parkietje legt eieren

Gestart door ikdoeookmee, januari 13, 2021, 20:53:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ikdoeookmee

Hallo allemaal, ik heb nu sinds 7 maanden een parkietje het is een dame.
Ik heb deze dame uit een hopeloze situatie gehaald mevrouw had nog een dames parkiet die natuurlijk niets te maken wilde hebben met de andere dame, er liepen 5 chihuahua's rond overal op en in.
Parkietje moest weg kon niet vliegen want volgens mevrouw had ze haar ook weer gered van een kweker omdat ze de kruipziekte zou hebben, ik weet niet of ze de kruipziekte heeft, ze kan in ieder geval niet vliegen en heeft 1 pootje die erg haaks staat en de andere is ook scheef. Ze valt weleens plop tijdens het slapen naar beneden dus nu heeft ze een hangmat precies onder haar stok. Ik had 2 kooien 1 grote voor binnen en 1 kleine voor buiten, ze heeft duidelijk haar voorkeur laten zien want ze wil geen grote kooi. dus nu permanent de kleine. naar de vraag hoe het vogeltje toch heette kreeg ik het antwoord mongoo want zo was ze geboren als volgens mevrouw zo vertelde een mongool. Nou ja te gek voor woorden vond ik ,maar in ieder geval ik heb haar Yara genoemd een mooie naam voor een zoals ik altijd tegen haar zeg een mooie dame. Na 7 maanden hier is ze echt heel tam maar doet het goed. kan zelf nu terug naar haar kooi lopen door de kamer en vermijd het kleed want dan zit ze vast met haar scheve pootjes, en dat weet ze heel goed is niet leuk.
Ze was echt overal bang van maar het gaat steeds beter, lust wel trosgierst maar ook niet echt van ojee ik krijg iets lekkers, snoepstaven vind ze helemaal niets uit woede omdat ik er dan 1 geef trekt ze alles eraf totdat het op de bodem ligt en daar blijft het liggen.
maar dat maakt allemaal niets uit, maar ik zit met het volgende.
ze is ineens eieren gaan leggen. geen nestje ook al 5 verschillende bodem bedekkers uitgeprobeerd maar het maakt niet uit of dat ze nu op zand karton houtsnippers, (geen zaagsel) zit ze legt ineens eieren sinds een week of 2 a 3,ik mag niet bij haar kooi komen, dat snap ik. mag wel schoonmaken en als ze aandacht van me wil dan zit ze op haar kooi te roepen en dan loopt ze binnenkant hand in mijn hand gaat vervolgens op mijn vinger zitten begint kleine geluidjes te maken en kruipt bijna in me, helemaal tegen me aan gedrukt met heel haar lijfje is ze stapel verliefd. dan blijft ze bij me zitten en ik praat tegen haar dat doe ik trouwens de gehele dag dat ik tegen haar klets. maar ze zit heel mooi met haar kont omhoog en dan  is ze het weer zat en gaat iets anders doen, over het bureau heen dartelen of het aanrecht of de tafel. ze is superlief  maar wat doe ik met die eieren, blijf ik ze weghalen of net als nu een experiment heb ik er 1 laten liggen. ze blijft erop zitten op de grond. ik weet het even niet meer.
Sorry voor het gehele toch wel lang geworden verhaal.
Maar ik vraag graag jullie expertise voor Yara.

mvg Saskia

Mijn vogeltje

Nou ja ik denk dat ik al een beetje laat bent aangezien je dit vroeg in januari en het nu mei is maar goed misschien is het nu nog steeds wel🤷🏻???
Het is het beste als je vogel er zelf achterkomt dat de eieren onbevrucht zijn dus niet zullen uitkomen als je ze steeds blijft weghalen dan denkt yara ook zo van hey mijn eieren ik wil kindjes en als ze er zelf achterkomt is de grootste kans dat ze ook zal stoppen met eitjes leggen
Het is niet handig als er iets in de kooi zit waar ze in kan kruipen en maar 1 gat in zit want dan wilt ze daarin gaan broedden en zal ze nog meer eitjes leggen


Oh ja en dat ze niet vliegt kan ook zijn omdat ze als baby misschien al gekortwiekt is en dat ze het vliegen nog nooit heeft gedaan dus niet weet hoe het moet omdat ze het als baby niet kon doen

Ik hoop voor het geval dat het nog steeds aan de hand was dat ik je hierbij heb geholpen