Kooiinrichting

Gestart door Irisje, januari 12, 2006, 14:00:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Irisje

Hoi,

Deze kooi heb ik nu al 8 jaar. Mijn vorige parkiet "Fritsie" heeft er ook in gewoond. Jammer genoeg is hij 28 december 2005 overleden. Inmiddels heb ik een nieuwe parkiet "Pietje", maar nu is het geval dat de kooi er nog steeds hetzelfde uitziet. Ik kan eigenlijk geen andere manier verzinnen om het kooitje anders in te richten. Wie wil er eens naar kijken en mij voorzien van wat frissen ideeen.

[attachmentid=476]

Groetjes Iris

[verwijderd door de beheerder]

Sonja

#1
Hoi Iris,

Welkom op het forum! :)

Om te beginnen wil ik je vragen of je de kooi (na het overlijden van Fritsie) goed hebt schoongemaakt (ontsmet)?
Zeker als Fritsie iets besmettelijks onder de leden heeft gehad, is dat wel belangrijk om te doen, voordat je je nieuwe parkietje in deze kooi laat wonen.

Voor wat betreft de inrichting zou je er bv. andere zitstokken (bv. takken van fruitbomen -> (wel goed afwassen van tevoren met heet water) in kunnen doen, en wat nieuwe speeltjes ophangen. Persoonlijk vind ik dat er wat weinig speelgoed aanwezig is in de kooi.
Zelf heb ik een aantal speeltjes, die ik zo nu en dan afwissel, waardoor ze voor de parkietjes dan weer "nieuw" lijken. ;)

Tot slot: Ik zie dat er een hele stengel trosgierst en een snoepstok in de kooi hangen. Dat is wat teveel voor je parkietje. Een snoepstok kun je beter niet geven, vanwege de vele suikers die erin zitten, en van trosgierst is een halve stengel per week ruim voldoende. In trosgierst zit nogal wat vet, en als je parkietje daar teveel van snoept, wordt hij te dik.
Als je je parkietje teveel van dergelijke snoeperijen geeft, zal hij niet genoeg van zijn gewone zaadjes eten, waardoor hij op den duur vitaminegebrek kan krijgen.

Je kunt hem wel zo nu en dan verwennen met andere dingen:

http://www.parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Veel succes, en plezier met Pietje!

Groetjes, Sonja.

Irisje

#2



Ik heb de kooi na het overlijden van Fritsie goed schoongemaakt, maar Fritsie is door ouderdom gestorven.
Ik heb ook nog wel meer speeltjes en Pietje heeft zelfs buiten de kooi een speelplaats, maar hij doet er niks mee. Ook in zijn kooi komt hij niet aan zijn speeltjes dus ik dacht ik hang er nog niet te veel in. Kan hij eerst hier aan wennen, anders is de kooi misschien te druk voor hem om te wennen. Als hij gewend is kan ik er wel wat meer inhangen. Of heb ik hier ongelijk in?
De snoepstengel hangt er nu een week in en hij heeft er nog niet eens bijgezeten, dus ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen wat betreft het ongezonde aspect.
Hoe kom ik aan die zitstokken en hoe bevestig ik die dan in de kooi? Want dat vind ik zelf ook wel een goed idee, wel heb ik in de dierenwinkel wilgentakjes gekocht om aan te knabbelen. Hoe kun je die het beste aanbieden? In de parkietenspeelplaats leggen of ergens in de kooi bevestigen?

Groetjes Iris