Ontsmetten voer-/drinkbakjes

Gestart door Ingrid, april 23, 2005, 12:34:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

gillian


Dick uit Aruba

Goh, wat een diskussie!

Dettol is prima om te "ontsmetten" rond de kooi. De vloer dweilen en de kooi of volière afsoppen en dergelijke.

Zelf gebruik ik tegenwoordig ronde roestvrijstalen drinkbakjes. Deze hebben geen hoekjes en dergelijk, dus ik kan overal goed bij. Je zou ze zelfs (ik doe dat niet) kunnen uitkoken of in de vaatwasmachine stoppen. Persoonlijk denk ik dat een beetje afwasmiddel en goed warm water voldoende is. Zelf wil ik altijd wel de nadruk op het afspoelen met warm water zetten.

Een drinkflesje (plastic) zou ik zelf nooit gebruiken, maar zou het door ruimtegebrek of iets dergelijks toch moeten, dan zou ik een NIET doorzichtig flesje nemen. Algen en dergelijke zijn gek op licht en groeien daardoor veel sneller.  Verscheidene malen ben ik tegengekomen dan niet doorzichtige flesjes veel beter zijn. Glas is natuurlijk ideaal, maar moeilijker te krijgen. Het is precies zoals eerder gezegd: plastic is poreus, glas niet. Dus...

Kortom: als een persoon (terecht) bezorgd is over de hygiëne van de drink- en voederbakjes, zou ik als advies willen geven: koop roestvrijstaal! Het is duurder maar naar mijn inziens veel hygiënischer.

Dick.

helma

Hoihoi,

Ik maak elke ochtend het drinkflesje schoon met een flessenborsteltje (bij blokker te koop voor € 0,99).
Daarna pak ik een schone theedoek en rol deze vanaf één van de punten tot zo'n formaat dat het helemaal in het drinkflesje kan.
Vervolgens goed ronddraaien tot het flesje helemaal droog is.
En het ziet er weer uit als nieuw.

(nog even iets over bijv. algengroei in het drinkflesje: dit kun je voelen!!
Als je met je vinger langs de binnenkant van het drinkflesje gaat voelt het een beetje glibberig aan)

Groetjes
Helma.

Appie

ik gebruik  dettol om het te onstmetten
dettol is een anti-bacterieel spul het ruik ook lekker.
heeeft het nadelen voor mijn parkiet.

[verwijderd door de admin]

Parkieten-Freak

Appie, heb je het topic wel doorgelezen?
Er staat namelijk een heel stuk in over Dettol :?

Onder andere dit:

Citaat van: Parkieten-Freak op april 23, 2005, 13:41:25
Bacteriedodende en bacteriostatische middelen zijn bijna altijd min of meer giftig. Dat moet ook wel, want anders zouden bacterien niet gedood of geremd worden in de groei.
Op zich is Dettol een goed ontsmettend middel, niks mis mee.
Maar de vraag is hier: moet je het toepassen om drinkbakjes van kooivogels mee te ontsmetten?
Kijk, je moet het voordeel afzetten tegen het nadeel. Als je vogel een besmettelijk ziekte zou hebben, en je wilt of moet alles eens een keer grondig schoonmaken, dan zeg ik ja.
Heb je een grote voliere, waarin een ziekte is uitgebroken? Dan zeg ik ook ja.
Wil je het bij 1 of 2 "huiskamer" parkieten doen voor thuishygiene? Dan zeg ik nee.
De beste preventie voor het voorkomen in ziektes ligt niet in het nodeloos toepassen van ontsmettingsmiddelen, maar in elke dag drinkwater verversen en minimaal 1 x per week de drinkbakjes heel goed reinigen met een gewoon sopje en vervolgens laten drogen.
Met name dit laatste is belangrijk, omdat in een vochtig milieu bacterien zich gemakkelijker kunnen vermeerderen dan in een "droog" milieu
Vocht is namelijk een prefecte voedingsbodem voor bacterien.
Vandaar mijn advies om 2 drinkfonteintjes te nemen.

Persoonlijk vind ik Phenol bevattende producten obsoleet.
Phenol vormt voor mensen die er regelmatig mee werken namelijk nog een risico.
Niet alleen irritatie van huid en ogen, maar het staat ook nog geboekt als kankerverwekkend: Phenol  kan namelijk het menselijk DNA beschadigen.


Ingrid

Dat niet alleen....de oorspronkelijke vraag was of het verstandig is om Dettol te gebruiken  :?.

Ik lees minimaal 1x per week schoonmaken met een sopje?? Ik persoonlijk vind dat veel  te weinig. De drink- en voerbakjes krijgen hier dagelijks een schoonmaakbeurt met sop. Voor de duidelijkheid: ik wilde daarnaast gewoon 1x per maand de bakjes ontsmetten, maar dat is meer mijn eigen idee dat het dan pas echt goed schoon wordt. Qua hygiëne kan ik een miep zijn, niet alleen mbt mijn vogels ;).

Gr. Ingrid