In De Kooi Blijven

Gestart door Mashenka, januari 12, 2006, 13:28:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mashenka

Beste Parkieten liefhebbers, ik zit met een vraagje. Kiwi woont al een week bij ons en is al handtam, ook heeft hij een dagje gevlogen. Maar iedere keer als ik hem weer uit de kooi wil halen, springt hij terug op zijn stokje. De eerste keer toen Kiwi uit de kooi werd gehaald beet hij.

Wat kan ik doen om Kiwi nog tammer te maken en dat hij uit de kooi wil?

Groetjes Masha

Sonja

Hoi Mashenka,

Welkom op het forum. :)

Je hebt Kiwi pas een weekje bij je, en dat is nog heel erg kort.
Het beestje moet nog wennen aan de nieuwe omgeving, en waarschijnlijk kiest hij daarom nog voor de veiligheid van zijn kooitje.

Het is het beste om Kiwi eerst op zijn gemak te laten wennen aan al het nieuwe om hem heen en geruststellend tegen hem te praten.
Je kunt hem beter pas uit de kooi halen als hij echt helemaal goed handtam is. (als hij zonder te aarzelen op je hand komt zitten)

Hoe je dat het beste doet, kun je hier lezen:

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Het is heel belangrijk dat je veel geduld hebt, en niets forceert. Dat werkt alleen averechts.

Veel succes met tam maken!

Groetjes, Sonja.

Mashenka

Dank je wel voor de tip. Ik heb veel geduld en wil het graag goed doen, zodat Kiwi straks een gezellig leven kan leiden.

Groetjes Masha

Deesjebeesje

Hoi, mijn parkietje Koekoek wilde in eerste instantie ook niet uit de kooi. Vond ze doodeng. Met veel geduld en geprijs is het gelukt. Misschien heb je hier wat aan:

als ie op je vinger komt zitten, probeer hem steeds een stukje dichter bij de opening van de kooi te krijgen. Gewoon eerst een tijdje een paar centimeter van zijn stokkie en dan prijzen en dan trosgierst (of iets anders dattie lekker vindt) geven. Dan zet je m op zijn stokkie en doe je hetzelfde weer. Net zolang tottie dat niet meer eng vindt. Vervolgens probeer je steeds wat verder en dat ook weer een paar keer tot ie dat niet meer eng vindt. Uiteindelijk kom je bij de opening van de kooi en laat je m daar op je vinger. Nog niet eruit halen! Weer prijzen en trosgierst geven. Dat ook weer zoals voorheen een paar keer oefenen (ook met steeds weer op zijn stokkie zetten). Uiteindelijk krijg je je parkietje vanzelf uit de kooi. Issie op je vinger uit de kooi, dan weer prijzen enz. en weer op zijn stokkie zetten en weer herhalen. Het kan zeker een paar dagen of langer duren voordat je parkietje dit allemaal doorheeft.
Overigens, vliegtie van je vinger af, voordat je m kan belonen, beloon m dan niet alsnog. Dan moet je t weer even opnieuw proberen.

Vliegtie weg, probeer m dan op je vinger te krijgen. Lukt dat, prijs m dan weer, en zet m dan weer neer. Dan doe je hetzelfde, weer prijzen en dan loop je voorzichtig naar de kooi toe. Gewoon één stapje. Je stapt weer terug en zet m weer even neer en prijst m weer. Dit steeds weer een stapje verder tot je bij zijn kooi bent en m dr weer in kan zetten.

Ik hoop dat je dr wat aan hebt, want zo heb ik Koekoek ook minder bang voor de buitenwereld gemaakt. Ze vliegt nog af en toe wel weg, maar is niet bang om op mijn vinger te komen en weer in de kooi te gaan.