Lief..

Gestart door Cindy_Relax, januari 06, 2006, 18:35:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cindy_Relax

Hee,,

Mijn Parkietjes.. (vrouwtje en mannetje) Die deden aan het begin heel afstandelijk enz tegen mekaar..
Maar nou gaan ze elkaar hele tijd kusjes geven en elkaar schoonmaken enz..  :huh: (( Alleen als niemand het ziet..)), Niet dat ik het erg vind ofzo maar toch..

Is dit raar.. en wat betekent dit..

Greetz Cindy

esther

Hoi Cindy

Nee hoor dat is helemaal niet raar.
Waarschijnlijk moesten de parkietjes aan elkaar wennen.
Maar nu zijn het goede vriendjes geworden en gaan ze elkaars veren poetsen en snavelen (kusjes geven)
Ze vinden elkaar gewoon erg lief.

Groetjes Esther

Cindy_Relax

Tja..
Het is nou ook weer zo dat ze af en toe elkaar niet kunnen uitstaan.., naar elkaar pikken enz..  :o
Maar dat zal wel normaal zijn bij de beestjes..  :)
En ze maken ook steeds ruzie over wie op het schommetlje mag slapen..  :glare:
Hoe moet ik dat op lossen..
Een 2e schommeltje erbij doen ofso.. ( maar dan word het weer te vol..)
Hmm..

Nou ja

Greetz Cindy..

Sara

Toen ik een koppeltje had,(dus een mannetje en een popje) was er ook vaak ruzie over wie op de schommel sliep of op de hoogste stok of ruzie over de trosgierst enz..Ik heb dat toen gewoon een tijdje aangezien,maar toen het niet beterde kocht ik er precies hetzelfde schommeltje bij,hing ik nog een stok evenhoog als de hoogste en hingik telkens 2 slierten trosgierst en na een tijd sliepen ze toch gewoon bij elkaar.Dus dat werkte prima,na een tijdje was toen één schommel weer genoeg en gingen ze toch gewoon samenslapen.Dus het beste is misschien toch een schommel bij te kopen..

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

esther

Hoi Wendy.

Ik sluit me aan bij het bovenstaande antwoord.
Om "ruzie" te voorkomen kan je inderdaad alles dubbel aanschaffen dus zo ook 2 schommeltjes.

Heel normaal dat ze ook wel eens een beetje kibbelen en daarna weer lief tegen elkaar doen, ze laten gewoon merken dat ze het ergens niet mee eens zijn en daarna is het opgelost en zijn het weer even goede vriendjes.

Groetjes Esther



Cindy_Relax

CiteerHoi Wendy.

Ik sluit me aan bij het bovenstaande antwoord.
Om "ruzie" te voorkomen kan je inderdaad alles dubbel aanschaffen dus zo ook 2 schommeltjes.

Heel normaal dat ze ook wel eens een beetje kibbelen en daarna weer lief tegen elkaar doen, ze laten gewoon merken dat ze het ergens niet mee eens zijn en daarna is het opgelost en zijn het weer even goede vriendjes.

Groetjes Esther
[snapback]19369[/snapback]
Haha ja inderdaad..
Maar ik weet niet wie wendy is maargoed..  :lol:
Ik heb het nou tijdelijk opgelost door een stokje boven in de kooi te hangen..
Dat de ene op de schommel mag.. en de ander op het stokje..
Maar het is ook weer zo.. dat als ik de kooi s'middags afdek.. dan doet mijn vrouwtjes parkiet(Stár vet lief tegen mijn andere parkiet (Snowy, een mannetje)
En als de doek eraf is .. dan moet ze niks van hem weten.. :huh:
Best raar..

Maargoed..
Greetz Cindy..

esther

Oja sorry hoe ik nou weer op de naam Wendy kom :blink:

Zo te lezen hebben ze gewoon een geheime verhouding, nee hoor zonder gekheid
Ik heb ook geen idee waarom Stár dan ineens wel lief doet!

