Stresserig

Gestart door Gsus, januari 04, 2006, 19:14:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gsus

Allereerst even zeggen dat dit een leuke site is. :P

Ik heb ongeveer een jaar terug een parkietje van iemand overgenomen, omdat hij ook nog eens drie katten heeft. De katten sprongen regelmatig in de kooi en die viel regelmatig met vogel en al op de grond. Wat ook zo was dat het voer niet elke dag ververst werd en ook het drinken was vaak goor en het bakje was wat groen en ook lek. Op de bodem lag vaak een berg met oud voer een werd maar weinig verschoond. Toen kreeg diegene op een gegeven moment brand in zijn schuur en hij was bang dat het vuur zou overslaan naar het huis en bracht het vogeltje naar ons toe en ik ontvermde me meteen over het vogeltje door het water te verschonen en heb ook gezegt dat ik het vogeltje wilde hebben. Na een paar maanden werd de stress stukken minder, maar het voer wat op de bodem kwam ging verotten omdat het drinkbakje lek was en het water via de tralies op het voer kwam. Toen hebben we op een gegeven moment een grotere kooi gekocht omdat de stress toch iets minder was en hebben geprobeerd hem erin te krijgen. Dit is gelukt maar vraag me niet hoe :P . Hij zit nu overdag te eten of zich eigen te bewonderen in zijn spiegel. Als hij dit niet doet zit hij gewoon op zijn stok een beetje in elkaar gedoken en zijn ogen een beetje dicht, of naar buiten te kijken, snavel knarsend en te pruttelen(zingen).

De stress is alleen niet helamaal weg als we de kooi willen verplaatsen bijv. om af te stoffen, dan begint hij hevig te rennen en in zij kooi te vliegen. Dit doet hij ook als we bijv. een eetstokje willen ophangen. Waar ik bang voor ben is dat de stress op dat moment te erg wordt en dat hij bijv. eeen vleugeltje of pootje brekkt bij het vliegen. Ikzelf durf niet echt in de kooi omdat ik echt te(!) voorzichtig ben. Hoe kunnen wij dit oplossen?

Verder zou ik willen weten of het erg is dat het boveb zijn snavel bruin is en wat voor voer hij nu echt moet hebben, hij krijgt nu gewoon zaad van blokker(kweet niet of die dierenwinkel bekend is bij jullie?) Een slijpsteentje heeft hij niet(die gebruikte hij nooit) en het lijkt alsof er een scheurtje in zijn snavel zit, is dat erg?

Als ik meer vragen heb stel ik die hier wel, alvast bedankt ;) .

P.S ik heb dit hier geplaatst inverband met de hoofdvraag over de stress.

Parkieten-Freak

#1
Welkom Gsus op het forum!
Allereerst: fantastisch dat je dit parkietje opgevangen hebt en zo goed verzorgt!  :)
CiteerAls hij dit niet doet zit hij gewoon op zijn stok een beetje in elkaar gedoken en zijn ogen een beetje dicht, of naar buiten te kijken, snavel knarsend en te pruttelen(zingen).
Dit is een goed teken: het is een teken van tevredenheid.  :)

Wat betreft de stress het volgende:
Jouw parkietje (ik denk een vrouwtje, dat zie je aan het bruine stukje boven de snavel) heeft waarschijnlijk zeer weinig tot geen aandacht gehad van haar vroegere verzorgers.
Kortom: jouw parkietje is menselijke aandacht niet gewend.
Jouw vogeltje weet dat indien zij flink door de kooi vliegt en paniekerig gedrag vertoond, mensen weer van haar kooi weggaan. Ze is bang van mensen en houdt haar eigen angst voor mensen op deze manier in stand.

Hoe nu te handelen?
Ik zou het volgende doen:
Ga een paar keer per dag op een stoel dicht bij of naast de kooi zitten, maar besteed GEEN aandacht aan het vogeltje. Kijk haar niet aan, en ga gewoon even 5 minuutjes de krant lezen.
Als ze gaat klapperen/fladderen, laat je haar gewoon je gang gaan, geen aandacht aan besteden.
Na enige tijd zal ze hier aan wennen. Op het moment dat ze rustig blijft als je gaat zitten, ga je zachtjes en lief tegen haar praten. Vogels vinden dat fijn. Als ze vervolgens paniekerig gedrag vertoond, blijf je gewoon rustig doorpraten en je gaat pas weer weg bij de kooi als ze rustig is.

Als je de kooi schoonmaakt is de vogel waarschijnlijk paniekerig.
Doe dan hetzelfde: geen aandacht aan de fladderende vogel schenken. Kijk gewoon de andere kant op of zo en ga door waar je mee bezig bent.
Pas als de vogel weer rustig op de stok zit, ga je lief tegen haar praten.

Het zal een tijdje duren voor ze je vertrouwen gewonnen zal hebben. Dit vogeltje heeft waarschijnlijk heel wat meegemaakt en moet haar angst overwinnen.
Dit heeft tijd nodig, maar het kan zeker!
Mocht je nog vragen hebben: stel ze gerust.

Wat betreft de voeding: een beter zaadmengsel is XtraVital parkietenzaad van Beaphar.
Mocht je dat niet kunnen krijgen in Den Helder, geef dan het vogeltje in ieder geval ook een beetje eivoer.
Succes! ;)


Gsus

Srry dat ik zo laat reageer ik kon deze site niet meer terugvinden, ik was vergeten hem in favorieten te zetten, maar hebb hem nu weer gevonden :D .

Bedankt voor de reactie, zal dit proberen en zal ook voor het voer kijken.

Verder heb ik nog wel even een vraagje, ik heb zo gevoel dat zei meer behoefte krijg aan speelgoed, omdat ze aan het hout rond haar spiegeltje begint te knagen(dit doet ze nog maar sinds kort). Het speelgoed moet natuurlijk opgehangen worden door met je hand in de kooi te komen, maar moet ik dit doen als ze niet meer paniekerig wordt? of kan ik dat meteen doen. Ik ben namelijk bang dat ze zich te pletter vliegt of iets breekt in de kooi.

En het scheurtje. Het lijkt alsof het vervelt aar het zit er al een tijdje het lijkt een beetje op een kras maar weet het niet zeker. Het kan zijn dat hij dit altijd al heeft gehad maar het viel me een paar weken geleden pas op, is dit scheurtje/krasje erg?

Parkieten-Freak

#3
Vogels hebben wel vaker een beetje oneffenheden om de snavel, het lijkt dan of het afbladderd. Dit is niet erg omdat een gezonde snavel (zeer langzaam) groeit.

Als het ophangen van speelgoed ernstige stress oplevert voor het vogeltje, zou ik hier nog even mee wachten totdat ze een klein beetje tammer is geworden. :)
Ik zou dan beginnen met klein speelgoed (een belletje bijvoorbeeld) om te voorkomen dat ze paniekerig wordt voor het nieuwe speeltje.