Dominante Parkiet

Gestart door Stefan, januari 04, 2006, 10:05:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan

Wij hebben sinds een maand 2 parkietjes ( geslacht nog niet echt duidelijk ).
Wat wel duidelijk is dat er 1 parkiet duidelijk de baas en de leider is ! :angry:
Het is zelfs zo dat de baasparkiet al veel dikker staat dan de andere die duidelijk fijner is. ( ze hebben wel ELK hun schommel ELK een voederbak maw alles in het dubbel )  
Telkens dat ik de TAM procedure start door gierst in mijn hand te nemen en zo de kooi inga dan is het de baas parkiet die telkens op mijn vinger komt te zitten en de gierst opeet.  De andere parkiet heeft de kans niet om gierst te eten en als hij/zij toch probeert dan is het een pikken gevecht waardoor de fijne parkiet wegloopt en zo bang is en blijft !!! :(  :(
Het is ook zo dat die bange parkiet ook geen zin heeft om tam te worden ...
WAT DOEN WE AAN DIT PROBLEEM ??
Groetjes,

Hannes

Hallo,

Ik denk dat het dan beter is om de parkietjes een tijdje in verschillende
kooien te doen zodat je ze elk appart tam kunt maken.
En dan kan dat parkietje dat elke keer weggejaagt wordt ook even tot rust komen.


Gr Hannes

saskia roeffen

CiteerWij hebben sinds een maand 2 parkietjes ( geslacht nog niet echt duidelijk ).
Wat wel duidelijk is dat er 1 parkiet duidelijk de baas en de leider is ! :angry:
Het is zelfs zo dat de baasparkiet al veel dikker staat dan de andere die duidelijk fijner is. ( ze hebben wel ELK hun schommel ELK een voederbak maw alles in het dubbel ) 
Telkens dat ik de TAM procedure start door gierst in mijn hand te nemen en zo de kooi inga dan is het de baas parkiet die telkens op mijn vinger komt te zitten en de gierst opeet.  De andere parkiet heeft de kans niet om gierst te eten en als hij/zij toch probeert dan is het een pikken gevecht waardoor de fijne parkiet wegloopt en zo bang is en blijft !!! :(  :(
Het is ook zo dat die bange parkiet ook geen zin heeft om tam te worden ...
WAT DOEN WE AAN DIT PROBLEEM ??
Groetjes,
[snapback]19101[/snapback]

tja je kunt het beste inderdaad ze allebei appart tam maken als dat gelukt is dan moet je de vogels zo zetten dat ze elkaar zien en dan op een gegeven moment gaan ze naar elkaar fluiten en kunnen ze bij elkaar en dan kan er een onafscheidelijke vriendschap ontstaan

jeanphilippe

#3
saskai roeffen heeft een goeed idee stefan!!
ik doe het altijd met mijn kanaries als ze vechten, ik heb kweekkasten en daar kan ik tussenschotten(platen met gaten in waar ze niet door kunnen) in plaatsen zo worden ze aan elkaar gewoon. als ze dan contact zoeken en door de kotjes van het tussenschot kijken haal ik het er weet uit meestal gaat het beter als het niet gaat dan probeer ik het opnieuw!
het gaat ook met gewoon 2 kooien het heeft hetzelfde effect.
zorg er wel voor dat ze elkaar kunnen zien!

het kan ook met het geslacht te maken hebben(2 mannetjes maken rapper ruzie als 2 vroutjes)
plaats anders een foto van je parkietjes op het forum zodat wel kunnen zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn;-)
Foto's plaatsen mag, maar enkel ter verduidelijking van de vraag. Zie Forumregels Gr. Ingrid.
gr33tz, jp

Safrena

#4
Citeer....
het kan ook met het geslacht te maken hebben(2 mannetjes maken rapper ruzie als 2 vroutjes)
...
[snapback]19131[/snapback]
Hey jp

dit heeft niks met het geslacht te maken 2 mannetjes maken niet sneller ruzie dan popjes integendeel.
Dit heeft gewoon met het karkter van het parkietje te maken


Hey Stefan

Je kan het dominate parkietje iedere keer dat ie zo doet even een kwartiertje apart in de kooi zetten en helemaal negeren, en ondertussen met het andere parkietje bezig te zijn.
Doe dit iedere keer weer als ene parkietje weer een keertje zo dominant wil zijn.
het helpt echt ik heb ooit ook deze raad gehad en opgevolgd en zo de problemen tussen mijn twee meisjes opgelost ze zijn de beste vriendinnetjes

vele groetjes