Twee nestjes vlak achter elkaar

Gestart door MattijsFranken, maart 28, 2021, 14:26:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MattijsFranken

Beste medeparkietenliefhebbers.
Bij deze de volgende vraag. Mijn koppeltje begon op 31 januari met een eerste nestje. Uiteindelijk 7 eieren gelegd. Er is een eitje vanuit gekomen met als resultaat een prachtig jong. Nu is dat jonkie weg. Op de dag dat de jonge parkiet weg ging (14 maart) zat vader na een half uur van vertrek van het jonge vogeltje al weer op mamma, en sinds 26 maart heeft moeder al weer haar volgende ei gelegd. Het lijkt me erg snel twee nestjes na elkaar en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen dat nestjes zo snel achter elkaar komen. Ik wil niet dat de moeder uitgeput raakt. We bevorderen verder niks, het is een puur natuurlijk proces.  Ik wil eigenlijk ook niet de vogels uit elkaar halen.  Hopelijk heeft iemand advies voor me?

Kleintjes

Nestmogelijkheid weghalen is 1 optie. Is ten zeerste aan te raden - vooral zo vroeg in 't jaar. 't Broedseizoen begint nu pas ongeveer, als 't warmer is buiten en meer licht.
Eitjes weghalen kan, hoewel dit bij sommige poppen daartoe kan leiden dat ze blijven leggen en zichzelf zo uitputten.

Hoe zitten ze normaal: Binnen of buiten? Indien binnen, zou de kooi anders ingericht kunnen worden, dit kan ook wel eens helpen - ze hebben 't dan te druk met herontdekken van hun huisje. Of dat buiten ook lukt weet ik niet, buitenvoliere's hebben meestal 'n "vaste" inrichting die niet zo makkelijk te veranderen is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

MattijsFranken

Ze zitten binnen. Ik kan de kooi eens anders inrichten, maar het popje zit nu in de lefgase. Vanavond is het tweede ei gelegd. Kan ik dit niet beter doen als ze nu klaar is met deze serie eieren en dan als ze uitgebroed zijn de kooiinrichting veranderen?

kletskousje

Ik kan je geen concreet advies geven wat het eieren leggen betreft. Het lijkt mij inderdaad vermoeiend voor je parkiet. Wanneer je de inrichting van de kooi gaat veranderen is het inderdaad wel ten zeerste aan te raden alle broedgelegenheden weg te halen uit de kooi. dat wil zeggen ook alle speeltjes /huisjes en  tentjes huisjes e.d waar ze op of in kunnen gaan zitten weghalen. Het komt niet zo snel voor dat ze dan eieren legt. Zo zijn er meerdere tips om broedgedrag tegen te gaan online te vinden, zoals bijvoorbeeld de dagen kort te houden etc...  Succes .