Typisch Gedrag

Gestart door Kaat, januari 03, 2006, 11:45:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kaat

Ik heb net al wat rond zitten neuzen, maar kan er zo 1-2-3 niets van vinden:

Hebben wij 'n topic of deel waar typisch mannetjes-gedrag of vrouwtjes-gedrag staat beschreven?
En wat de ervaring van anderen zijn?!

Ik heb al 1,5 jaar een mannetje, "onze Jannes", en sinds 4 dagen 'n "hetje". Ik hoop dat 't een meisje is, vandaar dat ik overal over "zij" praat. Maar ik weet 't dus niet.
Het topic over de neusjes bij zeer jonge leeftijd, heb ik ook al toegepast, maar Chantal en ik vrezen voor 'n man....
Maar qua gedrag zegt Kim (de kweekster) dat 't goed 'n popje kan zijn. Nu heb ik her en der wel wat kreetjes gehoord van wat typisch popjes-gedrag is, maar ik mis eigenlijk 'n stuk ervaring-van-leden-deel daarover...

Hebben we wel zoiets en kan ik 't niet vinden? Of is het leuk om zo'n gedeelte op te starten?!

Kimz

Hey,
Ik zal proberen te vertellen hoe ik zie of het een pop of een mannetje is, op de kleur van de washuid na dan, veel mensen kijken hier als eerste naar en in het begin verschilt deze nogal. Ik kijk altijd naar het gedrag.

Poppen zijn over het algemeen wat 'schreeuwerig'. Ik denk dat dit is om hun nestje te beschermen voor als ze ooit jongen krijgen. Vaak bijten ze ook sneller als mannetjes, niet om gemeen te doen maar ook om de jongen te kunnen beschermen. Ik wil dan ook niet zeggen dat ze moeilijker tam te krijgen zijn als mannetjes, mijn eerste tamme was ook een pop(maar toen was ik nog heel jong en deed ik handschoenen aan hahaha). Als je er maar gewoon van jongs af aan mee bezig bent. Ik denk wel dat oudere poppen, vooral degene die al nestjes hebben gehad moeilijker tam te krijgen zijn.

Mannetjes zijn meestal heel nieuwsgierig, maarja dat zijn grasjes bijna altijd wel ;) . De oudere mannetjes in mijn voliere zullen met eten(uit mijn hand) eerder naar me toe komen als de vrouwtjes. Die doen hun mannetje meestal een beetje na.

Als ik een nestje met jonkies heb, ben ik er meestal iedere dag even mee bezig. Soms neem ik ze allemaal mee naar de kamer, zet ze op tafel en hou mijn hand erboven, degene die schreeuwend probeert te pikken is meestal een pop. De mannetjes komen denk ik eerder bij me zitten om eens te bekijken wat ik allemaal aan het doen ben  :lol:

Hopenlijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd. Maar misschien zijn er mensen die het heel anders bekijken. Vragen en toevoegingen zijn welkom.

Groetjes, Kim

veronika

#2
wat wel  ook een gedrag voor een vroutje is (heb ik gemerkt bij mijn parkietje) dat ze vaak aan de touwtjes bijten    :blush:

Chantalleke

Klopt helemaal veronika. En niet alleen aan touwtjes, ook takjes, stukjes papier, je haren....niets is veilig meer. Sisaltouw of Henneptouw  (gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt) is echt leuk speelgoed voor je parkietje.

Vrouwtjes zijn inderdaad zoals Kimz zegt 'schreeuweriger'. Ze hebben soms echt een kattig gedrag. Ze zijn wat pikkeriger dan mannetjes en als ze bijten bijten ze vaak harder door dan mannetjes.

Omdat het neusdopje van Guusje toch wel heel erg paarsig is dacht ik dus dat ze misschien geen popje is. Maar ja, bij Billy was haar neusje toen ze heeeeel jong was ook lichtpaars, maar dat werd al heel snel lichtblauw met wit rond de neusgaatjes. En dus door haar gedrag begonnen we al heel snel te twijfelen of Billy toch niet stiekem een popje was. Ik denk dat je dus wel snel genoeg aan Guusje kan merken of ze nu een meisje of een jongentje is  ;)

Groetjes
Chantal

Kaat

Ik ben reuze benieuwd, maar weet 't nog steeds niet wat ik ervan moet denken!
Jan pikt ook overal aan, vooral sislatouw vind hij geweldig. Hij heeft ook in 't verleden al 'n aantal stukjes uit m'n haar gebeten (dan liep ik weer met 'n antenne op m'n kop...).

Bij Guusje kan ik 't nog niet zeggen. Ze pikt wel, maar of 't nu meer is dan "normaal"?!? Jan pikt overal erger aan, moet ik zeggen.
Wat ze wel doet, is mopperen tijdens 't vliegen. Als 't niet meezit ofzo, dan maakt ze zo'n moppergeluidje, heel zachtjes (en erg lief overigens!).

De tijd zal 't leren!!  ;)

Kimz

Tja, ik heb ook ooit een (volwassen) mannetje gehad die alles molde wat ie tegenkwam haha, en spiegels vond ie ook geweldig. Het ligt denk ik ook wel een beetje aan het karakter.

thexfile

dat vrouwtjes bijten kan ik hartig over mee praten...

mijn overlden kiwi was heeeeeel erg....
het grappige is ook ze doen het voor de lol...
ze bijten je kij hard op de gevelige plekken....

nu heb ik al een ander en volgens mij is dat dus ook een vrouwtje maar die bijt lang zo hard nie....

kiwie gaf echt tatoes... ze beet zo hard en diep dat je gewoon rode puntjes zag van onderhuidse bloedingen....

en nogmaals dat dat deed ze voor de lol.... gewoon als ze op je vinger zat WAM kijhard in je vinger....

en wat betrefd dat touw.... nou inderdaad dat doet die van mij ook , maar mijn mannetje die aapt dat gewoon na...

wat ik wel heb gemerkt is dat mijn vrouwtje slimmer is....

vb. ik heb een natuur touw met kralen er op...
dat zit goed vast geknoopt.
maar als je even niet kijkt zie je soms het vrouwtje naar de koop happen en ze probeerd gewoon de knoop er uit te trekken...

als je dan kijkt dan kijkt ze zo om haar heen van "la la ik doe niets " en als je dan wegdraaid dan gaat ze weer aan de gang....

dacht 1e dat het naar de pluisjes aan het happen was , maar naar meer bestuderen , ( zelfs met een verekijker van een afstand ) zie je gewoon dat ze de knoop er uit trekt....

en ja dat mannetje is zo slim nie....

weet nu niet of vrouwtjes echt slimmer zijn , maar de mijne wel....