Chicka. Man of pop.

Gestart door Gert 78, februari 16, 2021, 20:42:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gert 78

Goedenavond,

Wij hebben reeds 2.5 jaar de parkiet Chicka. Wij twijfelen of het een man of een pop is. Boven de snavel is niet  fel blauw maar ook niet bruin. Ik hoop dat er hier kenners zijn die het wel kunnen zien obv de bijgevoegde fotos?

Bedank alvast!
Gert

kletskousje

#1
Mijn eerste indruk zou ik zeggen een popje(vrouwtje) Een mannendop is echter helemaal blauw. Echter kunnen er ook andere factoren meespelen dat de neusdop een 'andere" kleur vertoond dan normaliter zoals bijv. ziekte of iets dergelijks. Misschien kan het ook aan de  kleurslag van de parkiet liggen maar daar ben ik niet in Thuis. Er zijn vast anderen die je hier iets over kunnen zeggen. Veranderd de neusdop wel eens? Een popje met een blauw/wit neusdop verkleurt onder invloed van hormonen tijdens het paarseizoen nl om vervolgens weer terug te keren naar blauw/wit. Hoe is het gedrag, wat eet ze qua zaden, groente , krachtvoer ed. Voor nu zou ik in ieder geval zeggen een popje. Mooi parkietje trouwens.

Gert 78

Dank voor je reactie.

Wij hebben ook een groen geel mannetje  met (felblauwe) neusdop. Die heet Tweety. Tweety is ongeveer drie maanden na Chicka gekocht. Chicka is dominant en bazig. Ze voeren elkaar wel en tikken met snavels tegen elkaar. Over algemeen lief tegen elkaar maar Chicka is puntje bij paaltje het baasje af en toe. De neusdop is altijd hetzelfde en verandert niet echt volgens mij. Ziek is Chicka niet. Ze eten normaal voer en houden niet van andere zaken zoals fruit. Ze tonen niet echt affectie naar elkaar verder. Ben dus echt  benieuwd of Chicka  nu echt een pop is (-:

kletskousje

#3
op het eerste gezicht denk ik aan een popje maar de neusdop van jouw parkiet is ook weer niet echt wit met blauw maar meer lila/blauw. Sommigen parkieten hebben een paarse neusdop dus het zou inderdaad ook wel een man kunnen zijn. Zo'n man met een paarse  neusdop heb ik ook nl gehad.  Beetje lastig te zeggen inderdaad. Wil je echt 100% zekerheid wat het geslacht van Chicka is dan is een DNA test het meest zekere. Doen ze aan de hand van veren. Ik heb er zelf  geen ervaring mee.
Als ze elkaar voeren e.d dan vinden ze elkaar blijkbaar wel lief. Over het algemeen zijn popjes de baasspeler in de kooi, kunnen pittig zijn. 
Ik snap dat je wil weten wat het geslacht is hoor maar je hebt al een man dus wat dat betreft zit je safe. Als je nog een popje had dan was het een ander verhaal en daar kan ik wel over meepraten .
Ik zal een foto bijvoegen van mijn parkieten. Beiden popjes maar met verschillende neusdoppen. Die met de blauw/ witte neusdop veranderde de neusdop in bruin na bijna een jaar. Ik heb ook heel lang gedacht en gehoopt dat het een man was maar helaas heb ik nu al 2,5 jaar 2 popjes in de kooi.


Gert 78

Hele mooie vogeltjes van jou ook hoor! Als ik jou goed begrijp heeft de linker op jouw foto nu ook een bruine neusdop... Dus een duidelijk popje.

Chicka heeft nooit een bruinige neusdop gehad zoals de rechter op jouw foto, altijd tegen wit aan met bovenin wat blauw... misschien is Chicka sexe loos. Alles kan tegenwoordig :)

Ben benieuwd of er nog andere kenners op dit forum zijn die denken te kunnen zien wat Chicka is?