Groetjes Esther

thexfile

grappig...

moet zeggen dat had ik dus ook....

nu ben ik sinds ik parkieten heb dus heftig bezig met het bestuderen van het gedrag van de mijne en ik heb dit dus ook gezien....

wat mij zowizo opvald is wat ik dan noem "asosiaal gedrag"
hiermee bedoel ik dat een vogel 1 plaats klaimt ( meestal het hoogste pund in de kooid of een schommel ) en die dan als voor hem beschouwd en dit ook verdedigd.

ik zie bijv in wild gedrag dat je dit minder hebt omdat er simpelweg geen 1 plek is...

ik heb na een aantal experimenten met schommels en stokjes een "oplossing" bedacht.

de  schommel er uit , of even veel van schommels , spiegels etc....

ik heb ook mijn kooi zo ingedeeld dat de vogels wel afzonderlijk van elkaar kunnen gaan zitten , maar dat er dus geen "betere"plek in de kooi is en ze zich dus niet kunnen afzonderen , wat ik zie als ongezond en asosiaal gedrag , ze moeten immers samen leven in een tog vrij kleine ruimte als in de natuur....

van elke situatie is er wel een 2e in de kooi te vinden...

dit alles heeft gelijd tot minder aso vogels.
in de zin van dat ze niet meer zo materialistisch zijn wat betrefd welke plek / speeltje nu van hun is.... dus geen gevechten meer over de spiegels etc...

als een ander er voor zit acspetert de ander nu dat hij gewoon peg heeft en dat hij naar de soortgelijk lokatie kan gaan ergens anders in de kooi....

wat ik ook gemerkt heb is dat ( wat ik noem ) draai spiegels ( ronde dubble spiegels gezet in 2 ringen die 360 graden kunnen draaien ) het "samen spelen"bevorderen.

door zo een spiegel op te hangen op een plaats waar er 2 vogels van verschillende kanten bij kunnen zal je zien dat ze om en om er een draai aan geven en zo samen een rollen spel vormen...

dit alles lijd tot minder stres en een beter samenwerking tussen de vogels wat in mein ogen lijd tot een beter gemoedstoestand van de vogels.....

hoop dat je er wat aan hebt....


Cindy_Relax

#8
Hee..
Nou die spiegel weer ophangen laat ik maar zitten..
MIjn ene vogel ( Snowy) was daar zo aan gewend.. dat die mijn andere vogel géén aandacht meer gaat geven.. en dat lijd in ieder geval niet tot betere samenwerking..
juist het omgekeerde..
Dat vond ik wel jammer.. dus heb ik dat ding er maar uitgehaald..
En wat betreft hun gedrag..  :blink:
Ik kan er geen touw meer aan vast knopen  :P
Het ene moment lijken ze on afscheidelijk..
Het andere moment kunnen ze echt niet bij elkaar zijn..  :o
Hmm.. En mijn vogeltje die ik pas heb.. die klaimt inderdaad het schommeltje als haar plekje..
Snowy mag daar dan ook niet komen.., Alleen als ze voordietijd lekker geknuffelt enz hebben.. (( En dat doet Stár alleen als de kooi is afgedekt.!!) :mellow: Dat is toch niet normaal ofwel?!
Ik sta er werkelijk elke dag weer van te kijken hoe vreemd die beestjes eigenlijk zijn..

Maargoed.. Niemand is volmaakt..:P

Greetz Cindy..

thexfile

#9
wel zover ik het weet als leek zijnde is dat het normaal is in de zin van dat ik er over lees en ik het bij mijn vogels dus ook zie....

echter als je vogels ziet die buiten leven dan zie ik het dus niet... of minder...

maar dat schommel ding.... tja...
het zijn mijn dieren niet maar toen ik dat dus konstateerde is die schommel er per direct uit gegaan....

ik kwam er ook achter dat ze er de hele dag op zitten en soms zelsf 24 uur niet van af komen omdat ze bang zijn dat de ander er op gaat zitten....

ik zelf zie dit als ongezond gedrag in de zin van dat ik het gevoel heb dat ze zich afsluiten van de wereld om zich heen en ze zich zo in een isolement proberen te brengen....

als men dit bij mensne ziet gebeuren vind men dit ook niet "goed"....

verder zoals al vaker gezecht beschouw / en behandel de beetjes als kinderen van 5 jaar oud.... tenmiste dat doe ik en je ziet ook hetzlvde gedrag als bij zoort gelijke jonge dieren , of het nu katten vogels of mensne zijn...

