Kan ik mijn vogel al los laten vliegen?

Gestart door Daantje.O, januari 04, 2021, 09:44:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daantje.O

hallo allemaal ik ben nieuw hier en ik heb even een vraagje. Ik heb namelijk nu 3 weken een grasparkietje, de verzorging gaat goed en ook het tam maken is nog geen probleem. Op dit moment kan ik mijn vogel goed aaien op zijn buikje en zelfs op zijn rug veren, dit vind hij heerlijk. Wel gaat hij vaak naar de zijkant van het kooitje en gaat daar tegen aan zitten als ik dan mer mijn hand rustig dichterbij kom blijft hij rustig zitten en laat zich ook makkelijk aaien. Ik ben nu zover dat als ik mijn vinger tegen zijn buikje aan leg stapt hij zo mijn vinger op zonder twijfel. Vaak doet hij dit wel weer via de zijkant maar soms blijft hij ook op zijn ruststokje (als dat dan zo heet) zitten en stapt hij op mijn vinger. Als hij op mijn vinger zit kan ik die gerust bewegen dan blijf hij gewoon zitten en als ik dan mijn vinger terug beweeg naar zijn ruststokje of de zijkant van zijn kooi waar zijn wat bangere vogel vriendje dan ook zit stapt hij daar vaak weer op maar soms wilt hij nog even blijven zitten. Mijn vogel komt niet voor voer naar me toe ik moet echt  mijn vinger tegen zijn buikje leggen om hem op mijn hand te krijgen.

Ik weet niet of mijn vogel al wel klaar is om los te vliegen, we hebben een veilige kamer voor de vogels. Mijn vogel komt niet zelf naar mij toe gevlogen dus ik ben bang dat ik heb straks niet meer terug in zijn kooi kan zetten.
Is mijn vogeltje er al wel klaar voor?

Alvast bedankt voor jullie hulp
Met vriendelijke groet van Daantje.O

kletskousje

Hallo Daantje,

Leuk dat je een parkietenvriendje erbij hebt en fijn dat het goed gaat. Zoals ik begrijp heb je nog een parkietje, is deze ouder of heb je die samen genomen. Als je parkietjes samen in de kooi zitten deze 3 weken dan zullen ze vast wel aan elkaar gewend zijn. Wat het aaien betreft vinden de meeste parkietjes dat niet zo fijn maar het kan goed dat jouw parkietje dat wel fijn vind. Dat hij wat wegkruipt tegen de tralies kan ook betekenen dat ie het nog wat spannend vind die hand in de kooi. Wat het losvliegen betreft en het veilig is, ook bij de ramen en vergeet de bovenlichten boven de deuren niet, zou je het parkietje gewoon los kunnen laten. ik heb het zelf altijd meteen gedaan na een paar dagen en ging altijd goed. Je moet er wel geduld voor hebben en niet verwachten dat ie meteen zijn kooi weer invliegt wanneer jij dat wilt. Gewoon rustig zijn gang laten gaan, al duurt dat een hele dag. Hij vind echt zijn kooi wel. Je zegt dat hij op je hand blijft zitten en daar kun je nu gebruik van maken want zo kan je m eerst rustig op de hand nemen en dan rustig met je hand buiten de kooi gaan. en dan weer rustig terug. Doe dat een paar keer en maak die afstand steeds wat verder van de kooi. Zo kan je het ook doen maar schrik niet als ie alsnog opeens weg vliegt. gewoon rustig laten gaan, hij vind echt de kooi en zijn vriendje wel. Je kan m ook weer op je hand laten stappen en terug de kooi inzitten. Het is een beetje uitproberen zo. Maar zorg er in ieder geval voor dat hij niet tegen de ramen op kan vliegen. Succes! laat je even weten hoe de eerste vlucht is gegaan?

Daantje.O

Hallo Kletskousje, ik heb mijn parkietje eergister laten losvliegen en we hadden besloten ook het nog niet handtamme parkietje van mijn zusje los te laten. Het ging eigenlijk heel erg goed mijn parkietje ging er eerst uit en vloog snel wat rond hij botste wel een paar keer tegen de muren en het plafon maar dat vond ik niet zo erg. Hij vloog vaak zelf weer op maar 2 keer moest ik heb even op mijn hand zetten en dan vloog hij zo weeg weg. Wel vond hij mijn hand toen erg eng buiten de kooi. Toen ze even laten zelf weer de kooi in vlogen was hij niet meer bang voor mijn hand en bleef hij rustig op zijn stokje zitten toen ik hem op mijn hand pakte. Trouwens gaat hij de laatste tijd niet meer naar de zijkant van de kooi maar stapt hij via zijn stokje op mijn hand. Gister heb ik hem weer losgelaten en dat ging nog beter hij bleef langer in de lucht en wist ongeveer hoe hoog het plafon was. Wel is hij nog 1 keertje gebotst maar hij vloog zo weer vrolijk verder. Ook het landen ging beter. Gister durfde hij ook zonder eenig probleem op mijn vinger te komen zitten en toen ik mijn hand naar mijn hoofd bracht ging hij daar lekker zitten 😅. Gister ging ze zelf niet meer de kooi in maar toen ik hem op mijn vinger pakte stapte hij zo de kooi binnen en zijn trouwe vriend volgte vanzelf. Nu is even mijn vraag hoevaak mijn parkietje los mag want hij is natuurlijk nog niet zo vaak los geweest en het was best een heftige ervaring voor hem denk ik. moet ik hem vandaag weer even laten vliegen of zal ik dat morgen pas weer doen?

Na dat ik hem gister los had gelaten was ik erg in de stres dit kwam doordat hij heel zwaar ademende (niet dat ik het hoorde maar zijn buikje bewoog flink) en ook zijn staartje bewoog een beetje mee na een half uurtje was dit weer weg maar moet ik me hier zorgen over maken?

Trouwens heeeeeel erg bedankt voor je reactie het heeft erg goed uitgepakt!!

kletskousje

Hoi daantje, wat leuk dat het goed is gegaan, op wat botsingen na dan. Wat betreft het rondvliegen kun je dat elke dag doen, of zelfs is het beter dat te doen. Vogels moeten toch dagelijks hun vleugeltjes kunnen strekken. Dat hij zo diep ademde is niet raar. Deels zal dat ook spanning zijn maar ook waarschijnlijk conditie. Het is niet iets lijkt mij om je ongerust over te maken hoor maar wel even bij laten komen. Bij mij staat de kooi open en gaan ze er zelf af en toe in om eten en er weer uit. Als wij gaan eten in de avond dan gaan ze meestal ook de kooi in om te eten en gaat de kooi op slot. Ze zijn niet handtam dus ze bepalen zelf wat ze doen. In de avond mogen ze er niet uit vanwege het schemer in huis. Ze zien niet zo goed dan en kans op ongelukken is groter. Ik zou gewoon zo lekker doorgaan, komt helemaal goed.