ideale stelletje is dat misschien niet... Vragen

Gestart door Johnhuff, juli 08, 2021, 22:09:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johnhuff

Wij hebben sinds november vorig jaar een handtamme parkiet (Jip) gekocht in een winkel. Ze hadden hem/haar gekortwiekt en in de winkel bij de kassa gehouden en handtam gemaakt. We hadden tot voor kort het idee dat Jip een vrouwtje was. Niet duidelijk te zien.
Een maand geleden hebben we een parkiet erbij gekocht (Jack) omdat we lazen dat dat toch wel fijn voor ze is. Die was niet tam, niet gekortwiekt en een mannetje. Twee kooien tegen elkaar zodat ze aan elkaar konden wennen. Na een week of 2 konden ze in een kooi.
Maar we hebben grote twijfels over hoe het nu gaat:
Jack lijkt heel nieuwsgierig naar alles wat Jip doet, dus zoekt Jip op, maar Jip lijkt zich de hele tijd opgejaagd te voelen. Vliegt dan rusteloos door de kooi heen met Jack achter zich aan. En ze kan hem echt proberen te pikken.
Jip vloog elke dag al door het huis regelmatig, en nu leek het steeds alsof ze naar het deurtje kwam en riep: haal me hier uit!!!
Als ze dan beide rondvliegen, komt Jack achter Jip aan en dat lijkt nieuwsgierigheid, omdat Jip al gewend en tam is en Jack niet. Hij wil dicht bij haar blijven. Jip reageert dan ook heel aanvallend naar Jack als hij in de buurt komt.
Ze maken veel herrie, ook Jip maakt meer herrie (fluiten en schreeuwen) dan toen ze alleen was.

Daarbij komt het ook nog dat het nu lijkt alsof Jip toch een mannetje is omdat de neusdop blauw lijkt te worden.

We kunnen Jack nog terugbrengen naar de winkel als het niet gaat.
Jack wordt langzamerhand wat tam. Hij eet uit mijn hand, komt ook op me vliegen als ze er uit zijn. Maar vooral omdat Jip dan al op mijn schouder zit.

Er zijn gelukkig ook momenten dat ze wel samen stilletjes in de kooi zitten en ook snavelen ze zo nu en dan, hoewel Jip dan opeens ook hard gaan beginnen te pikken naar Jack.

Mijn vrouw, die het meest thuis is, vindt het ondertussen maar niks al dat gekrijs en geruzie in de kooi. Jip lijkt dus af en toe wanhopig tegen het deurtje geplakt te zeggen: Help, haal me eruit! En als ze, of dus hij, eruit mag vliegt ze ook de hele tijd naar mijn vrouw om op haar te zitten, maar dat lijkt ook haast iets dominants.
Het liefst zou ze de vogels wegbrengen. maar ik ben benieuwd of jullie hier op een of andere manier een verklaring kunnen geven voor het gedrag van deze twee parkieten.

Als er nog vragen zijn hoor ik het!
Alvast dank voor reactie

kletskousje

#1
Als ik het goed begrijp hebben jullie Jip sinds vorig jaar november en ook toen was ze het meest aan mensen gewend geraakt omdat ze haar tam wilde maken en om die reden ook gekortwiekt. Jip ziet naar alle waarschijnlijk op dit moment jullie meer als soortgenoot dan jack. Ze zullen meer tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen. Je zou kunnen proberen ze toch nog tijdelijk te scheiden met de kooien tegen elkaar of in ieder geval zodanig dat ze elkaar kunnen zien en contact maken en buiten de kooi samen laten evt. Zo zou ik het proberen. Je kan ook proberen de hele inrichting van de kooi veranderen en ze dan later weer bij elkaar zetten. Jip verdedigd ook haar kooi waarschijnlijk. Jip is zeker weten wel een vrouwtje. mannetjes hebben wel een blauwe neusdop maar die hebben ze al veel vroeger en aangezien Jip minimaal al 9 maanden bij jullie is lijkt mij het in ieder geval onwaarschijnlijk dat ze een man is. De neusdop van een Vrouwtjes(popjes) verkleuren wanneer zij broeds worden naar bruinig en ook de structuur is dan wat ruwer. Na die periode kan de neusdop weer verkleuren naar wittig/blauw. Ik heb zelf ook een popje waarbij dat gebeurt. Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat de rust weer terugkeert. Overigens kunnen twee mannen parkieten over het algemeen goed bij elkaar, 2 popjes juist meestal niet.

Sonja

Heb je misschien een duidelijke foto van de neusdop van beide parkietjes?