel hard, alsof hij verwacht dat Rani zo bovenop de kooi komt zitten.
Ook de stoffer waarmee wij soms om de kooi vegen (dat ding is grijs) is hij verschrikkelijk bang voor, hij duikt dan inelkaar of gaat vreselijk zenuwachtig door de kooi lopen. Zo zielig! :(

Hij komt nog steeds niet buiten de kooi, laat staan op mijn hand en ik vroeg me af hoe je zo'n vogel je weer kan laten vertrouwen? Bij Rani ging het automatisch, maar Raja is sinds dat ik hem heb al wantrouwend. What 2 do?

Thanks alvast voor het reageren! ;)

Safrena

Hey Loved One

Welkom op het forum

Veel sterkte met het verlies van je parkietje

De grootste reden waarom je parkietje zo reageert is omdat hij zijn vriendinnetje mist. Hij voelt zich eenzaam.
Je kan een nieuw vriendje bij halen voor je parkietje en dit lijkt me persoonlijk wel het beste omdat hij altijd al een vriendje heeft gehad.

Parkietjes die altijd met twee of meer zijn geweest en dan plots hun vriendjes verliezen worden heel eenzaam en kunnen zelfs steven van eenzaamheid.

Verder kun je met heel veel geduld en liefde op een rustige manier verder blijven praten tegen je parkietje en je hand af en toe in de kooi zodat hij weer wat meer vertrouwen in je krijgt

vele groetjes

Loved One

CiteerHey Loved One

Welkom op het forum

Veel sterkte met het verlies van je parkietje

De grootste reden waarom je parkietje zo reageert is omdat hij zijn vriendinnetje mist. Hij voelt zich eenzaam.
Je kan een nieuw vriendje bij halen voor je parkietje en dit lijkt me persoonlijk wel het beste omdat hij altijd al een vriendje heeft gehad.

Parkietjes die altijd met twee of meer zijn geweest en dan plots hun vriendjes verliezen worden heel eenzaam en kunnen zelfs steven van eenzaamheid.

Verder kun je met heel veel geduld en liefde op een rustige manier verder blijven praten tegen je parkietje en je hand af en toe in de kooi zodat hij weer wat meer vertrouwen in je krijgt

vele groetjes
[snapback]19750[/snapback]

Hi!

Dank je wel voor het reageren!

Ik had er inderdaad aan gedacht om een nieuw vriendje voor hem te kopen, maar Raja is eigenlijk al volgroeid, het lijkt me erg moeilijk om een even oude vriendje/vriendinnetje voor hem te zoeken? Hebben jullie toevallig adresjes in de omgeving Den Haag?

Ik had nog een vraagje, hoe weet je exact dat je parkietje aan het rouwen is? Want Raja heeft van die dagen dat ie gewoon supervrolijk is ('ja knikken', knarsen etc.) dat ik dan denk dat ie geen vriendje mist? Of is dat instinctief, zo van, ik laat maar niet zien dat ik down ben? :unsure:

Sonja

#3
Hoi Loved one,

Wat erg dat je een van je parkietjes moet missen, zowel voor jou als voor het alleen achtergebleven vogeltje. :(

Ik denk dat Raja op de momenten dat hij zich vrolijk gedraagt, zich ook wel opgewekt voelt.
Als hij zich verdrietig of eenzaam voelt, zal hij waarschijnlijk een beetje lusteloos in een hoekje zitten, weinig eetlust hebben, niet spelen e.d.
Het knarsen wat je beschrijft, is een teken dat hij zich tevreden voelt.
Maar.....hij zal zeker nog veel meer opleven als hij weer een vriendje of vriendinnetje heeft.
De leeftijd van het nieuwe vogeltje maakt niet zo heel veel uit, hoor.
Je kunt met een gerust hart ook een wat jonger parkietje voor Raja aanschaffen. ;)
Tot die tijd zal Raja het vast heel erg fijn vinden, als je hem een beetje extra vertroetelt. (maar dat doe je vast al  ;) )

Laat je nog eens weten als je een vriendje voor Raja hebt?
Ik zou zelf zo snel geen adresje weten in Den Haag e.o., maar misschien andere forum-bezoekers wel)

Groetjes, Sonja.

josca

Hey,

Jammer voor je dat parkietje is overleden. Sterkte ermee!!!

