Catharina parkieten, normaal gedrag?

Gestart door Niekje321, september 09, 2021, 17:50:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niekje321

Ik heb sinds drie weken een bewezen koppeltje Catharina's.
Ze zitten in een zeer ruime kamervoliere, een brede.
Deze staat binnen.
Bij de vorige eigenaar zaten ze in een buitenvolière.

Nu viel mij op dat ze bij mij thuis alleen bovenin verblijven in de kamervoliere.
Ze kijken niet om naar trosgierst, eivoer of grit.
Het voer en water had ik daarom wat hoger gehangen en daar aten/dronken ze wel van.

Maar ze raken dus het andere niet aan en blijven bovenin rondhangen.
Omdat ik weet dat ze eivoer en grit ook nodig hebben, heb ik vandaag het water en voer naast de andere bakjes gehangen,  zodat alles bij elkaar hangt.
Het hangt wat lager,  maar niet mega laag.
Nu maar hopen dat het werkt en ze ook gaan eten van de trosgierst en eivoer/grit.

Komt er per ongeluk één op de grond dan is er bij beide paniek.
Maar verder zijn ze super rustig, kwetteren wat en soms een meningsverschilletje met elkaar.

Heb ik het zo goed gedaan?
En hoe belangrijk is trosgierst, eivoer en grit?
Er hangt ook sepia in, zo'n rood pikblok en een pikblok van grit/mineralen.



kletskousje

#1
Ik heb geen ervaring met zulke vogels maar heb zelf grasparkieten. Ik kan mij voorstellen dat de vogels nog erg moeten wennen aan de nieuwe situatie. Ze zaten buiten en zijn waarschijnlijk aan alle indrukken die ze in huis krijgen niet gewend. Misschien nog even wat geduld wat het wennen aan de kooi betreft. Dat ze niet naar de bodem gaan kan zijn omdat ze zich, nog niet, veilig genoeg vinden om daar heen te gaan. Vogels zijn prooidieren dus die zitten het liefst lekker hoog, weg van het andere gevaar. Dat gevaar dreigt voor hun nu waarschijnlijk omdat ze nog niet gewend zijn aan de binnenprikkels. Wat betreft trosgierst is dat geen must vermoed ik, geef hier dan ook niet te veel van.  Grit en maagkiezel zijn wel heel belangrijk om te krijgen, hier zitten alle benodigde mineralen in en maagkiezel is voor het vermalen van het voedsel. Verder kan ik je niet meer vertellen, wellicht dat er hier ook catharina eigenaren zitten die er meer verstand van hebben. Ik vermoed dat je met deze info wel een eind uit de voeten kunt. Succes en veel plezier met de vogels.