Jonge parkiet, geslacht en neusdop schilferig

Gestart door Yupgup, januari 24, 2021, 22:11:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Yupgup

Hallo allemaal, bedankt voor het toevoegen! Sinds gisteren hebben wij een vriendje voor onze Cleo: Fristi! Pas toen we thuis waren zag ik dat de neusdop van Fristi er wat gek uitziet. Het geslacht van Fristi is ook onbekend. Kunnen jullie met me meekijken wat Fristi zou kunnen zijn? M/v?

Behalve de wel hele zwarte snavel, is de neusdop zo schilferig dat ik me begon af te vragen of hij geen schurftmijt heeft oid... de kleur is wit/roze/paars met bruine vlekjes.

Fristi zou volgens de dierenwinkel geboren zijn op 20 dec, maar dat lijkt me sterk. Is denk dat dat 12 dec geweest is. Hij gedraagt zich best oké, wil graag bij Cleo zijn. Die laatste negeert hem vooral, maar probeert af en toe stiekem te kroelen. Gelukkig geen vijandigheid. Omdat Fristi 24 h aan de tralies van zijn kooitje heeft gehangen om bij Cleo te komen, hebben we ze maar bij elkaar gezet en is hij tevreden. Nu is het wachten tot ze vriendjes worden... komt vast goed!

Foto's:
https://imgur.com/a/dXOxJkO

Yupgup

Niemand een idee mbt de schilferige neusdop?

kletskousje

Ik Heb de foto bekeken. Ik zou ook niet zo kunnen zeggen wat het schilferige is. De nogal donkere snavel wijst er wel op dat het een heel jong parkietje.
Misschien een idee om de foto naar een vogelarts te sturen voor hun mening? Dat heb ik ook wel eens gedaan met een filmpje toen mijn parkiet raar gedrag vertoonde. Ze kunnen je dan ook meteen een goed advies geven.

kletskousje

Nog terugkomend op je vraag wat betreft het geslacht is dat vaak lastig te zien bij een heel jong parkietje. met meer zekerheid zou je het kunnen zeggen na de eerste jeugdrui. Met zekerheid kunnen we het dus niet zeggen maar op dit moment zou ik zelf zeggen een popje.

Yupgup

Helaas is Fristi afgelopen weekend tegen het raam gevlogen. Ze was op slag dood. Heel erg sneu, ze had al meerdere malen samen met Cleo gevlogen en we dachten dat het nu goed ging.

kletskousje

Ah wat sneu zeg voor fristie :'( net nu het goed leek te gaan.