Je vroeg je af of je een ander bij je parkietje kon zetten. Dit heb ik meerdere malen gedaan zowel een oudere bij een oudere, als een jonkie bij een oudere. Dit ging altijd goed. Wel een poosje aan elkaar laten wennen natuurlijk. Soms worden het dikke maatjes en soms wat minder.

Je vroeg ook een kweker in Den Haag. In Den Haag weet ik niet. Maar ik weet er wel een in Monster. Dat is niet zo ver van Den Haag.
Het is dhr Vis Larixlaan 7 Monster(het westland).
Hij heeft op dit moment jonge parkietjes die bijna weg mogen. Als deze al besproken zijn heeft hij nog meer nestjes met eitjes.

Groetjes Josca

thexfile

#5
das hier inderdaad lastig te vinden zeker als je een wat apart gekleurde vogel wild voor een lagere preis...

ik heb nl ook al veel gezocht , maar heb de mijne uit de megastores waar ze 22,50 zijn per stuk....

moet zeggen dat ze daar wel het best verzorgd zijn in vergelijking tot andere zaken die er soms beroerd uit zien....

maar megastores is voor mij het dichste bij gezien ik in rijswijk woon en met tram 17 moet omdat ik geen outo heb....

maar waar je ook kan gaan kijken is hier :
als je de torenstraat garage kent , dan ken je ook de kerk waar tram 17 om heen rijd naast het postkantoor en de AH....

nou in die winkels tegenover de kerk zit ook een dierenwinkel en die verkoopt alles van papagaaien tot parkieten.... hij heeft echt een mooie winkel niet allen voor vogels....

wet niet hoe duur ze daar zijn.... maar heb de mensen daar al eens een paar keer gesproken en die zijn goed geleerd volgens mij echte vogel kwekers....

mischien is dat wat weet niet goed waar je in denhaag woond....

Loved One

Citeerdas hier inderdaad lastig te vinden zeker als je een wat apart gekleurde vogel wild voor een lagere preis...

ik heb nl ook al veel gezocht , maar heb de mijne uit de megastores waar ze 22,50 zijn per stuk....

moet zeggen dat ze daar wel het best verzorgd zijn in vergelijking tot andere zaken die er soms beroerd uit zien....

maar megastores is voor mij het dichste bij gezien ik in rijswijk woon en met tram 17 moet omdat ik geen outo heb....

maar waar je ook kan gaan kijken is hier :
als je de torenstraat garage kent , dan ken je ook de kerk waar tram 17 om heen rijd naast het postkantoor en de AH....

nou in die winkels tegenover de kerk zit ook een dierenwinkel en die verkoopt alles van papagaaien tot parkieten.... hij heeft echt een mooie winkel niet allen voor vogels....

wet niet hoe duur ze daar zijn.... maar heb de mensen daar al eens een paar keer gesproken en die zijn goed geleerd volgens mij echte vogel kwekers....

mischien is dat wat weet niet goed waar je in denhaag woond....
[snapback]19855[/snapback]

Hallo!

Bedankt voor het reageren allemaal! :D

Thexfile, die winkel ken ik inderdaad! Dennis Papegaaien! Ik ga daar een kijkje nemen! Met Raja gaat het gelukkig steeds beter, als ik mijn gezicht vlak voor de kooi houd, komt meneer heel dichtbij met zijn snaveltje! Sjo lief!! :blush:

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden als ik een nieuw vriendje voor Raja koop! (k)