een stabiele thuisbasis gezocht voor Pip (mannetje van 8 a 9 maanden oud)

Gestart door Reiger, augustus 25, 2021, 19:47:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reiger

Beste leden,

Wij zoeken een huis voor ons lieve vogeltje Pip (een mannetje). Hij is nu ongeveer 8 a 9 maanden oud. We hebben hem handtam en gekortwiekt gekregen. We waren gelijk verliefd op Pip, hij is nieuwsgierig, ondernemend en vrolijk. Pip zelf was vooral verliefd op ons popje Lootje dus megatam hebben we hem (nog) niet gekregen. Lootje was helaas ziek (dat vermoeden hadden we vanaf het begin, maar de kweker dacht dat het eenzaamheid was), werd ook na verschillende kuren niet meer beter, en hebben we moeten laten inslapen vlak voor de zomervakantie. Het plan was om na de zomervakantie een nieuw popje erbij te kopen voor Pip want Pip is echt gesteld op gezelligheid en een maatje, maar in de tussentijd is gebleken dat onze dochter (die zich de laatste maanden heel energieloos en ellendig voelde) huisstofmijtallergie heeft. Het houden van vogels wordt sterk afgeraden.

Pip heeft een roerige zomervakantie gehad: eerst is zijn maatje overleden, toen gingen wij 4 weken op vakantie en ging hij naar de buren en in de tussentijd heeft hij ook nog eens leren vliegen (wat niet direct helemaal soepel ging, maar inmiddels wel). Hij is sinds deze vakantie wel veranderd/minder tam dan toen hij gekortwiekt was, maar dat is logisch gezien deze roerige tijd. Hij komt nog steeds op je hand zitten als je iets lekkers voor hem hebt, en (meestal!) ook als hij weet dat in zijn kooitje moet, maar vliegt ook graag voor je weg/komt niet uit zichzelf naar je toe. Ik heb de goede hoop dat dit wel komt als hij in rustiger vaarwater terecht komt en bij een baasje dat hem voldoende aandacht geeft. En dat laatste zouden wij hem met alle liefde hebben gegeven, maar dat lukt dus niet vanwege de allergie van mijn dochter.

Wie o wie denkt een stabiele thuisbasis voor onze energieke Pip te hebben? Een plekje waar hij gezelligheid en entertainment/aandacht krijgt, van zijn baasje en/of van zijn kameraadje?

Wij wonen in de omgeving van Den Haag.


Budgeridoo


Reiger

Het klinkt wel als een hele goede match! Hoe oud is uw parkiet en is het een mannetje of vrouwtje? Onze Pip was ook erg dominant naar ons zieke andere vogeltje. Ons andere vogeltje irriteerde zich aan Pip, maar Pip werd volgens mij ook gek van die passieve houding .. Ik snapte ze allebei😀.

Ik ga erover nadenken. ZuidOost Friesland is wel echt heel ver rijden vanuit Den Haag, en ik had mijn dochtertje (die in tranen was bij t nieuws dat ook Pip nu weg moet) beloofd dat we een thuis voor hem zouden zoeken waar we nog eens op bezoek zouden kunnen komen. Maar ja, ook dat het een fijn en goed thuis zou zijn. En tot nu toe geen andere reacties binnen gekomen....

Maar nog een belangrijke vraag, misschien dat een andere lezer hier antwoord op heeft: onze kweker heeft ooit gezegd dat een handtamme parkiet nooit in een volière kan worden geplaatst omdat handtamme parkiet zwakker zijn dan volière parkieten? Klopt dat? Zelf heb ik t idee dat Pip sterk en gezond is en dus wel iets aan kan...heel anders dan onze eerdere parkiet...en van in zijn kooitje zitten wordt hij na een half uur al onrustig...

Budgeridoo

Beste Reiger, ik lees uw bericht nu pas. Mijn eenzame mannelijke grasparkiet is ongeveer 5 jaar oud, en hij is zeer levendig. Ook hij is een 'opvangparkiet'. Hij zat bij de vorige eigenaar in zijn eentje in een klein kooitje.

Het opvallende was dat hij destijds meteen de Harrison's pellets begon te eten, terwijl zijn eigen voer in een bakje naast de pellets stond. Kennelijk vond hij dat gezonde eten lekkerder.  ;)
Zelf heb ik ook diverse andere tamme parkieten gehad, die eerst door de hele kamer los vlogen, en later in de volière zijn gezet. Dat leverde geen probleem op.

Ik stel het op prijs dat u erover nadenkt, en ik begrijp de gevoelens van uw dochtertje heel goed.  :)
Pip mag hier eventueel ook 'op proef' komen wonen.

Het is inderdaad een heel eind rijden, maar om bepaalde redenen is het niet verstandig dat ik een heel eind rijd. Dat durf ik niet eens meer.   ;)
Kijk maar: https://www.youtube.com/watch?v=3RjO5f2Eozs

Budgeridoo

Omdat het plaatsen van foto's momenteel niet lukt (er wordt aan gewerkt), geef ik u (Reiger) de link naar een video waarop de volière is te zien.  :)

https://www.youtube.com/watch?v=z07aqHZGLmI