jonge "dieren"zijn altijd speels en inovatief , proberen de omgeving om zich heen uit..... proberen veel dinge in hun omgeving te vormen in hun hoofd door ze fijziek in hun mond te pakken etc....

ze spelen spelletjes en proberen de grenzen op te zoeken van wat kan en wat mag.....

ze zijn gestimuleerd door veel dingen en hebben ook veel stimulatie nodig en reageren goed op felle en vooral primaire kleuren....

ook kan men in ze in een jong staduim meer bij brengen dan als ze al ouder worden......

en ja ik behandel ze als mijn kids....
dus als ik weg ga zeg ik waar ik heen ben wanner ik terug kom....
als iemand binnen komt introduceer ik de vogels aan de persoon etc....
ik praat geen "baby"taal ....
goede dinge worden beloond en stout zijn word bestraft met de 10 min regel (die somige ook wel kennen van "super nany ").....
ik zeg af en toe dat ik van ze hou en om ze geef....
geef ze verder alles wat ze nodig hebben.....

niet allen tijd met mij maar ook tijd voor hunzelf.....

enige wat ik er aan ondervind is dat ze vrij zelfstandig zijn....
in de zin van ze kunnen zich prima zonder mij vermaken al is bij mij zitten soms tog best fijn.....

denk als je dat doet dat ze goede worden....

wat ik zeg zelf zou ik willen dat ze wat meer aanhankelijk waren , maar das meer omdat ik nogal aanhankelijk kan zijn dus ja ik mis soms de lievde die ze wel aan elkaar geven maar niet aan mij.....

maar verder zijn het leuke vogels ...

wat betrefd die spiegel zou ik er dus een 2e bij hangen....
en na een tijdje gaat dat wel over dat ze allen maar geintreseerd zijn in de spiegel.... ze zijn gewoon verlegen net als mensne en na een tijdje hebben ze wel de moed om tegen elkaar te praten en elkaar aan te kijken.....

die oudsete van mij was in het begin ook niet achter die spiegel vandaan te krijgen en pikte elke spiegel in , maar das nu ook verleden tijd.....

na een tijdje is de "niewigheid"er af en dan word hun gedrag anders....

zelvde met vliegen , in het begin was dat verboden dus spannend en ja dan was het "hup de deur is open op naar de vrijheid" maar nu als de deur 20 min lang al open staat gaan ze soms nog niet naar buiten..... pas als ze zin hebben komen en gaan ze.....

denk dat het zo met alles gaat....

veel plezier verder

Cindy_Relax

#10
Tja..
maar het zit eigenlijk zo..
Mijn oudste vogel..(Snowy)..
Die heeft een jaar lang alleen gezeten..
en zit pas sinds een tijdje met een ander parkietje..
De tijd dat die alleen was zat die dus mét spiegel..
Dus ik heb die weggehaald.. omdat er een ander parkietje bij kwam..
Dus nou heeft die aandacht voor dat andere parkietje.
En wanneer ik dat spiegeltje er weer bij doe..  Dan gaat die weer de hele dag voor dat spiegeltje zitten..
En m'n andere parkiet gaat naar het schommeltje toe..
Maar ik kan mijn oudste parkiet ( Snowy)ook niet in de kamer laten vliegen..,Dan begint die andere(Stár) als een gek in de kooi te vliegen en te kwetteren..
Dus dan word Snowy ook meteen gek.. en kan ik snowy niet verder tam maken..
En het lijkt me ook weer geen goed idee om ze allebei in de aparte kooi te doen. omdat ze net aan elkaar gewent zijn..
Pff.. ik weet echt niet meer wat ik met ze moet.. haha

En als je tegen parkieten praat..
Zij verstaan toch niet wat je zegt..?
Misschien door de klanken.. als jij rustig tegen ze praat..
dan voelen ze zich op hun gemak.. heb ik gemerkt..
En zogauw je lawaai maakt.. worden zij ook onrustig..
Hmm..
Nou ja..

Ik ga maar verder op mijn ontdekkingstocht met m'n vogels..:P hahah

Greetz Cindy..

Ivm een duidelijkere leesbaarheid van jouw berichtje, heb ik de lange quote even weggehaald ;). Gr. Ingrid