Mijn vogel verliest slagpennen en kan niet meer vliegen.

Gestart door Daantje.O, maart 03, 2021, 09:30:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daantje.O

Hallo allemaal ik heb jullie hulp nodig. Mijn parkiet heeft altijd redelijk goed kunnen vliegen en heeft gewoon mooie slagpennen gehad. Ik weet niet precies hoe oud mijn parkietje is maar ik gok zo'n 3 maanden en misschien iets ouder. Ik heb hem gister even laten vliegen zoals iedere dag maar dat ging redelijk goed, wel iets minder dan normaal maar met de veren was nog niks mis.

Toen ik vanochtend wakker werd en naar hem toe ging zag ik dat haar slagpennen flink zin uitgevallen ze lijkt wel kortgewiekt! Hij heeft helemaal geen pennen meer aan zijn veren!! Ik weet echt niet wat ik moet doen? Kan het gewoon rui zijn of misschien een ziekte? Ik ga wel even extra opletten of ze nog goed eet en drinkt maar ik verwacht van wel. Hij speelt nooit zo veel ook nooit gedaan maar hij doet het niet minder dan normaal. Ook zit er geen bloed aan de pennen of aan de vleugels. Hij viel deze ochtend wel zo'n 8keer op de grond tijdens het vliegen.

Ook heeft mijn vogeltje veel stres als hij los mag vliegen hij heeft dan hele waterige urine en ook soms natte poep, zou het daardoor komen?

Kan iemand me helpen!!


Kleintjes

Veel vogels zijn nu of binnenkort in de rui, voorjaar komt er aan - tijd om fris en blits 't nieuwe seizoen in te gaan. gezien je kleine vriendje ongeveer 3 maanden is, is hij in de jeugdrui - dat is de eerste rui waar vogels doorheen gaan, ze wisselen hun babytruitje voor volwassen pakje, zeg maar.

Ik snap helaas niet helemaal wat je bedoelt met: Geen pennen aan zijn veren. - Bedoel je dat de pennen (dus de stiften / stokjes van de veren) zijn afgeknaagd / kapot? Als dat zo is, dan kan dat duiden op verveling, stress, of ander onderliggend probleem.

Natte poepjes komt meestal door 't eten van verse groenten of fruit, dit is dan vaak ook weer snel weg. Is dit echter zonder duidelijke oorzaak, dan zou ik de dieren arts, danwel vogel arts raadplegen (de laatste heeft de voorkeur).

Dat de veren uitvallen en de poepjes waterig zijn, hangt normaal niet samen. Wel kan rui stress veroorzaken doordat de nieuwe pennen nogal kunnen jeuken (stekeltjes met 'n vliesje er om, dat ze zelf eraf moeten halen door te poetsen of krabben).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses