Groenwangparkiet valt specefieke personen aan

Gestart door Josian, juni 03, 2021, 17:18:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Josian

Hallo allemaal,

Ik heb een groenwangparkiet van ongeveer een jaar oud, hij is heel erg rustig tegenover mijzelf en mijn vader en heel af en toe wat happerig. Echter is hij extreem agressief tegenover mijn broertje, hij heeft verder nooit contact gehad met mijn parkiet omdat hij altijd een angst voor hem heeft gehad. Deze angst wilden we sinds een tijdje overkomen maar mijn groenwangparkiet blijft hem maar aanvallen, het gaat zelfs zo ver dat hij naar mijn broertje toe vliegt om hem te bijten.
Heeft iemand tips om dit af te leren en hoe ik mijn broertje goed kennis kan laten maken met mijn parkiet zonder dat hij het gevoel heeft dat hij gebeten gaat worden?
Alvast bedankt voor de hulp
Josian

kletskousje

hallo Josian, Ik ken de groenwangparkiet zelf niet, niet qua gedrag enzo. Ik begrijp dat jullie situatie vervelend is en het liefst natuurlijk ziet dan er onderling harmonie is. Ik wil een poging wagen met je mee te denken. Als ik het goed begrip ben jij zijn verzorger en ziet hij jou als zijn maatje waarschijnlijk en je broertje misschien als een soort "indringer". De angst van je broertje heeft hij door want zoals ik het zie heeft hij succes met zijn bijtgedrag. De angst van jouw broertje bevestigd ook nog eens het "succes". Misschien een idee om je broertje wat meer bij de verzorging te betrekken op een "veilige" manier. Wanneer de vogel in zijn kooi zit. Laat hem contact met de vogel maken, waar jij bij bent, door vaker bij zijn kooi te zijn en tegen hem te praten ofzo. Als je broertje dat niet meer eng vind dan steeds met kleine stapjes meer contact maken door hem wat lekkers aan de vogel te geven terwijl die nog in de kooi zit. Op deze manier steeds meer kleine stapjes doen zodat ze aan elkaar vertrouwd worden. Geen idee of dat nog gaat lukken wat de vogel betreft want die heeft nu aangeleerd gedrag. Jullie kunnen  toch op deze manier misschien de cirkel doorbreken. Hopelijk kan je hier iets mee, heel veel succes :).

Sonja

Ik sluit me aan bij het berichtje van Kletskousje.
De parkiet merkt dat zijn gedrag "werkt", dus daarom blijft hij het herhalen.

Wil je een gedragsverandering krijgen, dan is het belangrijk dat je negatief gedrag (het bijten) negeert, en positief gedrag (niet bijten) beloont.
Dat belonen kan met lieve woordjes bijvoorbeeld.

Je kunt ook proberen met iets wat hij heel erg lekker vindt, een lange stengel trosgierst of zo, je broertje en de parkiet aan elkaar te laten wennen.
Het stuk trosgierst geleidelijk aan steeds een beetje korter maken, zo wennen de parkiet en je broertje geleidelijk aan aan elkaar.
En de parkiet doet positieve ervaringen op met je broertje, en zo zal hij geleidelijk aan merken dat hij toch best wel meevalt. ;)

Het is wel iets van een lange adem meestal, zeg ik er alvast bij.
Maar de aanhouder wint. ;)

Aangeleerd gedrag kun je ombuigen, is mijn eigen ervaring.
Met liefde, geduld én consequent zijn kun je zo ontzettend veel bereiken.....!

Succes.