Een Merkwaardig Volièrebewonertje

Gestart door Sara, december 20, 2005, 21:16:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sara

Hallo allemaal,

Daarjuist deed ik een erg merkwaardige ontdekking.Ik ga normaal nooit zo laat nog naar m'n buitenvolière in de garage kijken maar deze keer deed ik het per toeval toch.Toen ik voor de volière stond trof ik niet alleen Luka,Pina en Noah in de volière maar ook Miep de muis,zo zal ik haar maar noemen.Er zat gewoon een muis helemaal vanboven op de zitstok te eten van het bakje voer,en de grasparkietjes zaten op diezelfde stok gewoon toe te kijken alsof die muis één van hen is.Nu weet ik meteen waarom,als ik de grasparkietjes na school eten ga geven,ze als gekken op dat voer af komen en beginnen te eten alsof hun leven er van af hangt.S'avonds komt er namelijk ééne hun voerbakje leeg eten.
Ik ga morgen op onderzoek uit of er gaten of enkele wegen zijn waarlangs die muis in de volière kwam want toen ik daar stond,schrok de muis en ze was zo weer uit de volière ik zag zo nog weg rennen.Kan ik er iets aan doen dat dat voer toch niet zo aanlokkelijk is voor muizen of kan dit erg kwaad?

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Parkieten-Freak

Ow..... dit lijkt me eigenlijk typisch een vraag voor de volierebezitters onder ons, ik heb helaas weinig kaas van zowel muizen als volieres gegeten.
Ik weet alleen dat muizen op het voer afkomen, en dat ze zich door de kleinste gaatjes kunnen wurmen.....
Wie weet raad?


Carla

Ik heb ,voor zover ik weet , geen last van muizen. De bodum van de voliere is afgesloten en er is gewerkt met een heel fijne draadopening. Ik weet sat muizen zich vaak een weg durven te graven via de bodum van de kooi. Bij mij ligt er een laag beton op de bodum .

Sara

Ik weet nu waar de muizen door kunnen..Ik heb in het midden van de volière een rechte  opening waar ik,als de vogels ooit zouden moeten geschieden worden,een plaat door kan schuiven zodat de volière in de helft gedeelt is.Waarschijnlijk kwam die muis daarlangs binnen.Ik zal dat dus moeten toemaken :)
Kunnen die muizen mijn grasparkieten iets doen of komen ze alleen van hun voer eten?

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Ingrid

Hoi baasje van Arno,

Uit een artikel van Pakara.nl geplukt:
Vectoren (ziekteoverdragers) zoals muggen, muizen, wilde vogels en dergelijke dienen bestreden te worden. Muizen worden het best bestreden door de vogels een beperkte hoeveelheid voedsel te geven zodat 's avonds al het voer op is en er enkel nog muizengif is waar uw vogels natuurlijk niet bij kunnen. De onrust die muizen veroorzaken, kan beperkt worden door het laten branden van een klein lampje, waardoor de vogels hun slaapplaats beter vinden na het opschrikken.

Of de muizen je parkieten iets aan kunnen doen weet ik niet, maar dat ze ziekten kunnen overdragen dus wel.

Groetjes, Ingrid

Sara

Oké,vergif leggen lijkt me niet echt een goed idéé aangezien we een klein hondje hebben die daar nog wel eens aan zou durven zitten.De 3grasparkietjes blijven een nachtje binnen en de hond ook en we gaan al het voer wat opruimen en een muizenval plaatsen zodat er alleen kaas is om te eten en dan zullen we de muis deze nacht wel kunnen vangen..Ik vind het wel een beetje zielig maar het is en blijft een ambetant diertje dat ziektes voort brengt..Is het eigenlijk normaal dat m'n grasparkietjes niet op die muis reageerde terwijl die eigenlijk zomaar op hun 'terrertorium' was?Precies of de grasparkietjes kenden die muis al jaren als hun beste vriendje :)

Groetjes
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes